• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 24 دی 1398
کد مطلب : 92748
+
-

بررسی صلاحیت‌ داوطلبان انتخابات مجلس یازدهم به روایت آمار

هر‌کرسی،‌17 رقیب

هر‌کرسی،‌17 رقیب

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به رد‌صلاحیت حدود ۹۰ نفر از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی، گفت: این افراد بیشتر به‌علت جرایم و سوءاستفاده‌های مالی تأیید صلاحیت نشده‌اند. عباسعلی کدخدایی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه2 سیما با بیان اینکه برخی از این نمایندگان با حضور در شورای نگهبان به رأی هیأت‌های اجرایی استانی و مرکزی اعتراض کردند، افزود: ما تأکید کرده‌ایم که هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی برای رد‌صلاحیت افرادی که در گذشته تأیید صلاحیت شده‌اند، مستندات قوی ارائه کنند. وی گفت: البته این بررسی‌ها در مرحله نخست انجام شده است و قطعی نیست و ممکن است در مرحله دوم که در شورای نگهبان انجام می‌شود، تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها افزایش یا کاهش یابد.
کدخدایی با بیان اینکه هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی صلاحیت ۱۴‌هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی کرده و از این تعداد، صلاحیت ۳۴‌درصد تأیید و صلاحیت تعدادی نیز احراز نشده است، افزود: بیشترین علت رد‌صلاحیت‌ها جرایم اقتصادی و سوءاستفاده از اموال عمومی بوده است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره ردصلاحیت گروهی از افراد هم گفت: برخی افراد که احراز صلاحیت نشده‌اند،‌ هنگام نام‌نویسی آدرس و شماره تلفنی داده‌اند که اکنون نه تلفن آنها پاسخگوست و نه آدرس آنها درست است و مشخص نیست این فرد کجا زندگی می‌کند و چه کاره است. کدخدایی گفت: اگر دسترسی به این افراد داشته باشیم، می‌توانیم از مراجع چهارگانه درباره آنها استعلام بگیریم و اگر آنها تأیید کردند، به‌طور طبیعی فرد تأیید‌صلاحیت می‌شود.

آمارها قطعی نیست
کدخدایی با بیان اینکه بیش از 5هزار‌نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس تأیید صلاحیت شده‌اند، گفت: آمار تأیید‌صلاحیت‌شده‌های نمایندگی مجلس در مرحله نخست به هیچ‌وجه قطعی نیست و 2مرحله دیگر باقی مانده است. وی افزود: اکنون و براساس آمار اولیه تأیید‌صلاحیت‌شده‌ها، برای هر کرسی مجلس ۱۷ نفر رقابت می‌کنند. سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان تلاش کرده ‌در بررسی پرونده‌ها به اسناد ارائه‌شده توسط مراجع چهارگانه اطمینان حاصل کند. کدخدایی گفت: مراجع رسمی در این دوره برای همه ۱۴‌هزار و ۵۰۰ نفر گزارش داده‌اند؛ درحالی‌که در دوره‌های گذشته خیلی روشنگری نمی‌شد یا در مواردی پاسخ نمی‌دادند. وی افزود: در این دوره مراجع چهارگانه برای همه داوطلبان گزارش ارسال کردند که آنها یا دارای سابقه هستند یا سابقه ندارند. وی گفت: در بررسی صلاحیت‌ها و برخی پرونده‌ها چندبار با مرجع گزارش‌دهنده مکاتبه کرده‌ایم یا از نماینده آن مرجع خواسته‌ایم برای توضیحات به شورای نگهبان بیاید.

ارائه کارنامه عملکرد شورای نگهبان
کدخدایی درباره بحث تحقیقات محلی در احراز صلاحیت‌ها افزود: این تحقیقات در بسیاری از موارد که صلاحیت داوطلب احراز نشده است، به نفع اوست و تحقیقات محلی شایستگی‌های داوطلبان را مشخص می‌کند و ممکن است داوطلب با همان تحقیقات محلی تأیید صلاحیت شود.  وی درباره وجود فشار‌هایی به شورای نگهبان برای تأیید‌صلاحیت افراد، افزود: در این دوره برای رفع ابهام یا سؤالات برخی چهره‌ها و مسئولان درباره کار نظارتی شورای نگهبان به جای اینکه پاسخ مستقیم به این مسئله بدهیم، کارنامه واقعی عملکرد این شورا و دلایل و مستندات خود را به افراد ارائه می‌کردیم.

داوطلبان؛ از کلاهبردار تا قاتل
کدخدایی گفت: براساس بند‌های مواد ۲۸، ۲۹ و ۳۰ بررسی صلاحیت‌ها، محور‌های بررسی در حوزه‌های اقتصادی، اخلاقی و ارتباط داوطلبان با حاکمیت است، اما در حوزه این مصادیق افرادی داشته‌ایم که کلاهبردار بوده‌اند یا جعل اسناد می‌کردند یا از موقعیت شغلی‌شان سوءاستفاده و تحصیل مال نامشروع مانند تصرف زمین کرده‌اند. وی افزود: مواردی داشته‌ایم که مواد‌مخدر استعمال می‌کرده‌اند و عده‌ای نیز در حوزه اخلاقی مشکل داشته‌اند. سخنگوی شورای نگهبان گفت: حتی کسانی برای نمایندگی مجلس نام‌نویسی کرده بودند که محکومیت جنایی داشته‌اند و به قتل و قصاص محکوم شده‌اند. کدخدایی افزود: افرادی نیز که جزو اشرار و چاقو‌کش بوده‌اند، برای نمایندگی مجلس ثبت‌نام کرده‌اند. سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت: برخی گزارش‌هایی که مراجع چهارگانه ارسال می‌کنند، مانند جرایم اقتصادی، اثبات‌کردن شان بسیار دشوار و زمان‌بر است.

مفهوم «عدم‌التزام به اسلام»
کدخدایی در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه فرمانداری‌ها نامه‌هایی را به داوطلبان ارائه کرده‌اند که دلایل رد‌صلاحیت افرادی که صلاحیت آنها رد شده، در آن آمده است، گفت: اگر افرادی دلایل رد‌صلاحیت خود را غیر از آنچه به آنها اعلام شده است اعلام کنند، شکایتی از آنها نمی‌کنیم و این موضوع را به انصاف افراد واگذار کرده‌ایم. سخنگوی شورای نگهبان افزود: جرایمی مانند کلاهبرداری، اختلاس و... نیز در حوزه عدم‌التزام داوطلب به اسلام تعریف شده؛ یعنی داوطلب حدود اسلامی را رعایت نکرده است. ‌کدخدایی گفت: ممکن است انجام‌ندادن عبادات نیز درباره فردی محرز شود که براساس بند یک ماده ۲۸ صلاحیت وی تأیید نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید