• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92309
+
-

روش‌های افزایش تمرکز و کنترل ذهن

    چگونه می‌توانیم تمرکز خود را افزایش دهیم؟ روش‌های تقویت حافظه و کنترل ذهن بسیار ساده‌ای وجود دارند که ما از آنها به‌عنوان ورزش و تمرین‌های خانگی یاد می‌کنیم با انجام دادن آنها می‌توانید بر ضعف حافظه و حتی بیش فعالی و عدم‌تمرکز خود غلبه کنید.

چگونه تمرکز کنیم
 جواب این سؤال بسیار ساده است؛ تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که حواس پنجگانه خود را به‌کار بندید. گوش کردن به موسیقی ملایم باعث سلامت مغز و افزایش تمرکز ذهن می‌شود، تقویت حس شنیداری با گوش دادن به یک ملودی کلاسیک می‌تواند حافظه و مغز را تقویت کند؛ درواقع موسیقی محرک سلول‌های مغز است و قدرت شنوایی را بالا می‌برد.

تمرین انجام کار با دست مخالف
 شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که چپ دست‌ها از ذهن خلاق‌تری برخوردار هستند. البته این تمرین برای تقویت هر دو نیمکره مغز طراحی شده است؛ برای یک‌بار هم که شده تمرین تمرکز ذهن را خلاف همیشه انجام دهید؛ مثلاً اگر راست دست هستید، سعی کنید با دست چپ بنویسید یا این کار را در امور ساده‌تر مثل مسواک زدن، صحبت کردن با تلفن یا حتی قاشق دست گرفتن انجام دهید.

تمرین افزایش تمرکز ذهن با حس بویایی
 برای انجام این ورزش ذهنی فقط کافی است که در یک فضای کاملاً آرام روی صندلی درحالی‌که چشمان شما بسته است، بنشینید و از یک نفر از دوستان‌تان بخواهید که میوه یا نوشیدنی‌های معطر مختلف را دست شما بدهد. آنها را بو کنید، لمس کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا مسیرهای عصبی مغزتان را فعال کرده و در نتیجه گیرنده‌های بینی را با مرکز احساسی مغز به هم متصل کنید.

با صدای بلند کتاب بخوانید
 وقتی با صدای بلند کتاب می‌خوانید یا به کتاب خواندن دیگران گوش می‌دهید، نسبت به زمانی که در سکوت و بدون صدا مطالعه می‌کنید، از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده خواهید کرد. این حالت باعث تقویت حس شنوایی شما خواهد شد. اگر کتاب به زبان دیگری باشد، ضمیر ناخودآگاه و ذهن شما کنکاش بیشتری خواهد کرد، حتماً شما هم این نکته ساده را شنیده‌اید که یاد گرفتن یک زبان دیگر می‌تواند به‌عنوان یک ورزش ذهنی به تقویت حافظه بسیار کمک کند.

مدیتیشن ؛ ورزش تمرکز ذهن 
مدیتیشن و یوگا بهترین ورزش ذهن و مغز است؛ روی صندلی به‌گونه‌ای بنشینید که سرتان اندکی بالا و چانه رو به جلو باشد. آرام باشید و از نظر ذهنی به هیچ‌چیز فکر نکنید، برای چند دقیقه به انگشت دست خود خیره شوید، بعد از مدتی، انگشت دست خود را عوض کنید و دوباره به آن خیره شوید. این کار تمرکز ذهن شما را افزایش می‌دهد. حین مدیتیشن با چشمان باز یا بسته می‌توانید یک موسیقی ملایم گوش کنید.
همین تمرین را می توانید در حالت دراز کشیده انجام دهید تا عضلات بدن شما در حالت ریلکس قرار بگیرند و ضربان قلب شما آرام‌تر شود. تمرین مدیتیشن می‌تواند با صدای موسیقی، آب یا صدای پرندگان همراه باشد؛ در این حالت تنها کاری که شما باید انجام دهید، گوش کردن و تمرکز روی صداهای مختلف است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید