• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92356
+
-

وداع جانکاه

پیکر سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یار و همرزم او سردار شهید حسین پورجعفری برای خاکسپاری در خانه ابدی در میان انبوه سوگواران در کرمان تشییع شد

گزارش
وداع جانکاه

  تشییع پیکر سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهید او، شهید حسین پورجعفری در دیار کریمان، استان کرمان برگزار شد. به گزارش گروه ایرانشهر، حضور سوگواران و عزاداران در این مراسم به قدری گسترده بود که خودروی حامل پیکرها به دلیل ازدحام جمعیت در خیابان منتهی به گلزار شهدا و در مقابل گنبد جبلیه متوقف شد و امکان انتقال پیکرها به محل تدفین نبود. به همین دلیل طبق اعلام کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان زمان مراسم خاکسپاری به تعویق افتاد.

حضور با شکوه جمعیت در خیابان‌های کرمان
جمعیت زیادی پیش از روز خاکسپاری به کرمان آمده بود. ازدحام جمعیت به اندازه‌ای بود که جاده‌های منتهی به کرمان از روز دوشنبه با ترافیک شدیدی مواجه شدند. علاوه بر همشهریان سردار و همرزم او، مردم بسیاری از استان‌های هم‌جوار برای وداع با حاج قاسم سلیمانی به کرمان آمده بودند. شب قبل از تشییع (دوشنبه‌شب) بسیاری از مردمی که از شهرها و استان‌های دیگر آمده بودند در پارک‌ها چادر زدند یا در خودرویشان شب را به صبح رساندند.
 موکب‌های برپا شده در سطح شهر از مهمانان پذیرایی می‌کردند و بسیاری از مدارس، تکایا و مهمان‌سراها تا صبح میزبان عاشقان سردار
بود.
شهر کرمان عزاداری را از شب قبل شروع کرده بود و تا صبح صدای عزاداری در معابر به گوش می‌رسید.
با وجود اینکه تشییع از صبح زود و از میدان آزادی آغاز شد، اما سیل جمعیت و حضور با شکوه سوگواران حرکت پیکر دو شهید به سمت مزار ابدی را سخت و با کندی همراه کرد. مسیر هفت کیلومتری تشییع و همه خیابان‌های اطراف، مملو از جمعیت حتی از کشورهای دیگر بود. مردم شعارهای انتقام‌خواهی سرمی‌دادند تا اینکه فرمانده سپاه در جمع مردم صحبت کرد و به ایشان اطمینان داد که انتقام خون سردار گرفته می‌شود. ساعت به ظهر رسیده بود که خبر رسید به دلیل ازدحام سوگواران و جمعیت زیاد حاضر در نزدیکی گلزار شهدا، 213 نفر از هم‌وطنان مصدوم شدند و تا لحظه تنظیم خبر40 نفر هم فوت کردند.

هر که این ره رود، بهجت دردانه شود
صدای سنج و فریاد انتقام‌خواهی و سینه‌زنی از همه خیابان‌های کرمان به گوش می‌رسید.  یکی از روحانیون حاضر در این مراسم به خبرنگار همشهری گفت: سیل جمعیت نشانه این است که هر کس ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، خداوند محبت او را در دل مومنان می‌گذارد. هر چه درجه این عمل صالح بیشتر باشد، حب مردم هم بیشتر می‌شود.
او افزود: مردم برای تشییع سردار آمدند تا به این نفس مطمئنه تبریک و تهنیت بگویند. مقام ایشان از حد انسانیت بالاتر رفته و به حد ایمان رسیده بود. ایشان هر جا می‌دید ایمانی در خطر است، پای می‌گذاشت و در دفاع از دین و ایمان دفاع می‌کرد. با همین رفتار و کردار به حقیقت کلی که همان ایمان و عمل صالح است، نزدیک شده بود. حضرت علی (ع) فرمودند اخلاص داشته باشید که خود اخلاص عبادت است. حاج قاسم هم مزد اخلاص خود را گرفت. درباره آیت‌الله بهجت می‌گفتند که هر که این راه رود، بهجت دردانه شود. حالا باید برای حاج قاسم سرود که ایشان دردانه است.

خروش جهان برای حاج قاسم
یکی دیگر از حاضران در مراسم تشییع که حاج قاسم را در جبهه‌های جنگ و سفرهای استانی دیده بود‌ به همشهری گفت: وقتی خبر رفتن ایشان را شنیدم، نه تنها من، کرمانی‌ها و ایرانی‌ها بلکه تمام جهان به خروش آمد و از صمیم قلب ناراحت
 شد.
او با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی همیشه برای رضای خدا کار می‌کرد نه پست و مقام افزود: در جبهه که بودیم، وقتی ایشان می‌آمدند نیرو و قوت ما رزمنده‌ها بودند.
حالا این سیل جمعیت که بعد از تشییع پیکر امام خمینی (ره)، دومین تشییع تاریخی در ایران را رقم زدند، این پیام را به مسئولان می‌دهند که اگر ولایی باشند و برای رضای خدا کار کنند، ایران پشتشان است.
او پیامی هم برای دنیا دارد:‌ تا دنیا، دنیاست، ملت ایران بصیرت کامل در مقابل ولایت فقیه دارد. این همان حرفی است که حاج قاسم سلیمانی می‌زد و عاقبت به خیری در همین است.

مشت گره کرده ایران
یکی دیگر از کرمانی‌های حاضر در مراسم هم با وجود سالخوردگی مشت‌ گره کرده خود را به دشمنان ایران نشان داد و به همشهری گفت: ابرقدرت‌ها اگر می‌توانند بیایند و مشت گره کرده منٍ پیرمرد را باز کنند. هیچ وقت نمی‌توانند این کار را کنند.
 استکبار جهانی باید بداند که اسلام در جهان پیروز است و باید در برابر ایران، اسلام و مقام معظم رهبری، زانو خم کند.  او با بیان اینکه ملت ایران انتقام سردار سلیمانی را خواهند گرفت، افزود: امیدوارم راه سردار ادامه داشته باشد. با رفتن ایشان قلب ما به تپش افتاد و منقلب شدیم.

سردار مقاومت جهان اسلام
شهردار کرمان هم که در میان جمعیت حاضر بود با بیان اینکه سردار سلیمانی به عنوان سردار مقاومت در کل ایران و جهان اسلام  شناخته شده بود به همشهری گفت: وجه تمایز سردار سلیمانی این بود که بعد از دوران دفاع مقدس هم همواره به عنوان یک سرباز سعی کرد در مقابل زیاده خواهی‌ها مقاومت کند و سنگر خود را ترک نکرد. ایشان همیشه ترجیح می‌داد در کسوت سربازی نهضت خود را ادامه دهد و وارد سیاست نشود. ایشان به قدری خلوص داشتند که مردم همه این را می‌فهمیدند و این اخلاص موجب ماندگاری چهره ایشان شده است.
سیدمهران عالم‌زاده با بیان اینکه سردار همیشه وقتی به کرمان می‌آمدند حتما سری به روستای زادگاهشان می‌زدند،‌ افزود: ایشان همیشه ارتباط نزدیکی با مردم ارتباط داشت.
 از تشریفات روی گردان بود. علی رغم جایگاه نظامی می‌خواستند با مردم ارتباط نزدیک داشته باشند و مردم می‌توانستند به راحتی ایشان را از نزدیک ببینند.
شهردار کرمان به ملک وقف شده سردار سلیمانی یا همان بیت‌الزهرا (س) هم اشاره و اظهار کرد: بیت‌الزهرا (س) حسینیه‌ای بود که مراسم فاطمیه در آن برگزار می‌شد. ایشان همیشه خودشان می‌آمدند و از مردم میزبانی می‌کردند. ایشان بزرگ شهر بودند ‌و دین زیادی به گردن مردم داشتند.
به گزارش همشهری، با توجه به ازدحام جمعیت، کمیته برگزاری تشییع پیکر شهدا اعلام کرد خاکسپاری با تاخیر برگزار می‌شود.

حاج قاسم خود را از مردم جدا نمی‌کرد

همرزم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به همشهری گفت: سه دهه در خدمت سردار بودم. یک دهه در دوران دفاع مقدس، بعد از آن یک دهه در حوزه امنیت پایدار شرق کشور و بعد از آن باز هم در خدمتشان بودم. در همه این سال‌ها علاوه بر بعد نظامی و بین‌المللی ایشان، سردار را با شجاعت،‌ مدیریت و فرماندهی ایشان شناختم.  ابراهیم شهریاری با بیان اینکه شجاعت حاج قاسم حد و مرز نداشت،‌ افزود: سردار سلیمانی کسی بود که با شجاعت و مدیریت آمریکا را خار کرد، ارتش اسرائیل را در جنگ 30 روزه به ذلت نشاند، حزب الله لبنان را قدرتمند کرد، اما همین حاج قاسم، وقتی به کرمان می‌آمد با ماشینی بسیار ساده سفر می‌کرد و هیچ وقت خود را از مردم جدا نمی‌کرد.  همرزم سردار شهید قاسم سلیمانی با بیان اینکه ویژگی‌های مردمی ایشان خیلی پررنگ بود، اظهار کرد: وقتی به کرمان می‌آمدند تا جایی که فرصت داشتند حتی گاهی نیم ساعت قبل از پرواز با مردم در حال دیدار بودند. ارادت زیادی به خانواده شهدا داشتند و در دیدار با پدر یا مادر شهید مانند فرزندشان مقابل آن‌ها زانو می‌زد و به صحبت‌شان گوش می‌داد.  شهریاری با بیان اینکه مردم کرمان عزادار و سوگوار هستند، ادامه داد: بچه‌های شهدا با رفتن حاج قاسم یتیم شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :