• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92310
+
-

ثبت بدرقه تاریخی در تقویم تهران

در روز تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی بیش از 3میلیون عزادار با متروی پایتخت جابه‌جا شدند

ثبت بدرقه تاریخی در تقویم تهران

دوشنبه روز ویژه‌ای برای شهر تهران بود؛ روز استقبال و بدرقه از شهید سردار قاسم سلیمانی. در این روز شهرداری تهران برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده بود تا هم مردم بتوانند خود را به مراسم برسانند و هم تداخلات احتمالی به حداقل برسد. این روز در تقویم تهران به‌صورت خاص ثبت شد. بیش از 7میلیون عاشق و آنهایی که عاشقانه تلاش می‌کردند، صحنه‌های نابی را در مراسم تشییع سردارها دل‌ها رقم زدند. به گزارش همشهری، در این روز متروی تهران میزبان حدود 3میلیون مسافر بود و همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و همرزمانش از ابتدای صبح به‌صورت رایگان تا پایان مراسم در تمام خطوط یک، دو، سه، چهار، پنج، شش و هفت متروی تهران و حومه خدمت‌رسانی کرد. با توجه به حضور بی‌نظیر شهروندان و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای صبح فاصله حرکت قطارها در خط 4متروی تهران تا ۲ دقیقه کاهش یافت تا جابه‌جایی مسافران تسهیل شود.

همچنین خدمت‌رسانی شرکت واحد اتوبوسرانی به شهروندان در روز تشییع پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از ساعت ٧ صبح و مطابق روال نمازجمعه و به‌صورت رایگان صورت گرفت و در انتهای مراسم تشییع خدمات‌رسانی اتوبوس‌های شرکت واحد از میدان آزادی به مبادی اولیه نیز انجام شد. کل ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در مراسم تشییع فعال بوده و سرویس‌رسانی انجام دادند. بر این اساس باید گفت که تعداد مسافر جا به جا شده با ظرفیت 4714نیمراه نزدیک به 350هزار نفر صورت گرفته که از مبادی اولیه به محل مراسم و برگشت آنها را شامل می‌شد. تعداد 714دستگاه اتوبوس دوکابین و تک‌کابین به‌طور مستقیم در ارتباط با مراسم نیز فعال بودند.

خدمت‌رسانی با کمک مردم 
در مراسم تشییع پیکر مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی نیروهای خدمات شهری و نیروهای داوطلب بسیاری به خدمت‌رسانی به عزاداران میلیونی پرداختند. در این راستا سازمان مدیریت پسماند با یاری نیروهای به‌کار گرفته پاکسازی و جمع‌آوری پسماند پیش و پس از مراسم را به سرعت انجام داد تا شهر آماده میزبانی از شهروندان باشد و بعد از پایان مراسم فورا به شرایط عادی بازگردد. بر همین اساس حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی به ۴ پهنه تقسیم بندی شد و در فاز اول ۱۰۰۰ نیروی خدماتی در طول مسیر مستقر شدند. عملیات نظافت و پاکیزه‌سازی‌ مراسم با حضور ۲۸ نیروی نظارتی از سوی سازمان پسماند و به‌کارگیری ۲۰۵دستگاه ماشین‌آلات، ۱۳۲۰ نیروی انسانی و ۲۶۵۰کیلوگرم کیسه جمع‌آوری زباله از ساعت ۴ صبح روز تشییع آغاز و تا پاسی از شب ادامه یافت. با توجه به حضور بی‌نظیر شهروندان تهرانی در این مراسم ظرفیت نیروهای مستقر به 1600 نفر و ٣۵٠ خودرو افزایش یافت. رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در این رابطه به همشهری گفت: «برآوردها نشان می‌دهد حدود 7میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند و با توجه به حجم کار بالای نیروهای خدمات شهری، در بازه‌ای به‌صورت همزمان و در ادامه پس از پایان مراسم کار پاکسازی مسیر تشییع را آغاز کردند و با تلاش نیروهای خدمات شهری کار پاکسازی و نظافت مسیر از میدان امام حسین(ع) تا میدان آزادی ساعت ١٩ به پایان رسید.» غلامحسین محمدی افزود: «همچنین ۵۶۰ نیروی شهربان از ساعت ۴ صبح روز دوشنبه در مسیرهای تشییع پیکر این شهید والامقام با ۱۵۰ دستگاه خودرو و ۶۰ دستگاه موتورسیکلت برای حفظ انضباط شهری این مراسم مستقر شدند. در عین حال، از ساعت ۶ صبح دوشنبه، ۱۸۰ آتش‌نشان تهرانی در ۶۰ نقطه به همراه ۳۸ دستگاه خودروی سنگین، ۷ دستگاه خودروی سبک و ۳۰ دستگاه موتورسیکلت در محدوده اعلام شده، مستقر شدند و تا پایان مراسم و عادی شدن تردد، این استقرارها ادامه داشت.» اینطور که محمدی اعلام کرد برای این مراسم بیش از 50هزار مترمربع فضای تبلیغاتی شهر به اکران ویژه شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده شد و ۱۰۰ درصد مجموع سازه‌های عرشه، بیلبورد و پرتابل فرهنگی به این موضوع اختصاص یافت؛ به‌گونه‌ای که نزدیک به ۱۵۰۰ سازه تبلیغاتی پایتخت میزبان این اکران است. در کنار این اتفاق همچنین پرچم‌های سیاه به اهتزاز در آمده و ریسه‌های مشکی در سطح شهر تهران نصب شده‌اند که در طراحی‌ها علاوه بر شهادت حاج قاسم سلیمانی، شهادت شهیدان ابو مهدی المهندس مجاهد بزرگ جهان اسلام، وحید زمانی‌نیا، شهروز مظفرنیا، ‌هادی طارمی‌ و حسین پورجعفری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

اهتزاز بزرگ‌ترین پرچم یادبود در برج میلاد
بزرگ‌ترین پرچم یادبود با تصویر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در مجموعه برج میلاد به اهتزاز درآمده است. این پرچم با هدف گرامیداشت یاد و خاطره حاج قاسم سلیمانی و دلاورمردی‌های آن شهید برای حفظ خاک وطن به اهتزاز درآمد. پرچم به اهتزاز درآمده در ابعاد ۹ در۱۶ متر در ضلع جنوب شرقی برج میلاد نصب شده است. طراحی و اجرای بخش‌های هنری این پرچم توسط هنرمندان شناخته شده کشور صورت گرفته است. همچنین بزرگترین پرچم سیاه تهران هم در اراضی عباس‌آباد به اهتزار درآمد. همچنین طی چند روز گذشته کلیپ‌هایی از رشادت‌های شهیدحاج قاسم سلیمانی به صورت ویدئومپینگ بر برج میلاد به نمایش درآمده است. غرف فرهنگی و ایستگاه‌های صلواتی هم در مراسم تشییع ارائه خدمت می‌کردند. در کنار این نیز سوله‌های مدیریت بحران برای اسکان کسانی که به تهران آمده بودند، به کار گرفته شدند.

   تقدیر هاشمی از مترو

رئیس شورای شهر تهران با تقدیر از عملکرد متروی تهران به شلوغی مترو در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی اشاره کرد که نباید خدمات نیروهای مترو را زیر سؤال برد. محسن هاشمی در این‌باره اظهار کرد: روز دوشنبه سوار مترو شدم تا به مراسم تشییع بیایم اما با ازدحام جمعیت مواجه شدم و به همین دلیل با مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تماس گرفته و عنوان کردم که باید در کنار هر«در» واگن مترو یک نفر نیرو بگذارند. وی ادامه داد: در هر ایستگاه حدود 15 نیرو فعال هستند که می‌توانستند از این افراد استفاده کنند یا حتی از سایر ایستگاه‌های خلوت نیرو بگیرند. هاشمی با بیان اینکه در مسیر تشییع پیکر قاسم سلیمانی 3 تا 4ایستگاه شلوغ داشتیم، گفت: البته مردم هم روبه‌روی در می‌ایستند و اجازه نمی‌دهند که افرادی که داخل هستند پیاده شوند و این در حالی است که باید آموزش ببینند. رئیس شورای شهر تهران در خاتمه با بیان اینکه خدمات ارزنده‌ای در روز تشییع در مترو ارائه شد، گفت: البته در زمانی که بی‌نظمی اتفاق می‌افتد، نحوه سوار شدن مردم نیز بسیار مهم است و نباید خدمات نیروهای مترو را زیر سؤال ببریم.

رکورد مترو در رستاخیز تهران

این خبر را به اشتراک بگذارید