• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 19 دی 1398
کد مطلب : 92388
+
-

ترفندهایی برای اینکه با گوشی تلفن‌همراه، حرفه‌ای فیلمبرداری کنید

دوربین فیلمبرداری در جیب شماست

دوربین فیلمبرداری در جیب شماست

نیلوفر ذوالفقاری

تا قبل از اینکه در جیب همه ما یک گوشی تلفن‌همراه هوشمند باشد، برای فیلمبرداری و ثبت‌خاطره باید سراغ خرید دوربین‌های دستی فیلمبرداری می‌رفتیم اما حالا دیگر همان گوشی موبایل می‌تواند نقش دوربین عکاسی و فیلمبرداری را برایمان بازی کند. حالا که این امکان را در اختیار داریم، بد نیست با یادگرفتن بعضی ترفندهای کاربردی و به‌کارگرفتن ابزارها و برنامه‌های جانبی، فیلم‌های حرفه‌ای‌تر و باکیفیت‌تری بگیریم. دوربین گوشی‌های موبایل برای فیلمبرداری حرفه‌ای ساخته نشده‌اند و بیشتر برای فیلمبرداری‌های معمولی و روزمره مناسب هستند. ولی با رعایت این چند ترفند می‌توانید در فیلمبرداری با گوشی خود مثل حرفه‌ای‌ها عمل کنید. ساتیار امامی، استاد راهنمای این هفته ماست.

   گوشی را افقی نگه دارید
همیشه به‌صورت افقی فیلمبرداری کنید. این حالت کنترل بهتری برای نگه‌داشتن گوشی به شما می‌دهد. حتما برایتان پیش آمده که بخواهید فیلمی را که با موبایلتان ضبط کرده‌اید، در کامپیوتر یا تلویزیون تماشا کنید. اگر موقع فیلمبرداری دوربین را افقی گرفته باشید، در چنین مواقعی به دردسر نمی‌افتید. در حالت عمودی هم می‌توان فیلمبرداری کرد ولی موقع ویرایش باید آن را چرخاند تا ستون‌های سیاه کنار آن که روی کیفیت فیلم تأثیر بدی دارد، از بین برود.

   چند قدم عقب بروید
همیشه چند قدمی دورتر از صحنه بایستید و شروع به فیلمبرداری کنید. بهترین زاویه برای ضبط ویدئو، زاویه‌ای است که دید گسترده‌ای داشته باشد تا بتوانید بدون جا به جایی، از صحنه فیلم بگیرید. برای فیلمبرداری‌هایی مثل جشن تولد که نیاز به شکار لحظه‌ها هم دارید، روی یک نقطه بالاتر از زمین بایستید و از بالا فیلمبرداری کنید. در هر صورت یادتان باشد که زوم‌کردن اصلا روش مناسبی برای فیلمبرداری نیست. با زوم‌کردن علاوه بر داشتن تصویری پر از لرزش، تصویر آهسته‌تر هم می‌شود. برای اینکه فیلم‌تان حرفه‌ای‌تر به‌نظر برسد، از جا به‌جاکردن دوربین خودداری کنید. اگر به هر دلیلی مجبور به جابه جایی دوربین هستید، سعی کنید به آرامی به سوژه نزدیک شوید. حرکت‌های تند دست و دوربین حین فیلمبرداری همراه با افت شدید کیفیت و کشیدگی‌های تصاویر خواهد بود. تا آنجا که می‌شود از حرکت تند دوربین خودداری کنید تا بتوانید فیلم‌های بهتری بگیرید.

   بدون نور نمی‌شود
این ترکیب عناصر مختلف است که تصویری بی‌نقص می‌سازد؛ مثل حرکت دوربین، حذف عناصر ناخواسته، تصویرپردازی و طراحی صحنه. اما می‌توان گفت بزرگ‌ترین ابزار کاربردی، نور است. استفاده از نور مناسب برای فیلمبرداری با گوشی از ضروریات است. به‌خاطر همین است که باید در نور روشن فیلم بگیرید. حواستان به تامین نور مناسب باشد. البته این به‌معنای فیلم‌گرفتن در وسط ظهر نیست؛ چرا که در این موقع روز کنتراست تصویر خیلی خشن و نامناسب است. اگر هم مجبور به این کار هستید، گوشی خود را از زاویه بالا بگیرید. به‌طوری که ‌آسمان از فریم تصویر شما بیرون باشد. بهترین پیشنهاد برای شما تصویربرداری در روز ابری، زیر سایه، صبح زود یا عصر است. در ضمن اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نبود می‌توانید از فیلترهای رنگی متفاوت استفاده کنید. اگر مجبور هستید که در نور کم فیلمبرداری کنید هرگز از فلاش دوربین موبایلتان استفاده نکنید. از فلاش دوربین‌های دیگر که از زوایای دیگری به سوژه تابانده می‌شود استفاده کنید. حین فیلمبرداری از محیط تاریک به روشن یا برعکس نروید. حرکت و تعویض زاویه فیلمبرداری از محیط تاریک به محیط روشن یا برعکس باعث افت شدید کیفیت می‌شود.

   کادر مناسب را بسازید
کادربندی موقع فیلمبرداری هم مثل عکاسی اهمیت دارد. بنابراین باید بهترین کادر را بسازید تا تصویر چشم‌نوازتر باشد. اگر کادر را به3قسمت افقی و عمودی تقسیم کنیم، این خطوط در 4نقطه با هم برخورد می‌کنند که به این نقاط، نقاط طلایی می‌گویند. اهمیت این نقاط به این دلیل است که چشم بیننده در نگاه اول ناخودآگاه به طرف آنها متمرکز می‌شود. سعی کنید اجزایی را که در تصویر اهمیت بیشتری دارند در این نقاط قرار دهید. همچنین اگر مرز بین زمین و آسمان و خط‌هایی که در تصویر وجود دارند را در راستای این خط‌ها قرار دهید، شاهد تصویری خارق‌العاده خواهید بود.

ابزار فیلمبرداری حرفه‌ای برای موبایل‌به‌دست‌ها
فیلمبرداری با موبایل بیشتر از گرفتن یک عکس زمان می‌برد. این امر باعث می‌شود که ابزار جانبی تلفن‌همراه مانند سه‌پایه، بسیار کاربردی‌تر شوند؛ مخصوصا اگر بخواهید فیلمبرداری با تلفن همراه خود را به‌صورت جدی‌تری دنبال کنید. خوشبختانه، تکنولوژی‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. وقتی شروع به‌کار می‌کنید، مونوپاد محکم، جمع و جور و ارزان‌قیمت را امتحان کنید که با یک کنترل بلوتوثی بی‌سیم می‌توانید با استفاده از آن، از فاصله دور، شروع به فیلمبرداری یا فیلمبرداری را متوقف کنید. اگر می‌خواهید به‌صورت جدی‌تر روی فیلمسازی با تلفن هوشمند کار کنید، شاید بهتر باشد از یک گیمبال استفاده کنید. گیمبال نیز چرخش به طرفین را بسیار روان‌تر می‌کند. صدا یکی دیگر از قسمت‌های بسیار مهم فیلمسازی است. ممکن است میکروفن داخلی تلفن همراه شما، صداها را به خوبی دریافت نکند یا صدای باد یا دیگر صداها را کاهش دهد. یک میکروفن جانبی در برجسته‌سازی مکالمات اصلی، تأثیر زیادی دارد و در عین حال، صدای پس‌زمینه را هم کاهش می‌دهد. دقیقا مانند موقع گرفتن عکس، می‌توانید با اضافه‌کردن لنزهای بیشتر به تلفن همراه خود، فیلم‌های خود را باکیفیت‌تر کنید. این لنزها به سادگی، قابلیت زوم یا زوایای پهن‌تر را به دوربین تلفن‌همراه شما اضافه می‌کنند. با وجود اینکه تجهیزات جانبی در بهبود فیلمبرداری با موبایل بسیار کاربردی هستند، محیط اطراف شما هم می‌تواند کیفیت فیلمبرداری‌تان را تقویت کند. مثلا برای ثابت نگه‌داشتن تلفن‌همراه خود، به دیوار تکیه بدهید، یا با تنظیم‌کردن چراغ رومیزی، افکت نوردهی غیرمعمولی به موضوع خود اضافه کنید. بخشی از راز ساختن بهترین فیلم با تلفن هوشمند، پیداکردن زاویه‌ای متفاوت یا راهی برای فیلمبرداری از یک صحنه است که تا به حال از آن استفاده نشده باشد. برای این کار، شما لزوما به تجهیزات جانبی سخت‌افزاری نیاز ندارید و کافی است کمی برای بهترشدن کیفیت فیلم، دقت و تمرکز داشته باشید.

   صدابرداری یادتان نرود
معلوم است که یک ویدئوی خوب باید با یک صدای عالی تکمیل شود. میکروفنی که روی گوشی‌ها وجود دارد نمی‌تواند صدای خوبی برای فیلم شما ارائه دهد به‌خصوص اگر از سوژه فاصله داشته باشید. صدای محیط اطراف نیز می‌تواند از کیفیت صدای شما کم کند. پیشنهاد می‌شود برای داشتن کیفیت صدای خوب از میکروفن جانبی استفاده کنید. حواستان باشد حین فیلمبرداری دست‌تان روی میکروفن نباشد چون این مورد باعث می‌شود صدای خوبی نداشته باشید. توجه کنید این قضیه در کنسرت‌های موسیقی و جاهایی که صدای موسیقی بلند است فرق می‌کند. در این مواقع درصورتی که دست‌تان را روی میکروفن بگذارید صدای بهتری را ضبط خواهید کرد. برای فیلم خود می‌توانید از موسیقی استفاده کنید. سعی کنید موسیقی ساخت خودتان باشد در غیراین صورت باید رضایت سازنده موسیقی را جلب کنید. اگر این کار برایتان ممکن نیست، در تیتراژ حتما به نام سازنده اشاره کنید.

   فیلم را ویرایش کنید
هرقدر هم خوب فیلمبرداری کرده باشید، ممکن است نکات کوچکی از چشمتان دور مانده باشد. ضمن اینکه در دنیایی زندگی می‌کنیم که فیلترها و افکت‌ها می‌توانند همه‌‌چیز را متفاوت کنند و بهتر جلوه دهند. ویدئو هم از این قانون مستثنا نیست. با ابزارهای مختلف، قسمت‌هایی از ویدئو را که می‌خواهید حذف کنید یا به ویدئوی خود، کلیپ و عکس‌های موردنظرتان را اضافه کنید. روی آنها صدا بگذارید، افکت بدهید و ویدئویی که ارزش به اشتراک‌گذاشتن داشته باشد را درست کنید. بسته به اینکه از گوشی‌های اندروید یا IOS استفاده می‌کنید بهترین برنامه‌های ویرایش فیلم اندروید و IOS را روی گوشی خود نصب کنید. در نهایت یادتان باشد حتی بهترین ویرایشگر ویدئو هم نمی‌تواند نورکم، تاری تصاویر یا قطع‌ و وصل صدا را به‌طور کامل جبران کند. اگر ویدئو را به خوبی ضبط نکنید، ناچار خواهید بود ساعات زیادی را موقع ویرایش آن تلف کنید و در نهایت هم تنها می‌توانید تا حدی آن را بهبود بخشید.

   با حالت پرتره فیلم نگیرید
درست است که تماشای ویدئو به‌صورت پرتره روی موبایل همیشه از حالت عادی زیباترست اما از آنجا که بهترین دستگاه برای نمایش ویدئو و فیلم، تلویزیون یا کامپیوتر است، باید فیلمی بگیرید که برای این نوع پخش مناسب باشد. فیلمی که در حالت پرتره گرفته شده باشد برای این صفحات نمایش بزرگ مناسب نیست. موقع تصویربرداری مراقب باشید تا لوگو و نشان تجاری در فیلم شما مشخص نباشد. تا حد ممکن از افتادن این تصاویر در فیلمتان جلوگیری کنید. ویدئویی که با موبایل گرفته می‌شود باید 4k باشد چون طول تصویر بسیار بیشتری داشته و وقتی می‌خواهید فیلم را ارائه دهید، آزادی عمل بیشتری خواهید داشت. می‌توانید تصویر را برش بزنید، جلوه‌های ویژه اضافه کنید یا اگر مایل بودید تصویر را کوچک و وضوح تصویر را کمتر کنید.

   سه‌پایه داشته باشید
تصویر لرزان می‌تواند حرفه‌ای‌بودن فیلمبردار را زیرسؤال ببرد و از آن طرف چشم بیننده را هم خسته کند. برای نگه‌داشتن دوربین از هر دو دست استفاده کنید تا لرزش‌های دوربین کم شود. می‌توانید از سه‌پایه یا یک سطح ثابت و محکم استفاده کنید تا یک فیلم عالی بسازید. نکته دیگری که باید به‌خاطر بسپارید این است که همواره نگاه‌تان به گوشی باشد تا مطمئن شوید که فیلمبرداری بدون لرزش است و کادر را حفظ کرده‌اید. از هرگونه نگاه‌کردن به سوژه‌ای خارج از کادر ویدئو پرهیز کنید. با نصب برخی از اپلیکیشن‌های مخصوص فیلمبرداری می‌توانید قابلیت فوکوس روی یک سوژه خاص را به دوربین خود اضافه کنید.

ابزارهایی برای ویرایش
همانطور که در این گزارش اشاره شد، بعد از فیلمبرداری لازم است فیلم خود را ویرایش کنید تا ایرادهای احتمالی برطرف و حاصل کارتان حرفه‌ای‌تر شود. برای ویرایش فیلم در موبایل اپلیکیشن‌های متنوعی وجود دارد. در این فهرست، 3برنامه کاربردی ویرایش فیلم برای هر کدام از سیستم‌عامل‌های موبایل معرفی شده‌است.

سیستم عامل آی او اس
iMovie، یکی از اپلیکیشن‌های قدرتمند و درعین‌حال ساده iOS است که از سال2010 برای این سیستم‌عامل عرضه شده و نسخه‌ ساده‌تر iMovie مک است. این برنامه در ابتدا برنامه‌ای پولی بود اما اپل مدتی پیش درکنار دیگر اپلیکیشن‌هایش، آن را مجانی کرد و امروزه، به‌شکل پیش‌فرض روی دستگاه‌های iOS نصب است. این اپلیکیشن بسیار محبوب است و خیلی‌ها آن را بهترین اپ iOS در این زمینه می‌دانند.
Clips Video Editor همانطور که از نامش پیداست، برای ساخت کلیپ‌های کوتاه طراحی شده که می‌توانید آنها را در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام به اشتراک بگذارید. تیم توسعه‌دهنده نهایت تلاش‌اش را برای طراحی ساده‌ترین رابط کاربری ممکن به‌کار گرفته و کاملا در این امر موفق بوده است. با Clips Video Editor در کمتر از 5 دقیقه می‌توان با ترکیب عکس و ویدئو، یک کلیپ موزیکال بسیار زیبا و هنرمندانه ساخت.
Pinnacle Studio Pro نرم‌افزاری قدرتمند در زمینه کار برای ویرایش فیلم IOS و انجام عملیات‌های مختلف روی آنهاست. با نرم افزار Pinnacle Studio کاربران می‌توانند همانند یک استودیوی کامل، از ابزارهای موجود در این نرم‌افزار برای رفع نیازهای خود استفاده کنند. در این نرم‌افزار کاربران می‌توانند تصاویر موجود روی دوربین‌ها را به هارد دیسک منتقل کرده و سپس با استفاده از ابزارهای موجود اقدام به انجام عملیات‌ مختلف ویرایشی کنند.

سیستم عامل اندروید
برنامه Funimate یکی از سرگرم‌کننده‌ترین برنامه‌های ویرایش فیلم اندروید است. با این برنامه می‌توانید کلیپ ویدئویی، داب‌اسمش و فیلم‌های حرکت تند و کند ایجاد کنید. همچنین می‌توانید متن و شکلک‌های جذابی را به ویدئوهای خود اضافه کنید. برنامه Funimate تا‌کنون در گوگل‌پلی بیش از 10میلیون دانلود داشته است. شما در این برنامه مجبور نیستید که یک متخصص باشید بلکه برنامه، لحظه‌های روزمره شما را به فیلم‌های خلاق و زیبا تبدیل می‌کند.
Quik اپلیکیشنی است که افکت‌ها و جلوه‌های زیبایی را به فیلم شما اضافه می‌کند. وقت آن است که درصورت تمایل، آهنگ مورد نظر خود را نیز به فیلم اضافه کرده و کلیپ خود را با متن و موسیقی مورد علاقه خود سفارشی کرده و به راحتی آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید استوری خود را با متن، فیلترها، موسیقی و...  هماهنگ کنید و سپس به سادگی آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
VivaVideo Pro یک برنامه ویرایش فیلم اندروید است که تاکنون مانند آن را ندیده‌اید. از الان به بعد ضبط لحظات به یاد ماندنی و ساخت فیلم‌های زیبا روی موبایل برایتان بسیار آسان خواهد شد. نسخه پرو این برنامه محدودیت‌ زمانی برای فیلمبرداری ندارد و واترمارک نیز حذف شده است. با این برنامه می‌توانید با برش قسمت‌های دلخواه، ترکیب ویدئوهای مختلف و افزودن افکت‌های زیبا کلیپ‌هایی دیدنی ساخته و از تماشای آنها لذت ببرید. به این نکته هم اشاره کنیم که این برنامه در کنار ویرایش ویدئو، توانایی فیلمبرداری را نیز دارد؛ در واقع این برنامه اپلیکیشنی کامل برای ذخیره‌سازی‌ و ویرایش ویدئو است.

   باتری و حافظه کافی داشته باشید
فیلمبرداری با کیفیت 4k شارژ بیشتری را استفاده می‌کند بنابراین بهتر است قبل از شروع فیلمبرداری، گوشی خود را به اندازه کافی شارژ کنید. درصورت وجود باتری جانبی بهتر است آن را به همراه خود نیز داشته باشید. حافظه گوشی خود را خالی کنید. فیلمبرداری با کیفیت، حجم زیادی از حافظه گوشی شما را پر می‌کند. اگر گوشی شما از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند، بهتر است مطمئن شوید که فیلم‌های شما در حافظه جانبی ذخیره می‌شود نه در حافظه داخلی. درصورت عدم‌پشتیبانی گوشی از کارت حافظه جانبی، بهتر است که حافظه داخلی گوشی خود را خالی کنید تا فرصت ثبت لحظات را از دست ندهید.

   دوربین دوم را کنار بگذارید
به‌نظر خیلی بدیهی و واضح است که برای داشتن ویدئوی خوب باید از دوربین پشت استفاده کرد ولی با توجه به اینکه اغلب برای تماس‌های تصویری از دوربین جلو استفاده می‌کنیم، ممکن است این نکته را به راحتی فراموش کنیم. در واقع دوربین‌های جلو، هرقدر هم که قوی باشند، هنوز آن کیفیت مطلوب برای داشتن یک ویدئوی خوب و حرفه‌ای را ندارند. البته جز مواردی که در حال ضبط ویدئویی کوتاه از خودتان برای به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های مجازی هستید، همیشه از دوربین اصلی گوشی استفاده کنید. شاید به‌نظر شما خنده‌دار باشد اما هرگز دوست ندارید فیلم‌های خود را با لنز دوربین کثیف و چرب بگیرید. بنابراین بهتر است ابتدا با یک پارچه لنز را تمیز کنید.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید