• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 23 دی 1398
کد مطلب : 92636
+
-

فرمانده سپاه پاسداران ضمن تشریح عملیات انتقام از آمریکا؛ از مردم به خاطر خطای اپراتور و سقوط هواپیما عذرخواهی کرد

یک سپاه را برای کشف حقیقت بسیج کردیم

رجزخوانی آمریکا برای ایران تمام شده است

یک سپاه را برای کشف حقیقت بسیج کردیم

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شده بود تا از حساس‌ترین دقایق و ساعات نخستین رویارویی مستقیم با آمریکا در حمله به پایگاه عین الاسد تا هدف قرار دادن اشتباهی هواپیمای مسافربری توسط پدافند هوایی بگوید. او با ترسیم فضای استرس آور و التهاب زای آن 6ساعت از همه مردم به‌خاطر اشتباه رخ داده عذرخواهی کرد و گفت: تسلیم اراده ملتیم، ‌خطا کردیم، عذرخواهی می‌کنیم، تیر می‌خوریم و جبران می‌کنیم. سردار حسین سلامی خدا را برای روایتش از آنچه بعد از آن پیروزی بزرگ رخ داد شاهد گرفت و با اشاره به شهادت سردار سلیمانی و ضرورت انتقام زودهنگام از آمریکا گفت: «من از میدان یک پیروزی شگفت‌انگیز و بی‌نظیر که ملت ایران در تاریخ حیات خود کسب کرده است، می‌آیم. از جایی که آمریکا این بار مستقیم و آشکارا از ایران بزرگ شکست خورد. هر چند غبارهای حادثه غم‌انگیز سقوط هواپیما هنوز امکان نداده است ابعاد این پیروزی که جهان را به اعجاب واداشت، شناسایی شود.»

اپراتور فکر می‌کرد کروز را منهدم کرده است
فرمانده کل سپاه در تشریح موضوع هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری، خاطرنشان کرد: ماجرای سقوط هواپیما به این شکل بود که ما در بالاترین حد آماده باش بودیم، چون تهدید متقابل ما هوایی و موشکی بود و در این شرایط پدافند‌ها قلب مقابله بودند و سامانه‌های جدیدی را برای این مقابله گسترش داده بودیم تا آتش روی مردم‌مان نبارد و همه آماده بودند. سرلشکر سلامی تأکید کرد: خبر پرواز کروزها به اپراتور داده شده بود و برای لحظاتی ارتباط او با SOC قطع شده بود که خبر انتفاع کروزها را بشنود، با همان تصور وقتی این هواپیما پرواز می‌کرد، روی صفحه رادار، او به این یقین رسیده بود که این یک تهدید جدی است. اپراتور در فضای جنگی با تصور اینکه هدف کروز است، شلیک می‌کند و تصور می‌کند که یک کروز را منهدم کرده است.

فرضیه را ما خودمان مطرح کردیم
وی گفت: برادران ما از همزمانی شلیک و سقوط هواپیما مشکوک شده بودند و من این را می‌گویم که خدا گواه است ما خودمان منشأ ایجاد این فرضیه شدیم که ممکن است موشک ما اصابت کرده باشد، آن هم به‌دلیل همزمانی و اگر ما خود مبدأ شکل‌گیری این فرضیه نبودیم، هیچ‌کس نمی‌توانست متوجه شود. وی گفت: با بررسی‌های بیشتر، احتمال اصابت این فرضیه بیشتر می‌شد، اما ما هرگز تا غروب چهارشنبه اطمینان پیدا نکردیم، به همین دلیل هم ستاد کل نیروهای مسلح یک تیم از متخصصین را تعیین کرد و آنها هم شروع به بررسی ماجرا کردند. سلامی ادامه داد: تیم کارشناسی به این نتیجه رسید که در اثر خطاهایی که صورت گرفته این هواپیما سقوط کرده و شروع به تنظیم بیانیه و اطلاع‌رسانی کردیم. درحالی‌که فرمانده ما که در جنگ بود و ما که در میدان قرار داشتیم، هنوز و همین الان هم معرکه را پایان یافته اعلام نکردیم.
 
مسافران آن پرواز خانواده ما بودند
فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما در جنگ با آمریکا بوده و هستیم و خود را سرباز و فدایی ملت، می‌دانیم، اظهار داشت: خدای بزرگ را به شهادت می‌گیرم که دوست داشتم داخل این هواپیما بودم و با آن بمیرم ولی شاهد این ماجرای غم انگیز نباشیم. همه می‌دانیم که سپاه یک‌بار کامل شهید شده، من جان فرزندانم را گواه می‌گیرم که هیچ آرزویی جز اینکه با برادرانم به پای این ملت تکه‌تکه و قربانی شویم نداریم. می‌دانید که آدم تا کسی را به‌اندازه خانواده خود دوست نداشته باشد، حاضر نیست برای آن فدا شود و به خدا سوگند اینها همه خانواده و فرزندان ما بودند، مادران و پدران و برادران ما بودند، هیچ‌وقت در طول عمرم اینقدر شرمنده نبودم. وی با بیان اینکه ما خطا کردیم و تعدادی از هموطنان در اثر خطای ما به شهادت رسیدند، اما غیرعمد بوده و شرمنده هستیم و جبران می‌کنیم، گفت: اجازه نمی‌دهیم یک نفر از مردم ما کوچک‌ترین آسیبی ببیند، ما محکم و استوار هستیم، زانو نمی‌‌زنیم و مطمئن باشید تا ما هستیم اجازه نخواهیم داد تار مویی از سر مردم ما کم شود. فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ما برای این حادثه مصمم‌تر شدیم به هر شکل جبران کنیم، عنوان کرد: داستان رجزخوانی آمریکا برای ایران تمام‌شده است، ایران بلند شده و سر بر افراشته و همه جهان قدرت ایران را می‌بینند. وی با اشاره به ایرادات وارده در موضوع اطلاع‌رسانی این حادثه، اظهار داشت: عزیزان هواپیمایی کشوری با معیارهای خود در حال بررسی بودند، آنها افراد صادقی بودند. ما وقتی یقین پیدا کردیم، اطلاع‌رسانی کردیم؛ با این حال حاضریم هر تصمیمی هرچه که باشد را بپذیریم و تسلیم به اراده ملت عزیز و بزرگ ملت ایران هستیم.

تحت فشار افکار عمومی برای انتقام بودیم
 سردار سلامی با بیان اینکه فشار افکار عمومی برای انتقام بسیار سنگین بود، اظهار داشت: «باید اقدام متقابل را چسبیده به حادثه انجام می‌دادیم. حادثه برای ما غافلگیرکننده بود، آمریکا آمده بود حرف خود را به ملت بزند، ملت ایران را برای همیشه بشکند، دست‌های ما را ببندد و قبض ید کند و نشان دهد که مسیر تقابل ما با او یک‌سویه است. او می‌زند و ما پاسخ نمی‌دهیم و در یک چشم‌انداز راهبردی به تصاعد یک‌ تهاجم یکجانبه این روند می‌انجامید و این منطق قدرت‌هاست. هرگاه در مقابل خود مقاومت ببینند خطوط فشار را گسترش می‌دهند.» به گزارش ایسنا، فرمانده سپاه افزود: «در اینکه باید عکس‌العملمان مقتدرانه می‌بود هیچ گزینه دیگری نداشتیم. غیر از آن اگر انجام می‌شد به ادامه این رفتار به مقیاس وسیع تا رسیدن به جنگ گسترده مسیر دیگری نمی‌ماند.» وی با تأکید بر ضرورت دستیابی به توفق اطلاعاتی و فناوری در مقابل دشمن گفت: «ما باید غافلگیر می‌کردیم و دشمن را فریب می‌دادیم و برای واکنش متقابل آماده می‌شدیم. لحظه‌ای جای ما بنشینید و بگویید پایگاه آمریکایی را می‌زنیم؛ درحالی‌که او گفته 52 نقطه ایران را می‌زنم و عکس‌العمل نشان می‌دهم. در این حال شما چه می‌کنید؟»
فرمانده سپاه انتقام از آمریکا را شجاعانه‌ترین، حکیمانه‌ترین و الهی‌ترین تصمیم تاریخ ایران خواند و درباره شب عملیات تصریح کرد: «وقتی من به‌عنوان یک فرمانده نظامی این موضوع را اعلام کردم این مشخص بود که تمام سیستم‌های پروازی، پدافندی و جنگ الکترونیک روی آسمان بود. یعنی آمریکایی‌ها تمام قد آماده بودند.»
وی با بیان اینکه انتخاب هدف خیلی مهم بود، یادآور شد: ما ابتدا پایگاه التاجی را انتخاب کردیم ولی چون نزدیک بغداد بود هدف را تغییر دادیم. اتفاقاً دشمن هم خیلی از نقاط را تخلیه کرد و به پایگاهی منتقل کرد که ما در تغییر هدف آن را انتخاب کردیم؛ یعنی عین‌الاسد در 160کیلومتری بغداد. فرمانده سپاه با اشاره به حضور تجهیزات نظامی گوناگون آمریکا در پایگاه عین الاسد گفت: ‌این بار ما برمبنای تلفات انسانی هدف‌‌گذاری نکردیم؛ هدف ما کشتن سربازان دشمن نبود و برای‌مان اهمیتی هم نداشت. عملیات ما برمبنای تأثیرگذاری بود. آن چیزی که توازن را برقرار می‌کرد نفس عملیات بود که انجام شد.

چرایی طولانی‌شدن فرایند اعلام دلایل سقوط

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی بعدازظهر دیروز با حضور در مجلس بزرگداشت 2نفر از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی طی سخنانی با خانواده‌های داغدار در این مصیبت اعلام همدردی کرد. به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی که در مراسم بزرگداشت «محمدحسین و زینب اسدی لاری» در مسجد جامع شهرک غرب شرکت کرده بود، اظهار داشت: ابعاد تأسف از این حادثه جانگداز را سردار سرافراز حاجی‌زاده از زبان مجموعه حاکمیت و با بیان این عبارت که «ای کاش ما مرده بودیم و شاهد این رخداد غمبار نبودیم»، عنوان کرد. شمخانی با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خود را داغدار اصلی این سوگ ملی می‌دانند، به مجاهدت و جانفشانی ۴۱ساله سپاه در میدان‌های مختلف و دفاع از امنیت و آسایش مردم اشاره کردو  افزود: حزن و تأسف و دل‌شکستگی مجموعه فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران برای این حادثه غم‌انگیز کم‌سابقه است.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی فرایند طولانی‌شدن اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی را ضرورت بررسی همه عوامل ازجمله اقدامات احتمالی دشمن ازجمله «جمینگ»، «هک سیستم‌ها»، «موضوع نفوذ» و عوامل مرتبط دیگر عنوان کرد و اظهار داشت: از نخستین ساعات سقوط هواپیما، جمهوری اسلامی ایران با دعوت و پذیرش مجموعه کشورهای ذیربط خارجی، شرایط بررسی کارشناسی سانحه بدون هیچ محدودیتی را فراهم کرد. شمخانی موضوع وجود قصد برای کتمان دلایل این حادثه را با توجه به ماهیت و شاخص‌های فنی آشکار ساز اساسا غیرممکن دانست و گفت: اثبات هر یک از عوامل تأثیر‌گذار بر شلیک موشک، می‌توانست نحوه اطلاع‌رسانی و واکنش کشور به این رخداد را در شرایط کاملا متفاوتی قرار دهد.

مراسم یادبود محمد‌حسین و زینب اسدی لاری دو تن از جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراین با حضور  رئیس دولت اصلاحات، دبیر شورای عالی امنیت ملی، شهردار تهران و جمعی از وزیران برگزار شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید