• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92441
+
-

دستور سؤال‌برانگیز یا بی‌سوادی باشگاه‌ها؟

امیرمحمد یعقوب‌پور|  یک روز پس از آنکه مدیرعامل باشگاه سپاهان اصفهان، در گفت‌وگویی مدعی شد که اردوی خارج از کشور تیم فوتبال این باشگاه با نامه سازمان بازرسی کل کشور لغو شده، روابط عمومی این سازمان اطلاعیه‌ای صادر کرد. در این اطلاعیه تأکید شده بود که برخلاف ادعای مدیران سپاهان، دلیل لغو اردوی این تیم، نه مسائل امنیتی که «صرفه‌جویی ارزی» بوده است.
به‌دنبال سپاهان، باشگاه‌های پرسپولیس و شهرخودروی مشهد هم اعلام کردند که اردوهایشان در قطر و امارات متحده عربی را با نامه سازمان بازرسی لغو کرده‌اند. این در حالی بود که هردو باشگاه مدعی بودند که بیشتر کارهای این اردوها انجام شده بود.
اینکه برگزاری اردوهای پیش‌فصل و میان‌فصل در خارج از کشور چه اندازه ضروری است و با توجه به مشکلات کشور، توجیه اقتصادی دارد یا ندارد، جای بررسی جدی دارد. کم نیستند کسانی که معتقدند در شرایط فعلی، رفتار عاقلانه این است که از ولخرجی‌هایی مثل اردوهای خارج از کشور و خرید بازیکنان و مربیان خارجی پیشگیری شود. 
در مقابل کسانی هم امکانات ضعیف داخل کشور و کیفیت پایین کمپ‌های تمرینی و زمین‌های چمن را بهانه می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که بدون این حداقل‌ها نمی‌شود با رقبای آسیایی که ستاره‌های نامدار خارجی را به خدمت می‌گیرند و امکانات‌شان تیم‌های بزرگان اروپایی را هم وسوسه می‌کند، رقابت کرد.
حالا سؤال این است؛ چه‌کسی باید تشخیص بدهد که این اردوها مفید هستند یا نه؟ پاسخ این سؤال هرچه باشد، احتمالا سازمان بازرسی کل کشور نیست.براساس «قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور با آخرین اصلاحات و الحاقات مصوب مهرماه1393 مجلس شورای اسلامی» نظارت و بازرسی عبارت است از: «مجموعه فعالیت‌های مستمر و منظم و هدفدار به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات لازم درباره مراحل قبل، حین و بعد از اقدامات دستگاه‌های مشمول این قانون، تجزیه و تحلیل آنها، تطبیق عملکرد دستگاه با اهداف و تکالیف قانونی و ارائه پیشنهادهای مناسب در جهت حسن جریان امور.»
مهدی علی‌نژاد، معاون وزارت ورزش و جوانان دیروز به ایسنا گفت که سازمان بازرسی در تماس با باشگاه‌ها به آنها تنها توصیه کرده که اردوی خارج از کشورشان را لغو کنند و اجباری در کار نبوده است. او همچنین مدعی شد که وزارت ورزش و جوانان به باشگاه‌ها اجازه داده بود با توجه به شرایط کمپ‌های داخلی، اردوی خارجی برپا کنند.به گفته علی‌نژاد طبق رویه کلی وزارت ورزش، شورای برون‌مرزی این وزارتخانه با سفرهای غیرضروری مخالفت می‌کند.حالا که از یک‌طرف معاون وزیر ورزش می‌گوید این وزارتخانه با اردوی خارجی باشگاه‌ها مشکل نداشته و از طرف دیگر سازمان بازرسی هم گفته که در نامه‌اش به باشگاه‌ها فقط توصیه کرده، باید مشخص شود که مسئول لغو اردوی پرسپولیس در قطر، سپاهان در ترکیه و شهر خودور در امارات چه‌کسی یا کسانی هستند.
از 2حالت خارج نیست: یا برخلاف ادعای سازمان بازرسی و وزارت ورزش، توصیه‌ای در کار نبوده و مدیران باشگاه‌ها واقعا از برپایی اردو در خارج از کشور منع شده‌اند، یا در تمام مجموعه مدیریتی 3باشگاه بزرگ کشور، حتی یک نفر هم پیدا نشده که بتواند فرق بین «توصیه‌نامه» و «نامه الزام‌آور» را تشخیص دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید