• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92256
+
-

در انتظار سردار

کرمان؛‌زادگاه سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برای به آغوش کشیدن پیکر فرزند ایران لحظه‌شماری می‌کند

در انتظار سردار

فاطمه عباسی _  خبرنگار

پیکر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پس از ورود به میهن، روز یکشنبه در میان انبوه عزاداران خوزستانی و خراسانی تشییع شد. همچنین روز گذشته مردم تهران با حضور گسترده در خیابان‌های اصلی پایتخت به استقبال سردار و همرزمانش رفتند تا پیکر پاکش را به‌سوی حرم مطهر حضرت معصومه (س) بدرقه کنند. در قم نیز مردم داغدار وداعی با شکوه با حاج قاسم سلیمانی داشتند. حالا کرمان، زادگاه سردار در انتظار اوست تا فرزندش را در آغوش بگیرد، فرزندی که ایران را تا ابد، وام‌دار خود کرده ‌است. کرمان این روزها حال‌وهوای محرم به خود گرفته و شهر پر از اندوه و غم است. مردم شهر کرمان در انتظار سردار شهیدشان حاج قاسم سلیمانی شهر و خیابان را یکپارچه سیاه‌پوش کرده‌اند. میادین شهر کرمان با بیرق‌های مشکی پوشانده شده و تصاویر حاج قاسم در سراسر شهر دیده می‌شود.  همه خود را برای استقبالی بی‌نظیر و تکرار نشدنی آماده کرده‌اند. در هر خیابان یک یا چند موکب راه اندازی شده‌است و صدای مداحی و عزاداری در هر مکانی از شهر به گوش می‌رسد.

خدمت‌رسانی۵۰۰ موکب
مسئول کمیته مراسم ستاد تشییع سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با بیان این‌که ۵۰۰ موکب در روز تشییع سردار بزرگ جهان اسلام در طول مسیر به عزاداران خدمات‌رسانی می‌کنند، به همشهری می‌گوید: امروز صبح (سه شنبه) پیکر فرزند کرمان از ساعت 7 و ۳۰ دقیقه از میدان آزادی به سمت میدان شهدا به صورت پیاده و بعد با خودرو به سمت گلزار شهدا تشییع می‌شود. استقبال مردمی، سخنرانی مقام‌ها و مسئولان در میدان آزادی و  در پایان مراسم خاکسپاری از جمله برنامه های امروز است.
مهدی صدفی با بیان این‌که موکب‌های زیادی برای میزبانی از عزاداران سپهبد شهید سلیمانی از اقصی نقاط استان به کرمان آمده‌اند، می افزاید: طی 2روز گذشته برنامه‌های مختلفی به مناسبت شهادت سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در حسینیه‌ ثارالله(ع) شهر کرمان اجرا شده‌است. امروز نیز سعی ما این است که برنامه تشییع پیکر پاک سردار شهید به نحو مطلوب برگزار شود. کمیته‌های مختلف ستاد تشییع نیز در استان تشکیل و وظایف تشریح شده است.

پویش «در انتظار حاج قاسم»
مسئول کمیته تشکل‌های مردمی نیز می‌گوید: در چند روز اخیر پویشی با عنوان «در انتظار حاج قاسم» راه‌اندازی شد و علاوه بر مسئولان، مردم نیز به صورت خودجوش برای برگزاری مراسم تشییع همکاری می‌کنند. ورود عزاداران از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر از روزهای گذشته آغاز شده بود.
محمد مهدی افضلی درباره اسکان عزاداران می‌افزاید: حدود 2هزار مالک منازل مسکونی برای اسکان مهمانان اعلام آمادگی کرده‌اند. 250مسجد و حسینیه نیز در شهر برای اسکان عزاداران آماده شده تا افرادی که از شهرستان‌ها و استان‌های دیگر وارد کرمان می‌شوند، بتوانند در این اماکن اسکان پیدا کنند. 

فعالیت برخی اصناف
یوسف جعفری، مسئول کمیته اصناف و بازاریان نیز از عدم تعطیلی برخی از اصناف همزمان با روز تشییع پیکر سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خبر می‌دهد و می‌گوید: امروز همزمان با تشییع پیکر سردار شهید بازار کرمان سیاه‌پوش و تعطیل است، اما همه هتل‌ها، رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و نانوایی‌ها و همچنین واحدهای خدمات فنی اتومبیل برای خدمت‌رسانی به عزاداران آماده هستند.

حال و هوای شهر
همچنین مسئول کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی درباره حال و هوای شهر برای میزبانی از سردار شهید می‌گوید: همه امکانات و ظرفیت‌های مردمی به خدمت گرفته شده‌است تا مراسم آبرومندی در شأن شهدا و مردم کرمان برگزار شود. 10واحد سیار رسانه‌ای در 10 نقطه پیش بینی شده و از استان های مجاور نیز برای پوشش رسانه‌ای مراسم کمک گرفته ایم. احمد علی‌رمضانی ادامه می‌دهد: بنا به درخواست رسانه‌ها، مستندسازان و فعالان فضای مجازی برای پوشش مراسم تشییع، محلی برای اسکان آنها درنظر گرفته شده‌است و از سراسر کشور حدود ۱۲۰نفر و حتی تعدادی مستندساز خارجی نیز ثبت نام کرده‌اند. حسین انجم شعاع، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان نیز می‌گوید: در روزهای اخیر همه برای برگزاری مراسمی باشکوه پای کار بودند و تلاش کردیم مراسم وحدت آفرین باشد.

حضور بیش از یک میلیون نفر در مراسم
استاندار کرمان درباره حضور مردم در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی به همشهری می‌گوید: براساس پیش بینی‌ها بیش از یک میلیون نفر در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کرمان حضور می‌یابند.  محمدجواد فدایی با اشاره به میهمانان مراسم امروز در کرمان می‌افزاید: معاون اول رئیس جمهوری، وزرای بهداشت و نفت، استانداران خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان شمالی و برخی فرماندهان نظامی و انتظامی در مراسم تشییع و خاکسپاری شهید قاسم سلیمانی حضور می‌یابند.

شهر سیاه‌پوش شد
عکس‌های شهید حاج قاسم سلیمانی را نه تنها روی شیشه مغازه‌ها و تابلوهای شهری می‌توان دید، بلکه نوارهای مشکی و تصاویری از سردار سلیمانی روی شیشه‌های خودرو و اتوبوس ها نیز به چشم می‌خورد.
همه به نوبه خود برای عرض ارادت به مقام شامخ سردار شهید قاسم سلیمانی حضور دارند؛ هیات‌های مذهبی، تشکل های دانشجویی و قشرهای مختلف مردم آمده اند تا با آرمان های امام راحل تجدید میثاق کنند.
شهردار کرمان با اشاره به آمادگی این نهاد برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی، می‌گوید: زمین‌های خالی مسیر تشییع برای پارکینگ خودروها و ساماندهی و روان‌سازی ترافیک در این محدوده آماده و ۱۵۰دستگاه اتوبوس ازسوی شهرداری و همچنین تعدادی اتوبوس از سایر ارگان‌ها برای خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع در نظر گرفته شد.
سیدمهران عالم‌زاده در گفت و گو با همشهری اظهار می‌کند: سردار سرافراز اسلام، شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی ثمره‌ تلاش‌ها و مجاهدت‌های خود در مسیر اعتلای اسلام را دریافت کرد و به مقام رفیع شهادت نائل شد. وی با بیان این‌که سردار سلیمانی حق بزرگی بر گردن همه‌ ما دارد، ادامه می‌دهد: ما هم به نوبه‌ خود وظیفه داریم برای ادای دین به این سردار شهید، با همه توان در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید بزرگوار انجام وظیفه کنیم.
شهردار کرمان درباره اقدامات شهرداری می‌افزاید: مسیر میدان پرواز تا میدان آزادی و مصلی امام علی(ع) سیاه‌پوش شده و با توجه به این‌که مسیر تشییع از میدان آزادی به سمت گلزار شهدای کرمان است، پیش‌بینی‌ها و اقدامات لازم برای مناسب‌سازی مسیر عزاداران صورت گرفته است. عالم‌زاده تنظیف و پاک‌سازی مسیر تشییع و مجموعه‌ بهشت زهرا(س) را از دیگر برنامه‌های شهرداری بیان می‌کند و می‌گوید: همه مجموعه‌ شهرداری آمادگی لازم برای هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن این مراسم و خدمات‌رسانی به شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع را دارد.


17دی؛ روز کرمان
معاون شهردار کرمان نیز می‌گوید: ۱۷دی تنها روز رسمی تاریخ شهر کرمان است که با مراسم تشییع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی گره خورد و جهانی شد.
محمد جهانشاهی اظهار می‌کند: با توجه به حضور گسترده میهمانان از شهرهای مختلف کشور، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای برگزاری مراسم تشییع و گرامیداشت این چهره بزرگ ملی و جهان اسلام در دوران معاصر انجام شد.  وی شهید سلیمانی را سرمایه و مایه افتخار استان کرمان می‌داند و اضافه می‌کند: این شهید بزرگوار نام شهر کرمان را جهانی کرد و مردم شهر کرمان نیز امروز با حضور در این مراسم از وی و خدماتش تقدیر خواهند کرد.

 40 شب عزاداری در گلزار شهدا

گلزار شهدای کرمان، محلی که پیکر حاج قاسم سلیمانی در آنجا به خاک سپرده می شود مملو از عاشقان آن سردار است. از چند روز پیش از آمدن سردار، مردم آمده اند تا از عشق و ارادت خود به ایشان بگویند. آنها چند روز در انتظار بودند. بی‌تاب بودند تا فرزند ایران به زادگاهش بازگردد. حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در استان درباره برگزاری مراسم تشییع می گوید: از روز شنبه هر شب در گلزار شهدای کرمان، مراسم عزاداری برپا بوده و این مراسم تا 40 روز به پاس زحمات و مجاهدت 40 ساله سردار ادامه خواهد داشت. اکنون نیز مردم آماده میزبانی از سردار شهید است که یک مراسم تاریخی را در این شهر برگزار کنند. وی می افزاید: مردم خاطرات زیادی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارند و از روزی که خبر شهادت این مرد بزرگ را شنیدند، در ماتم فرو رفته اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید