• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 22 دی 1398
کد مطلب : 92593
+
-

افزایش وام ساخت مسکن تاسقف 300میلیون تومان

بانک مسکن به شورای پول و اعتبار پیشنهاد داده وام ساخت مسکن تا سقف 300میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش یابد و پس از تکمیل ساخت مسکن این تسهیلات به خریدار نهایی انتقال یابد. این خبر را دیروز ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن اعلام و با اشاره به آغاز پرداخت وام‌های جدید خرید مسکن تأکید کرد:‌ افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کاهش نرخ سود وام مسکن از محل اوراق فعلا امکان‌پذیر نیست.

به‌گزارش همشهری او با تشریح جزئیات مصوبه جدید افزایش سقف وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم تسهیلات اعلام کرد: براساس این تصمیم سقف تسهیلات انفرادی در شهر تهران از 60میلیون تومان به 100میلیون و در زوجین از 100میلیون تومان به 200میلیون تومان رسید و متقاضیان می‌توانند تا 40میلیون تومان نیز از محل اوراق تسهیلات جعاله دریافت کنند و در بخش زوجین سقف این تسهیلات با نرخ سود 17.5درصد به 240میلیون تومان رسید.
به گفته او، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار جمعیت، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق از 50میلیون تومان به 80میلیون تومان برای زوجین و از 80میلیون تومان به 160میلیون تومان و در سایر شهرها از 40میلیون تومان به 60میلیون تومان و برای زوجین از 60میلیون به 120میلیون رسید. او با بیان اینکه برای واحدهای بیش از 25سال و تا 30سال نیز سقف جداگانه‌ای برای دریافت تسهیلات درنظر گرفته شده گفت: در شهر تهران این سقف قبلا 45میلیون تومان بود که الان به 80میلیون تومان رسیده و برای زوجین از 80میلیون تومان به 160میلیون تومان افزایش یافته است.

رحیمی انارکی درباره پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی تا 300میلیون تومان و انتقال آن به نام خریدار اعلام کرد: بانک مسکن از محل اوراق حق‌تقدم تا 80درصد هزینه باقیمانده اجرای طرح را تا سقف هر واحد مسکونی 300میلیون تومان از محل اوراق مشروط به اینکه 20درصد طرح انجام شده باشد، با نرخ سود 17.5درصد پرداخت خواهد کرد.او با تأکید بر اینکه الان امکان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از صندوق پس‌انداز یکم نیست، گفت: باید منابع جدید برای افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم پیش‌بینی شود که فعلا در این خصوص برنامه‌ای نداریم.

رحیمی انارکی با اشاره به بانک‌محور بودن تأمین مالی در ایران گفت: می‌خواهیم از پتانسیل‌های بازار سرمایه برای تأمین مسکن و ساختمان نظیر اوراق رهن ثانویه و مشارکت رهنی استفاده کنیم.
مدیرعامل بانک مسکن توضیح داد: برای ارائه وام به اجاره‌نشین‌ها ‌پیشنهادی را به بانک مرکزی ارائه کرده‌‌ایم اما از نظر بانک‌مرکزی در مورد نحوه عقدقرارداد آن ابهام‌هایی وجود داشت، درنتیجه پیشنهاد خود را در قالب جدیدی در اختیار بانک مرکزی گذاشته‌ایم. او در پاسخ به این پرسش که آیا رقم فعلی تسهیلات اوراق مسکن می‌تواند کفاف خرید مسکن را بدهد گفت:‌ بانک مسکن هدف تسهیلات را به اقشار کم‌درآمد جامعه معطوف کرده، در نتیجه وام 240میلیون تومانی می‌تواند تا 50درصد قیمت یک واحد مسکونی 75متری در نقاط پایین شهر و حتی مرکزی شهر را پوشش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید