• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 18 دی 1398
کد مطلب : 92287
+
-

اقدامات حقوقی در مقابل سانسور اینستاگرام

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران طی نامه‌ای به مدیرعامل اجرایی اینستاگرام اقدامات اخیر این شبکه اجتماعی علیه رسانه‌های ایرانی را خلاف اصول آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها دانست


سانسور بی‌سابقه کاربران و رسانه‌های ایرانی در اینستاگرام باعث شد تا اقدامات حقوقی علیه این شبکه اجتماعی در دستور کار قرار بگیرد. پس از آنکه روزهای اخیر اینستاگرام اقدام به پاک‌کردن گسترده پست‌های مرتبط با شهادت سردار سلیمانی و حتی بستن حساب رسانه‌های ایرانی ازجمله روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کرد، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در اقدامی مهم طی نامه‌ای به آدام موسری، مدیرعامل اجرایی اینستاگرام اعتراض خود را به چنین اقداماتی اعلام کرد. روز گذشته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران هم اعلام کرد که این ماجرا را براساس این نامه پیگیری خواهد کرد.
به‌گزارش همشهری، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در نامه‌ای که به مدیرعامل اجرایی اینستاگرام ارسال شده و رونوشت آن هم به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران رسیده اعلام کرده به‌عنوان نهادی که مدافع اصول روزنامه‌نگاری حرفه‌ای در ایران است، اقدامات اینستاگرام خلاف اصول پذیرفته شده جهانی ازجمله آزادی بیان و آزادی رسانه‌هاست و خواستار اصلاح این رویه کاری از سوی اینستاگرام است. در این نامه تأکید شده است: مقام‌های فیس‌بوک اخیرا ادعا کرده‌اند که این اقدامات برای «رعایت قوانین تحریم آمریکا علیه ایران» صورت گرفته است؛ بعید است چنین استدلالی از نظر حقوقی پذیرفتنی باشد، اما نکته مهم آنجاست که رسانه‌های خارجی و حتی فارسی‌زبان خارج از ایران شاهد چنین برخوردی نبوده‌اند و این برخورد دوگانه و غیرقابل‌قبول، اقدام هدفمند علیه رسانه‌های ایرانی را به ذهن متبادر می‌کند. در بخش دیگری از این نامه با تأکید بر اینکه شبکه‌های اجتماعی همانطور که اینستاگرام هم در قواعد خود اعلام کرده، باید منعکس‌کننده جوامع، ‌‌نسل‌ها و عقاید مختلف باشند، آمده است: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران خواستار رعایت آزادی بیان از سوی اینستاگرام برای روزنامه‌نگاران در تمام جهان و ازجمله در ایران است. این حقی است که اسناد معتبر جهانی و ازجمله اعلامیه جهانی حقوق بشر بر رعایت آن تأکید می‌کند و مطابق آن هر کسی حق ابراز نظر دارد. این قانون مشتمل بر حق ابراز نظر بدون هیچ‌گونه مداخله از جانب دولت‌ها یا ذی‌نفعان است. اینستاگرام در ایران حداقل ۲۴‌میلیون کاربر دارد و یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌هایی است که رسانه‌ها از آن در کنار ابزارهای دیگر برای خبررسانی به‌صورت جهانی استفاده می‌کنند.
روز گذشته مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به‌منظور احقاق حقوق کاربران ایرانی در اینستاگرام، از صاحبان حساب‌ها و صفحات حذف‌شده در اینستاگرام تقاضا کرد در پویش شکایت علیه این شبکه اجتماعی شرکت کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید