• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 21 دی 1398
کد مطلب : 92531
+
-

جذاب پردردسر

بهروز رسایلی| علی دایی یکی از مشهورترین ستاره‌های تاریخ فوتبال ایران است که بعد از 13سال سرمربیگری در رده‌های ملی و باشگاهی، از چند‌ماه پیش به شکل عجیبی خانه‌نشین شده است. بعد از اختلافاتی که بین او و مدیرعامل باشگاه سایپا رخ داد، دایی از سرمربیگری نارنجی‌پوشان برکنار شد و پس از آن شایعه ممنوع‌الکاری‌اش به‌وجود آمد؛ از همان دست زمزمه‌هایی که کسی صحت و سقمش را نمی‌فهمد. در هر صورت طی این مدت شایعه حضور دایی در تیم‌های گوناگون ازجمله تراکتورسازی، گل‌گهر و ذوب‌آهن مطرح بود که در هیچ‌کدام از موارد به نتیجه نرسید. با این همه، به‌نظر می‌رسد دوران دوری دایی از فوتبال چندان طول نخواهد کشید. هم‌اکنون از پرسپولیس و تیم ملی به‌عنوان 2 گزینه احتمالی حضور دایی یاد می‌شود؛ 2 نیمکتی که برای اداره آنها لازم نیست شهریار از تهران خارج شود و از این نظر کاملا برای دغدغه‌های بیزینسی او مطلوب است. البته که بازگشت دایی با آن فریادهای لب خط و نشست‌های خبری جنجالی‌اش باعث افزایش جذابیت در لیگ برتر خواهد شد اما حضور او در پرسپولیس و تیم ملی، دردسرهای خاص خودش را هم به همراه دارد.
  تیم ملی؛ بازگشت به عقب
حضور علی دایی در تیم ملی یک بازگشت به عقب کامل است. دایی 11سال پیش سرمربی تیم ملی بوده که البته ناکام هم شده و بعد از شکست تلخ خانگی برابر عربستان، با دستور محمود احمدی‌نژاد از کار برکنار شد. در طول این یک دهه هم دایی پیشرفت چشمگیری در مربیگری نشان نداده که حالا این خلعت برازنده قامت او به‌نظر برسد. شهریار در این مدت 3جام حذفی برده اما در لیگ برتر موفقیت بزرگی نداشته است؛ بنابراین طبیعی است که افکار عمومی در مقابل چنین انتخابی مقاومت کنند؛ امروز هم نکنند، فردا بعد از نخستین شکست مخالفت‌شان را ابراز خواهند کرد. موضوع هم فقط مربوط به دایی نیست. بعد از پایان دوران برانکو در سال 2006، 3مربی ایرانی جمعا 4سال هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتند که هر سه شکست خوردند؛ هم آقای دایی و هم آقایان قلعه‌نویی و قطبی. پس از آن کارلوس کی‌روش آمد و 8سال تیم ملی را رهبری کرد که دوران کاملا ممتاز و متفاوتی برای فوتبال ملی ما رقم خورد. در نتیجه طبیعی است که افکار عمومی در برابر بازگشت این نیمکت به مربیان ایرانی بدگمان باشند و چه بد که علی دایی قربانی بزرگ این ماجرا شود.
   پرسپولیس؛ رودرروی هواداران
علی دایی 2 دوره در پرسپولیس سرمربیگری کرده است. او همان دوران هم مخالفان جدی داشت؛ کسانی که عقیده داشتند دایی پرسپولیسی نیست و تعلق خاطر عمیق به این تیم ندارد. این بار اما فضا بدتر هم هست. او فصل گذشته و در حاشیه دیدار رفت پرسپولیس و سایپا، به‌شدت با سرخپوشان و مخصوصا بوژیدار رادوشوویچ درگیر شد. این درگیری از آن جهت اهمیت داشت که بازی مورد نظر در فاصله فقط یک هفته تا فینال لیگ قهرمانان برگزار می‌شد و هواداران از دایی انتظار حاشیه‌سازی نداشتند. سرمربی وقت سایپا اما در آن زمان حتی مسائل فنی و تاکتیکی تیم برانکو را هم زیر سؤال برد تا پرسپولیسی‌ها بیش از پیش خشمگین شوند؛ آنقدر که در بازی برگشت، دایی برای نخستین‌بار طی این سال‌ها در ورزشگاه آزادی «هو» شد. همین حالا هم که شایعه بازگشت شهریار به پرسپولیس مطرح شده، گروهی از هواداران علیه این داستان موضع گرفته‌اند؛ بنابراین دایی حتما باید این مطلب را در محاسباتش لحاظ کند؛ آنچه شاید روی تصمیم‌گیری او تأثیر جدی بگذارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید