• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92335
+
-

توصیه ظریف به کشورهای منطقه:

روی اسب باخته شرط‌بندی نکنید

اجلاس گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای دیروز در تهران با حضور حامد کرزی و بن‌علوی برگزار شد

گزارش
روی اسب باخته شرط‌بندی نکنید


درحالی‌که منطقه پس از حمله آمریکایی‌ها به‌خودروی حامل سردار سلیمانی در عراق در شرایط التهاب و بحران قرار گرفته، صبح روز سه‌شنبه مجمع گفت‌وگوی تهران با حضور جمعی از مقامات خارجی و داخلی و با محوریت طرح «صلح هرمز» در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در نشست افتتاحیه این مجمع که با محوریت طرح «صلح هرمز» برگزار شد، علاوه بر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان و حامد کرزی رئیس‌جمهور پیشین افغانستان و تعدادی از سفرای خارجی مقیم تهران نیز حضور داشتند. اندیشمندان و مقاماتی از کشورهای مختلف و همچنین تعدادی از کارشناسان و مقامات ارشد وزارت امورخارجه ازجمله سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان از دیگر حاضران در جلسه بودند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در آغاز سخنرانی خود ضمن گرامیداشت یاد شهید سپهبد قاسم سلیمانی تأکید کرد: امروز به واسطه جنایت آمریکا، یکی از شجاع‌ترین و با تدبیرترین دوستانم را از دست داده‌ام، امروز مردم ایران و منطقه، عزادار از دست دادن این سردار بزرگ هستند.
او یادآور شد: آمریکا با ترور یکی از مقامات ارشد نظامی ایران، باب روش‌هایی را باز کرده است که دیر یا زود گریبان خودش را از شرق تا غرب عالم خواهد گرفت.
حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان هم در اجلاس تهران بیان کرد: امیدواریم دولت آمریکا راه معقولی را پیش گیرد. همچنین اروپا در شراکت با روسیه و چین اقدامات مؤثرتر و محکم‌تری انجام دهند و از حق دفاع کنند و کوشش کنند که آمریکا به برجام برگردد.
یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان نیز در سخنانی در این اجلاس تصریح کرد: در تماس‌هایی که آمریکایی‌ها دائما با ما دارند به‌دنبال کاهش تنش هستند. همه ما دوشادوش تلاش خواهیم کرد که به این منطقه برای برپایی ثبات حقیقی کمک کنیم.
سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در این نشست گفت: باور داریم که منطقه خلیج‌فارس در شرایط حساس و خطیری قرار دارد، با تهدیدات آنی مواجه هستیم و این مسائل این ضرورت را ایجاد می‌کند که همکاری‌ها را ادامه دهیم و گفت‌وگوهای جدی منطقه‌ای داشته باشیم.
 موید صالح، معاون وزیر امور خارجه عراق سخنران دیگر اجلاس تهران بود که در سخنان خود با اشاره به ترور سردار سلیمانی در کشورش بیان کرد: پارلمان ما با تصویب قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر حاکمیت عراق تأکید دارد. در عراق ما مستقل هستیم و حاکمیت خودمان را داریم و به همه نشان دادیم که روش ما از این پس تغییر می‌کند.


حضور آمریکا در منطقه به شماره افتاده است

ظریف در حاشیه اجلاس دیروز توصیه‌هایی به همسایگان ایران در منطقه کرد و گفت: نمی‌گویم کشورهای منطقه بروند با آمریکا بجنگند اما برای امنیت خودشان همسایگانشان را فدای آمریکا نکنند. خواهید دید که آمریکایی‌ها روز «ماجرا» اعلام می‌کنند که ما کاری نداریم. این وضعیت روز حادثه است. ما در منطقه خیلی امکانات مشترک داریم و امروز روزش است. حضور آمریکا در منطقه به شماره افتاده است. باور دینی من این است که خون سردار باعث خروج آمریکا از منطقه می‌شود، پس روی اسب باخته شرط‌بندی نکنید. آغوش ما برای منطقه باز است ما هیچ طمعی به منطقه نداریم. تنها طمع ما در منطقه این است که صلح و ثبات داشته باشیم. ما هیچ اختلاف ارضی و مشکلی با کسی نداریم و جغرافیا و مردم خوبی داریم. دیروز سیل جمعیت تشییع‌کننده را دیدید. بعید می‌دانم ترامپ در عمرش این جمعیت را دیده باشد و حتما از جمعیت مراسم تحلیفش که فکر می‌کرد بیشترین جمعیتی بوده است که تا‌کنون دیده بیشتر بود. این جمعیت را شما در عراق، هند، روسیه، الجزایر، لبنان، افغانستان و پاکستان هم دیدید. آنها باید بفهمند آنچه به آنها گفته بودند در رابطه با ایران و منطقه دروغ بود و دوستان منطقه‌ای ما هم این رویداد را دیدند. تنها راه برقراری امنیت کار با یکدیگر است. اگر منتظر آمریکا شویم باید چند نسل دیگر در این منطقه جنگ را تحمل کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید