• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92269
+
-

موسوی: جای خلیل‌زاده را تنگ نکرده‌ام

محمد زارعی| عبدالرضا موسوی، جدیدترین عضو هیأت‌مدیره باشگاه استقلال است که هفته گذشته به جمع مدیران این باشگاه اضافه شد. او که سابقه مالکیت تیم‌های استقلال خوزستان و صبای قم را دارد، به محض ورود به هیأت‌مدیره آبی‌پوشان با واکنش‌ها و شایعاتی از سوی رسانه‌ها مواجه شد. سوابق گذشته او در تیم‌داری و خاطرات بدی که اهالی فوتبال از مدیرانی مشابه او در ذهن دارند، باعث شد حرف‌ و حدیث‌های زیادی پیرامون این عضو جدید هیأت‌مدیره آبی‌ها شکل بگیرد. موسوی در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه همشهری به بخشی از این انتقادات و حرف‌وحدیث‌ها پاسخ داده است.
   در مورد حضورتان در هیأت‌مدیره استقلال صحبت‌های جدی مطرح شده، اما گویا هنوز حکمی از وزیر ورزش نگرفته‌اید. خودتان در این ارتباط بگویید.
با جناب وزیر به توافق رسیدیم و قرار است اقدامات قانونی انجام شود. البته هنوز حکم من رسمی نشده اما به‌زودی این اتفاق می‌افتد.
  هدف از ورود شما به هیأت‌مدیره این نیست که در ادامه مدیرعامل باشگاه شوید؟
نه، من در کار اجرایی نخواهم بود و برنامه‌ای هم برای مدیریت باشگاه استقلال ندارم. من گرفتار کارهای اقتصادی خودم هستم. در شرکت‌های خودم رئیس هستم و به مدیریت در جای دیگر فکر نمی‌کنم.
  حقیقت دارد که پیش از این با وزیر ورزش، خلیل‌زاده و فتحی در قالب شرکتی کارهای اقتصادی می‌کردید؟
این یک سؤال زرد است که با زیرکی دارید می‌پرسید. مگر وزیر ورزش، کار اقتصادی می‌کند که من با او همکار بوده باشم؟ او یک فرد سیاسی است. با وزیر آشنایی داشتم اما با او کار اقتصادی نکردم. اگر آقای وزیر از من شناخت نداشت، چگونه یک مسئولیت بزرگ را در باشگاه استقلال به من می‌سپرد؟
  شما با چه انگیزه‌ای به باشگاه استقلال می‌آیید؟ فکر می‌کنید چه کارهای مثبتی می‌شود در این شرایط انجام داد؟
استقلال باید ساختار اقتصادی‌اش درست شود. هیأت‌مدیره باید بتواند درآمدزایی مستمر در باشگاه ایجاد کند. اینکه امروز یک نفر بیاید کمک مالی بکند و فردا برود، فقط حکم مُسکن را دارد. باشگاه باید درآمد داشته باشد، هم از لحاظ فروش بازیکن، هم از طریق اسپانسر و هم از راه‌های مختلفی که می‌شود روی آنها کار کرد. این 30-40میلیون هواداری که استقلال دارد، شوخی نیست. اگر هر کدام از آنها روزی 10تومان از تراکنش‌ها به باشگاه سودرسانی کنند - حالا این تراکنش‌ها می‌تواند از هتل‌ها، خرید محصولات و حتی تاکسی‌ها باشد- بالای 100میلیارد تومان به باشگاه سودرسانی خواهد شد. حتی می‌توانیم پول برای آینده هم ذخیره کنیم. فقط باید ساماندهی شود.
   این صحبت‌ها شعاری نیست؟
من که دنبال مقام نیستم که شعار بدهم. حتی دنبال این نیستم که رئیس هیأت‌مدیره شوم. من فقط می‌خواهم کمک کنم. حتی دوست دارم در مورد پرسپولیس هم این اتفاق بیفتد. دوست ندارم یک تیم قوی باشد، یک تیم ضعیف. رقابت وقتی قشنگ است که هر دو تیم استقلال و پرسپولیس قدرت برابر داشته باشند.
   شما سابقه مالکیت باشگاه استقلال خوزستان را داشتید اما این باشگاه موفق نبود. نظر خودتان در این‌باره چیست؟
من مستقیما مالکیت استقلال خوزستان را برعهده نگرفتم. ما مؤسسه‌ای را از بانک‌ملی خریدیم که باشگاه استقلال خوزستان هم بخشی از زیرمجموعه آن بود. در آن فصل استقلال خوزستان در جدول رده‌بندی نهم شد. چندمیلیارد هم پول دادیم تا شرایط تثبیت شود، اما فصل بعد که ما رفتیم، تیم سقوط کرد. درباره صبا هم می‌گفتند که ما این تیم را بدبخت کردیم. استاندار قم از ما خواهش کرد برویم به صبا کمک کنیم. ما هم علی دایی را برای مربیگری به آنجا بردیم. فصل بعد که ما رفتیم، صبا سقوط کرد. ولی علیه ما به دروغ شایعه درست می‌کنند و نمی‌دانم پشت پرده این دروغ‌ها چیست!
  آیا در سمت جدید قرار است فقط از جیب‌تان برای استقلال خرج کنید؟
ما برای کارهای خود چارچوب داریم. این موضوع را به وزیر هم گفتم که اگر در این چارچوب بپذیرند، می‌آیم وگرنه دنبال اذیت‌کردن نیستم. من دیدم استقلال به شرایط سختی افتاده است، بنابراین وقتی پیشنهاد شد گفتم کمک می‌کنم تا این مشکلات حل شود و بخشی از جامعه خوشحال باشند. برای این کار هم از اعتبارم استفاده می‌کنم و هم از سرمایه‌ام. هیچ چشمداشتی هم ندارم که از استقلال پولی گیرم بیاید.
    اما افراد دیگری مثل برادران شفیع‌زاده، حسین هدایتی و حتی زنوزی در باشگاه‌داری موفق نبودند و به مشکلاتی برخوردند. این موضوع شاید گریبانگیر شما هم بشود.
در مورد اشخاص دیگر نمی‌توانم اظهارنظر کنم که چه مشکلاتی داشتند. اما دلیل ندارد این مشکلات برای همه به‌وجود بیاید. من سرمایه و کارم برای حاکمیت مشخص است. اگر موسوی بیرون از چارچوپ ورزش دعوا یا مشکلی داشت، می‌توانند دستگیرش کنند ولی دلیل نمی‌شود آن را به استقلال ربط بدهند. من جسارت نمی‌کنم ولی در مورد افرادی که اسم بردید، اطلاعاتم در حد صفر است.
  بالاخره شما به استقلال آمدید تا از لحاظ مالی به این باشگاه کمک کنید. درست است؟
من فقط قرار است ایده‌های اقتصادی برای در‌آمدزایی بدهم. کمک شخصی هم نظر خودم است که انجام بدهم یا نه! ضمن اینکه استقلال به کمک امثال من نیاز ندارد. استقلال خودش این پتانسیل را دارد که درآمدزایی کند.
   ولی در باشگاه استقلال الان بخشی از پول فصل آینده هم پیش‌خور شده است. آیا با این وضعیت باز هم می‌توانید مشکلات مالی را حل کنید؟
بله، متأسفانه باخبر شدم که پول‌ها پیش‌خور شده است. در این شرایط، اقداماتی هست که باید فورا انجام شود و بعد از آن هم برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی داریم. همه مشکلات استقلال را نمی‌شود یک‌شبه درست کرد. منابع مالی هم حتما نیاز است که تزریق می‌کنیم. پرداخت حق‌وحقوق بازیکنان را قول دادم که پرداخت می‌شود. البته این پول به‌عنوان قرض است. وقتی خود باشگاه درآمدزا‌ست، چه لزومی دارد به کسی وابسته باشد؟
   عده‌ای معتقدند خلیل‌زاده به‌عنوان یک فرد اقتصادی در هیأت‌مدیره حضور دارد و دیگر نیازی به حضور شما نبود. نظر خودتان چیست؟
چه اشکالی دارد؟ آقای خلیل‌زاده زحمت می‌کشند اما هر کسی به اندازه خودش کمک می‌کند. من جای ایشان را تنگ نمی‌کنم. من هم به‌ سهم خودم می‌توانم کمک کنم.

این خبر را به اشتراک بگذارید