• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92712
+
-

نصف مجلس رد شد

براساس یافته‌های همشهری از 237نماینده فعلی مجلس که نامزد انتخابات شده بودند 135نفر تأیید صلاحیت نشده‌اند

مجلس
نصف مجلس رد شد

فرزانه آئینی - خبر‌نگار

دیروز، روز اعلام احراز صلاحیت کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس بود و فرقی نمی‌کرد که نمایندگان در صف احراز صلاحیت شده باشند یا در خیل ناراضیان و گلایه‌مندان رد صلاحیت شده. آنها دیروز چنان درگیر و پیگیر خبرهای احراز صلاحیت‌هایشان بودند که از پرداختن اساسی و دارای نتیجه به موضوع روز کشور یعنی فاجعه سقوط هواپیمای اوکراینی و شوک مردمی بابت چگونگی وقوع این حادثه بازماندند و نشست غیرعلنی‌شان که در این‌باره برگزار شده بود بدون دستاورد خاصی برای مجلسی‌ها پایان یافت.
پیامک‌های جسته و گریخته فرمانداری‌ها و چهره‌های نزدیک به نمایندگان در فرمانداری‌ها و هیأت‌های اجرایی چنان ذهن و عملکرد دیروز نمایندگان را نشانه گرفته بود که تنها بحث داغ در گعده‌های 3 تا 6نفره‌شان اطراف صحن فقط به پرس و جو در مورد احراز صلاحیت‌شان اختصاص داشت و همین امر سبب شد تمرکزی بین آنها برای طرح سؤال منسجم و هدفمند از سردار سلامی فرمانده کل سپاه که در نشست دیروز مجلس حاضر بود وجود نداشته باشد.
از 290نماینده مجلس دهم 39نماینده از کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم انصراف دادند، 2 نماینده هم در این مدت - صفاری نطنزی، محمدنعیم امینی‌فر - فوت شده‌اند و یک نماینده هم به‌دلیل سفیر شدن دوره نمایندگی‌اش را به پایان نرساند، با این اوصاف 237نماینده آماده حضور در رقابت‌های دوم اسفند شده بودند اما با اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها مشخص شد که از این جمع تنها 102 نماینده احراز صلاحیت شده‌اند و 135نماینده در این مرحله از رقابت‌ها مهر تأیید صلاحیت شورای نگهبان را کسب نکرده‌اند.
 به گفته یکی از نمایندگان، نمایندگان آنقدر سطح هیجانشان برای فهمیدن نتیجه احراز صلاحیت‌ها بالا بود که نتوانستند سؤالات و ابهاماتشان را از فرمانده سپاه در مورد سقوط هواپیمای اوکراین بپرسند.
او با بیان اینکه میزان رد صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس برای مجلس یازدهم در نوع خود بی‌سابقه است به همشهری خبر داد، قریب به اتفاق نمایندگان در حال واکاوی چند و چون رد صلاحیت‌شان بودند و از یکدیگر برای پیگیری و شکایت از هیأت‌های اجرایی راهنمایی می‌گرفتند.
 یکی دیگر از نمایندگان دیگر مجلس هم که عدد 135نماینده رد صلاحیت شده از مجموع 237نماینده کاندیدا را قابل تامل می‌دانست درباره فضای دیروز مجلس به همشهری گفت: در فضایی که اکثر نمایندگان دنبال رفع مشکل احراز صلاحیت‌هایشان بودند انتظار داشتن یک نشست پویا و هدفمند آن هم برای رسیدگی به موضوع مهمی چون سقوط هواپیمای اوکراینی بر اثر اصابت موشک با واقعیت فضای مجلس همگون نبود و شاید باورتان نشود که برخی از نمایندگان به خاطر بحث احراز صلاحیت‌ها از طرح سؤالات چالشی با فرمانده سپاه خودداری کردند.

وضعیت نمایندگان فعلی تهران در احراز صلاحیت‌ها
شنیده‌های همشهری حاکی است که از 23 نفر از نمایندگان فعلی تهران 12نفر یعنی محمدرضا نجفی، علیرضا رحیمی، احمد مازنی، پروانه مافی، فاطمه ذوالقدر، مصطفی کواکبیان، سهیلا جلودارزاده، فرید موسوی، داوود محمدی، فریده اولادقباد، ابوالفضل سروش و محسن علیجانی احراز صلاحیت شده‌اند.
11نفر باقی مانده ازجمله غلامرضا حیدری، محمود صادقی، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، بهروز نعمتی، الیاس حضرتی، علیرضا محجوب، علی مطهری، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی در خیل رد صلاحیت‌شدگان قرار دارند، البته گفته می‌شود که علت تایید صلاحیت نشدن غلامرضا حیدری، علیرضا محجوب و محمود صادقی تشابه اسمی است و در مراحل دیگر رفع می‌شود.
 از 30نماینده تهران در مجلس دهم - 5نفر - محمدرضا عارف، پروانه سلحشوری، فاطمه حسینی، محمد جواد فتحی و علی نوبخت‌حقیقی از اعلام کاندیداتوری انصراف دادند و کاظم جلالی دیگر نماینده تهران در دوره دهم مجلس بود که به‌دلیل انتصاب به‌عنوان سفیر ایران در روسیه از ادامه دوره نمایندگی‌اش بازماند و عبدالرضا هاشم‌زایی دیگر نماینده تهران هم به‌دلیل نداشتن شرایط سنی مجبور به کناره‌گیری شد.

کدام نمایندگان تأیید و کدام رد صلاحیت شدند
هرچند در بین نمایندگان احراز صلاحیت شده مجلس دهم اسامی مسعود پزشکیان، مجتبی ذوالنوری، حمیدرضا حاجی‌بابایی ، تقی کبیری و ... که هرکدام به واسطه سبک عملکردی یا حاشیه‌های خبرسازشان برای مردم شناخته شده‌اند خودنمایی می‌کند اما لیست بلندبالای رد صلاحیت‌شدگان مجلس دهم در نوع خود کم‌سابقه و بی‌نظیر است. قاسم میرزایی‌نیکو، عبدالکریم حسین‌زاده، غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، حسین نقوی‌حسینی، محمد دامادی، بهرام پارسایی، مهدی شیخ، سکینه الماسی، محمد کاظمی، معصومه آقاپور، بهروز بنیادی، بهروز بنایی، فرهاد تجری، علی کاظمی، حمیده زرآبادی، نادر قاضی‌پور، همایون هاشمی، رسول خضری، شهروز برزگر، جلیل رحیمی‌جهان و... از شناخته‌ترین نمایندگانی- 135نماینده‌ای - هستند که صلاحیت‌شان در این مرحله از بررسی صلاحیت‌ها رد شده است. نمایندگان استان‌های فارس، خوزستان و مازندران بیشترین شمار رد صلاحیت شده‌ها را دارند.

سیاسیونی که تأیید صلاحیت شدند
در لابه‌لای اخبار مجلس در مورد احراز یا عدم‌احراز رد صلاحیت‌شدگان، احراز صلاحیت برخی چهر‌ه‌های سیاسی چون مجید انصاری، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و حمید رسایی هم خبری بود که بازتاب زیادی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری داشت.

بازی انتخاباتی با ردصلاحیت‌ها
آنطور که یکی از نمایندگان به همشهری خبر داده است بیش از نیمی از نمایندگان رد صلاحیت شده در مرحله شکایت‌ها احراز صلاحیت می‌شوند.
 به گفته او در استان‌ها بحث رسیدگی به احراز صلاحیت‌ها از سلایق قومی و گروه‌های سیاسی بی‌نصیب نیست و بعضا برای وقت‌کشی از رقیب چنین مانع‌تراشی‌هایی صورت می‌گیرد که با شکایت مسئله رفع می‌شود و درواقع رد صلاحیت‌ها را به بازی انتخاباتی خودشان بدل می‌کنند که سبب می‌شود کاندیداهای احراز نشده تا اثبات صلاحیتشان به هیأت‌های نظارتی از نظر زمانی وقتشان را از دست بدهند.

   کاندیداهای احرازصلاحیت نشده چه کنند؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان صبح دیروز و پیش از آغاز موج پیامکی فرمانداری‌ها به کاندیداها در حساب شخصی‌اش در توییتی نوشت: «در ساعات پایانی شنبه ۲۱ دی‌ماه با تلاش شبانه‌روزی اعضای هیأت‌های نظارت بر انتخابات در استان‌ها، کار بررسی صلاحیت‌ داوطلبان پایان یافت. اگر چه زمان بررسی بسیار کم و تعداد پرونده‌ها بسیار زیاد بود اما تلاش شد هیچ پرونده‌ای در این فرصت محدود، بررسی‌نشده باقی نماند.» دقایقی بعد از این توییت کدخدایی طی اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرد: آن عده از داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت آنان مورد تأیید قرار نگرفته است، می‌توانند شکایت خود را تحویل دهند. در بخشی از این اطلاعیه آمده است که براساس تبصره‌های ۲، ۳ و ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ماده ۳۴ آیین‌نامه اجرایی آن، داوطلبان مزبور می‌توانند جهت ارائه شکایت خود ظرف مدت ۵ روز به دفاتر نظارت و بازرسی بر انتخابات استان مربوطه و یا در تهران به نشانی بزرگراه بسیج، بلوار هجرت، مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی مراجعه کرده و پس از دریافت و تکمیل فرم شکایت، مدارک خود را تحویل داده و رسید آن را دریافت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید