• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92640
+
-

حضور نظامی ایالات متحده در منطقه اطراف ایران چگونه است؟

خاوردور؛ خاورنزدیک

حداقل 17درصد ارتش برون‌مرزی آمریکا در خاورمیانه مستقر شده‌اند

خاوردور؛ خاورنزدیک

مائده امینی_روزنامه نگار

به رسم همیشگی، ایالات متحده، روی کاغذ از صلح می‌گوید و در خاورمیانه نیروی نظامی پیاده می‌کند. آمریکا در پاسخ به تنش‌ها با ایران بین ماه می و سپتامبر، حداقل 2هزار و 400سرباز دیگر را به پایگاه‌های خود در همسایگی ایران اضافه کرده است و بررسی آمارها نشان می‌دهد که امروز بیش از 60هزار سرباز آمریکایی در خلیج‌فارس و اطراف آن مستقر شده‌اند. براساس گزارش‌هایی که سال ۲۰۱۸ رسانه‌های آمریکایی از وضعیت سربازان این کشور ارائه کرده‌اند، نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر سرباز آمریکایی در کشور‌های مختلف جهان در ۷۵۰ پایگاه نظامی مستقر شده‌اند که بخش عظیمی از آنها در غرب آسیا جا خوش کرده‌اند و کنار هم قرار دادن این آمارها نشان می‌دهد که حداقل 17درصد ارتش برون‌مرزی آمریکا، در خاورمیانه انجام وظیفه می‌کنند. افغانستان، عراق، قطر، بحرین، کویت، امارات، عمان سوریه و... این روزها هر کدام به شیوه‌ای در خاک خود، میزبان چکمه‌پوشان آمریکایی شده‌اند. فوربس نوشته است؛ پایگاه العدید قطر با 10هزار نیروی نظامی، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه به شمار می‌رود. اما حضور آمریکایی‌ها در کدام کشورها برای ایران می‌تواند مهم باشد؟ پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در این کشورها به چند نیرو و چه امکاناتی مجهز هستند و چقدر از مرزهای ما فاصله دارند؟ 

سوریه   12    پایگاه
تعداد آمریکایی‌ها در سوریه مدت‌هاست محل مناقشه است. حتی تعداد پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه به تأیید سران این کشور نرسیده است. آمریکا بر این باور است که 12پایگاه در خاک سوریه دارد و ترکیه این آمار را حداقل 14می‌داند. پایگاه‌های ایالات متحده در سوریه از لحاظ استقرار سربازان، اسلحه، مهمات و خودروهای زرهی متفاوت است، برخی پایگاه‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ سرباز دارند و در پایگاه‌هایی که نزدیک به مراکز شهر قرار دارند، ۴۰۰ تا ۷۰۰ سرباز با تجهیزات مستقر هستند. صباح‌الخیر، منج و حلب نام برخی از این پایگاه‌ها هستند. از سوی دیگر، درحالی‌که پنتاگون اعلام کرده است ۲ هزار نظامی آمریکایی در سوریه مستقر هستند، روزنامه ترکیه‌ای ینی شفق تعداد واقعی سربازان آمریکایی را بین 6تا 7هزار نفر می‌داند.

* پایگاه صباح الخیر
این پایگاه در جنوب غرب شهر کردنشین حسکه واقع شده و از 2 حیث اهمیت دارد؛ نخست به‌دلیل نزدیکی به مرز سوریه با عراق و دوم نزدیکی به شهر حسکه که یکی از مراکز کردنشین سوریه است. گفتنی است این پایگاه تنها برای فرود بالگردهای جنگی آمریکایی مورد استفاده می‌گیرد.

* پایگاه «منبج»
این پایگاه یکی از پایگاه‌های استراتژیک آمریکایی است. پایگاهی تازه تاسیس که رسانه‌های ایران و ترکیه آن را غیرقانونی می‌دانند. به‌نظر می‌رسد این پایگاه برای جلوگیری از نفوذ نیروهای ارتش سوریه در این منطقه تأسیس شده است.

بحرین 2 پایگاه

قدیمی‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه در بحرین قرار دارد. axios نوشته است هم‌اکنون نزدیک به 7هزار نیروی نظامی در این پایگاه حضور دارند. بیشترین نیرو‌های هوایی آمریکا در پایگاه هوایی شیخ عیسی حضور دارند. در پایگاه هوایی شیخ عیسی سامانه‌های موشکی پاتریوت، هواپیما‌های شناسایی و جنگنده‌های اف-16و اف-18 نیز مستقر شده‌اند.

 پایگاه الفجیر
آمریکا دارای یک پایگاه مهم دریایی به نام الفجیر، در بحرین است که انگلستان آن را در سال ۱۹۳۵ احداث کرده و پس از تخلیه در اختیار آمریکایی‌ها گذاشته‌اند. از سال ۱۹۸۵ به بعد تحرکات آمریکا به‌تدریج در این پایگاه افزایش یافت. علاوه بر این آمریکا، امکانات مختلفی در بندر سلمان و فرودگاه محرق و پایگاه هوایی شیخ عیسی داراست. در پایگاه‌های بحرین بین ۸۶۰ تا ۱۲۰۰ نظامی آمریکایی مستقرند.

 پایگاه هوایی شیخ عیسی بحرین
این پایگاه پذیرای انواع هواپیمای سبک و سنگین آمریکایی است و در 240کیلومتری مرزهای ایران قرار گرفته است و بیش از 8 سال است که فعالیت نظامی خود را آغاز کرده است.

افغانستان 6 پایگاه

 پایگاه هوایی بگرام
این پایگاه به‌طور مشترک توسط ارتش و نیروی هوایی ایالات متحده اداره می‌شود. نیروهای فعال در این پایگاه شامل ارتش آمریکا، نیروی هوایی، نیروی دریایی، سپاه دریایی و گارد ساحلی می‌شوند. هیچ استخدام مستقیمی در این پایگاه انجام نمی‌شود. کارگران غیرنظامی در خارج از کشور شاغل هستند و توسط پیمانکاران آورده می‌شوند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از کارمندان صلیب سرخ در این پایگاه‌ حضور دارند.

آمریکا تا‌کنون شش پایگاه نظامی در افغانستان تاسیس کرده است. براساس آمارهایی که سایت militarybases منتشر کرده است، تعداد سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان در ابتدا 68هزار نفر بوده که بعد از افت‌و خیز‌های فراوان به‌نظر می‌رسد به 14هزار نفر کاهش پیدا کرده است. این موضوعی است که دونالد ترامپ در آگوست 2017 به آن اشاره کرده است. مهم‌ترین پایگاه‌هایی که در افغانستان وجود دارند، بگرام، هرات و قندهار به شمار می‌روند.

 پایگاه هوایی شیندند هرات 
نزدیک‌ترین پایگاه‌ه نظامی آمریکا به ایران پایگاه شیندند به شمار می‌رود که با مرزهای ایران تنها 120کیلومتر فاصله دارد. این پایگاه یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های آمریکاست که در سال 1961تاسیس شده و در ابتدا یک پایگاه هوایی شوروی به شمار می‌رفته است.

 فرودگاه قندهار 
فرودگاه بین‌المللی قندهار در 16کیلومتری شهر قندهار قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های افغانستان به شمار می‌رود. که امروز تبدیل به یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا شده است.

عراق 11 پایگاه

 پایگاه نظامی گریزلی 
پایگاه نظامی الخالص آنجا برای ایرانی‌ها مهم می‌شود که تنها 20کیلومتر با مرزهای ایران فاصله دارد. این پایگاه در نزدیکی شهر الخالص تاسیس شده است.

عراق همسایه پرحاشیه ایران مدت‌هاست میزبان تعداد زیادی از سربازهای آمریکایی است. بررسی‌ گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که حدودا 5هزار و 500نیروی عملیاتی ویژه ایالات متحده در عراق مستقر شده‌اند. 7پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در این کشور برای اقامت سربازان تاسیس شده‌اند و از امکانات 5 پایگاه دیگر در کردستان عراق برای آموزش نیروهای عراقی و کردی استفاده می‌شود. پایگاه نظامی گریزلی و شوکر 2پایگاه نظامی مهم آمریکا برای ایران در عراق به شمار می‌روند.

 پایگاه نظامی شوکر 
پایگاه شوکر هم یکی از پایگاه‌های حساس نظامی آمریکا در منطقه است. این پایگاه نظامی حدود 7 کیلومتری مرزهای ایران تأسیس شده و توسط آمریکایی‌ها و متحدانش اداره می‌شود. این مرکز در زورباتیه، واقع شده و یکی از شلوغ‌ترین بنادر ورودی عراق به شمار می‌رود.

کویت 8 پایگاه 

 پایگاه هوایی احمدالجابر کویت
این پایگاه تا مرزهای ایران 134کیلومتر فاصله دارد. این پایگاه شامل تعداد زیادی آشیانه بتونی و سایبانی است و یکی از پایگاه‌های مهم نظامی آمریکا برای ایران به شمار می‌رود.
نزدیک به 15هزار نیروی نظامی آمریکا در کویت حضور دارد. این نیرو‌ها در پایگاه‌های هوایی مثل علی السالم، احمد الجابر و کمپ اریفجان مستقر شده‌اند. البته برخی منابع تعداد آمریکایی‌های مستقر در کویت را 13هزار نفر اعلام کرده‌اند.

 پایگاه هوایی علی السالم کویت
فاصله این پایگاه تا مرزهای ایران 115کیلومتر است. این پایگاه ظرفیت پذیرش انواع جنگنده و هواپیماهای سنگین ترابری را دارد. برخی منابع نوشته‌اند که آمریکایی‌ها تصمیم به نصب و راه‌اندازی سیستم ضدموشکی پاتریوت در این پایگاه گرفته‌اند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :