• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92391
+
-

عقب‌نشینی بزرگ ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا: باید روی اولویت‌های مشترک خود با ایران کار کنیم

عقب‌نشینی بزرگ ترامپ

رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در یک نشست خبری، مبارزه با داعش را نقطه اشتراک با ایران دانست و گفت: ما باید روی این هدف مشترک و روی اولویت‌های مشترک دیگر کار کنیم.
دونالد ترامپ که در پی حمله موشکی گسترده ایران به پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی در عراق در برابر خبرنگاران حاضر شده بود  این‌بار با لحنی آرام‌تر از همیشه  ایران را متهم کرد که قصد دستیابی به سلاح هسته‌ای دارد و وعده داد تا زمانی که او رئیس‌جمهور باشد، اجازه چنین چیزی را نخواهد داد.
ترامپ با اشاره به حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه عین‌الاسد، مدعی شد که هیچ‌یک از نیروهای نظامی آمریکا در این حمله آسیب ندیده‌اند. او گفت: به نظر می رسد ایران قصد ادامه حملات به پایگاه‌های آمریکا را ندارد.
رئیس جمهور آمریکا  که پیش‌تر تهدید کرده بود در صورت اقدام متقابل ایران به 52نقطه ایران حمله می‌کند، گفت: همانطور که در حال بررسی اقدامات آتی خود در واکنش به تهاجم ایران هستیم، من اقدامات تنبیهی اقتصادی تازه علیه ایران اعمال خواهم کرد. 
ترامپ بار دیگر به برجام تاخت و آن را یک توافق پر از نقص خواند و افزود: موشک‌هایی که شب گذشته به سمت ما شلیک شدند محصول پولی هستند که دولت پیشین آمریکا در اختیار ایران قرار داد. او در عین حال از کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای خواست از این توافق خارج شوند و در کنار آمریکا برای دستیابی به یک توافق جدید با ایران به مذاکره بنشینند.   دونالد ترامپ به لفاظی درباره توان نظامی و موشکی و اقتصادی آمریکا پرداخت و گفت: نیروهای نظامی آمریکا در دولت من با 2.3 تریلیون دلار کاملاً بازسازی شده است. موشک‌های ما دقیق و مرگبار هستند. ما موشک‌های فراصوتی داریم؛ البته این بدین معنا نیست که حتماً باید از این موشک‌ها استفاده کنیم. رئیس جمهور آمریکا در ادامه تاکید کرد که پس از این، از ناتو خواهد خواست نقش بیشتری در خاورمیانه به عهده بگیرند.   وی با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت خود، سخنانش مبنی بر استقلال آمریکا در تولید نفت را تکرار کرد و گفت: ما دیگر نیازی به نفت خاورمیانه نداریم. 
ترامپ همچنین مدعی رهبری آمریکا در مبارزه با داعش شد و گفت: در دولت من دولت داعش کاملاً شکست خورد و قلمرو داعش سقوط کرد. مبارزه ما با داعش به نفع ایران نیز خواهد بود و ما باید روی این هدف مشترک و روی اولویت‌های مشترک دیگر کار کنیم.
دونالد ترامپ در پایان خطاب به مقام‌های ایران گفت: آمریکا برای کسانی که صلح بخواهند آماده صلح است.

این خبر را به اشتراک بگذارید