• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92671
+
-

بریتانیا در فکر استقلال نظامی از آمریکا

وزیر دفاع انگلیس درباره میزان وابستگی ارتش این کشور به آمریکا هشدار داده است

اروپا
بریتانیا در فکر استقلال نظامی از آمریکا


جواد نصرتی ـ خبرنگار

  بن والاس، وزیر دفاع انگلیس درباره وابستگی نیروهای نظامی کشورش به آمریکا هشدار داده و گفته است بریتانیا باید در آینده برای جنگیدن بدون آمریکا آماده شود.
او در گفت‌وگو با ساندی‌تایمز گفته است که چشم‌انداز عقب‌نشینی آمریکا از نقش خود به‌عنوان یک رهبر بین‌المللی در دولت دونالد ترامپ، به‌شدت او را نگران کرده و خواب را از چشم‌هایش ربوده است. والاس که انتهای سال گذشته درباره کاهش شدید بودجه نظامی بریتانیا هشدار داده بود، گفته است درصورتی که آمریکا چنین تصمیمی بگیرد، بریتانیا باید پیش‌فرض‌هایش درباره مسائل دفاعی را به کلی تغییر دهد.
او در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده است که بریتانیا آماده می‌شود تا مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی خود را با «عمیق‌ترین بازبینی‌ها» از جنگ سرد به بعد، متحول کند.
بریتانیا متحد بسیار نزدیک آمریکاست و سیاست خارجی خود را براساس «رابطه ویژه» با آمریکا برنامه‌ریزی می‌کند. علاوه بر این، بریتانیا امیدوار است بعد از خروج از اتحادیه اروپا، روابط تجاری خود با آمریکا را در آن سوی اقیانوس عمیق‌تر کند تا شوک خروج از اتحادیه اروپا تحمل‌پذیر شود. با این حال والاس صادقانه رفتارهای یکجانبه‌گرایانه دولت ترامپ را یک نگرانی برای کشورش خوانده و گفته است تصمیم‌های سنت‌شکن رئیس‌جمهور آمریکا، می‌تواند برای بخش دفاعی بریتانیا دردسرساز شود.
بن والاس گفته است: «من نگران این هستم که آمریکا از نقش خود به‌عنوان رهبری کناره‌گیری کند. این تصمیم برای تمام دنیا و ما بد خواهد بود. ما برای بدترین‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و امیدواریم بهترین‌ها اتفاق بیفتد.»
او گفته است بازبینی سیاست‌های دفاعی باید به سمتی برود که بریتانیا را در درگیری‌های آینده، کمتر از گذشته به آمریکا وابسته کند.
او گفته است: «ما در یک سال گذشته دیدیم که آمریکا نیروهایش را از سوریه بیرون کشید. اخیرا هم بیانیه ترامپ (در پی حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد) را دیدیم که در آن می‌گفت ناتو باید مسئولیت را قبول کند و کارهای بیشتری در خاورمیانه انجام دهد. فرضیات ما در سال2010 که ما همیشه قرار است بخشی از یک ائتلاف با آمریکا باشیم هم‌اکنون واقعا چیزی نیست که آن زمان فکر می‌کردیم. ما در بخش پوشش هوایی و همینطور شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات و نظارت هوایی خیلی به امکانات آمریکا وابسته هستیم. ما باید دارایی‌ها و امکانات خودمان را متنوع کنیم.»
ترامپ، بعد از آنکه در صحبت‌هایش در واکنش به حمله موشکی ایران به ایده افزایش حضور ناتو در خاورمیانه اشاره کرد، در گفت‌وگوی تلفنی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم بر اجرای این ایده پافشاری کرده و حتی برای حضور ناتو در خاورمیانه اسم هم پیشنهاد داده است. بعد از صحبت‌های ترامپ در هفته گذشته، یک تیم از ناتو به واشنگتن سفر کرده تا درباره موضع آمریکا با مقامات این کشور صحبت کند. با این حال، رسانه‌های اروپایی گزارش داده‌اند که این پیشنهاد آمریکا در این قاره چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
به گزارش یورونیوز، ترامپ در حاشیه یک مراسم در واشنگتن درباره صحبت‌هایش با استولتنبرگ گفته است: «من فکر می‌کنم ناتو باید فعالیت‌هایش را گسترش دهد و باید خاورمیانه هم شامل ماموریت‌‌های ناتو شود. هم‌اکنون، بار اصلی روی ماست و این اصلا عادلانه نیست... من فکر می‌کنم او (استولتنبرگ) درباره این ایده هیجان‌زده بود. من حتی یک نام هم برای آن داشتم. ناتو (NATO)، چیزی است که همین حالا داریم و بعد خاورمیانه را داریم (Middle East, ME). ترکیب این‌دو را می‌توانیم NATOME (نی‌تومی) ‌بخوانیم.» بریتانیا همچنین یکی از ستون‌های ناتوست و به‌صورت سنتی، یکی از حامیان اصلی آن به‌شمار می‌رود. درصورتی که این سازمان، آنطور که ترامپ گفته نقش بیشتری در خاورمیانه به‌عهده بگیرد، بریتانیا هم وارد معرکه بزرگ‌تری خواهد شد.
این در شرایطی است که از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی درباره اعتراض نیروهای مسلح بریتانیا نسبت به بودجه کم دفاعی این کشور مطرح بوده است.
بن والاس یک‌ماه پیش گفته بود که ارتش انگلیس برای رسیدن به جاه‌طلبی‌هایش، باید «لباس‌هایش را کوتاه» کند. او در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی از کمبود بودجه دفاعی کشورش گله کرده بود. وزارت دفاع انگلیس در بازبینی بودجه در انتهای تابستان، 2.2میلیارد پوند گرفته بود، با این حال نگرانی‌ها درباره کمبود بودجه آن همچنان وجود دارد. پیش از صحبت‌های والاس، فرماندهان نظامی ارتش انگلیس «جلسه‌ای فوری» برگزار کرده بودند تا مسئله کمبود بودجه را بررسی کنند.
زمستان پیش کمیته حساب‌های عمومی انگلیس، گروه ناظر مجلس عوام بر هزینه‌های دولتی، اعلام کرده بود که وزارت دفاع انگلیس در برنامه 10ساله‌اش برای تجهیز نیروهای نظامی، حفره‌های بزرگی دارد و 7میلیارد پوند از برنامه عقب است.
والاس به بی‌سی‌سی درباره شرایط بودجه دفاعی انگلیس گفته بود: «بهترین کاری که برای مردان و زنان نیروهای مسلح می‌توانم انجام بدهم، این است که برای رسیدن به جاه‌طلبی‌هایمان، لباس‌هایمان را کوتاه کنیم (تا صرفه‌جویی کنیم)، انتظاراتمان را مدیریت کنیم و به فرماندهان نظامی بگویم که اشتهایتان باید متناسب با شکمتان باشد.»
کاهش اتکا به نیروهای نظامی آمریکا، بار اضافی بیشتری روی ارتش بریتانیا خواهد گذاشت و تأمین تجهیزات و امکاناتی که پیش‌تر آمریکایی‌ها در اختیار انگلیسی‌ها می‌گذاشتند، بودجه هنگفتی می‌خواهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید