• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 دی 1398
کد مطلب : 92190
+
-

افسانه‌های سود و زیان تخم‌مرغ!

تخم‌مرغ یکی از خوراکی‌های پرمصرف در جهان است اما آیا خوردن آن برای بدن ما مفید است یا می‌تواند باعث بیماری شود؟

افسانه‌های سود و زیان تخم‌مرغ!

زهرا خلجی_خبرنگار

اگر بخواهیم فقط یک ماده غذایی را به‌عنوان غذای کامل معرفی کنیم بی‌شک تخم‌مرغ مدعی این عنوان است. به گزارش بی‌بی سی، این ماده غذایی در دسترس با طبخ آسان و مقرون به‌صرفه، مملو از پروتئین است. کریستوفر بلسو، دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه کانکتیکات در آمریکا می‌گوید: تخم‌مرغ همه منابع غذایی مفید و لازم برای رشد اعضای بدن را دارد بنابراین خیلی واضح است که بسیار ماده مغذی‌ای است. مصرف تخم‌مرغ به همراه سایر غذاها می‌تواند به جذب ویتامین بیشتر در بدن کمک کند. برای مثال یک مطالعه نشان داد اضافه‌کردن یک تخم‌مرغ به سالاد می‌تواند میزان جذب ویتامین E سالاد را افزایش دهد.

مدت‌های مدیدی میزان بالای کلسترول تخم‌مرغ یکی از مسائل بحث‌برانگیزی بود که مصرف این ماده غذایی را به چالش کشیده بود. یک زرده تخم‌مرغ حاوی 185میلی‌گرم کلسترول است؛ یعنی بیش از نیمی از 300میلی‌گرم کلسترول روزانه‌ای که در دستورالعمل رژیم‌های غذایی آمریکا توصیه شده است.
حال این موضوع به این معنی است که تخم‌مرغ بیشتر از اینکه یک غذای ایده‌آل باشد برای سلامتی ما مضر است؟ 
کلسترول، چربی زردی است که در کبد و روده تولید می‌شود و می‌تواند در تمام سلول‌های ما موجود باشد. در حالی که ما معمولا فکر می‌کنیم این چربی بد است اما کلسترول یک ساختار بسیار مهم در غشای سلول است. همچنین کلسترول برای ایجاد ویتامین D، هورمون‌های تستسترون و استروژن در بدن بسیار لازم است. ما خودمان تمام کلسترول لازم بدنمان را می‌سازیم اما در گوشت حیواناتی که مصرف می‌کنیم نیز یافت می‌شود که شامل گوشت گاو، میگو و تخم‌مرغ و حتی پنیر و کره می‌شود.

ماجرای کلسترول
کلسترول با مولکول‌های خونی لیپوپروتئین در بدن جابه‌جا می‌شود. هر انسان ترکیبی متفاوت از لیپوپروتئین دارد و آرایش فردی ما نقش مهمی در تعیین خطر ابتلا به بیماری قلبی دارد.
لیپوپروتئین با درصد چربی کم (که با نام LDL به‌عنوان چربی بد خون شناخته می‌شود) از کبد به شریان‌ها و بافت‌های بدن منتقل می‌شود. محققان می‌گویند این می‌تواند موجب ایجاد کلسترول در رگ‌های خونی شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی را بالا ببرد. اما نکته این است که محققان به‌طور قطعی مصرف کلسترول را با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط نمی‌دانند. بنابراین دستورالعمل رژیم غذایی آمریکا و انگلیس دیگر محدودیت مصرف کلسترول ندارد و به جای آن بر محدودکردن چربی‌های اشباع شده تأکید دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را دوچندان کند. غذاهایی که حاوی چربی ترانس هستند به‌طور ویژه LDL ما را افزایش می‌دهند. با اینکه برخی چربی‌های ترانس در محصولات حیوانی به‌طور طبیعی وجود دارد اما بیشتر آنها مصنوعی ساخته شده و سطح بالایی از آن در مارگارین، اسنک‌ها و برخی غذاها مانند شیرینی‌ها، دونات‌ها و کیک‌ها یافت می‌شود.  با وجود این، تخم مرغ به همراه میگو تنها ماده غذایی است که با داشتن کلسترول بالا چربی اشباع‌شده کمی دارد. ماریا لوز فرناندز، استاد علوم تغذیه دانشگاه کانکتیکوت آمریکا که آخرین تحقیقش درباره عدم‌ارتباط بین خوردن تخم‌مرغ و بالا رفتن ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی بود، گفت: درحالی‌که کلسترول در تخم‌مرغ بیشتر از گوشت و سایر محصولات حیوانی است، چربی اشباع‌شده باعث افزایش کلسترول خون می‌شود. این با مطالعات زیادی طی سالیان دراز اثبات شده است. الیزابت جانسون، دانشیار علوم تغذیه در دانشگاه تافتز بوستون می‌گوید: در برخی افراد رژیم کلسترول مشکلی ایجاد نمی‌کند.
در تحقیقی که سال 2015انجام شد جانسون و تیمش نتوانستند هیچ سرنخی از رابطه مصرف رژیم کلسترول و بیماری قلبی بیابند. او گفت: بدن انسان هنگام مصرف کلسترول تنظیماتی دارد که باعث کاهش کلسترول می‌شود و این مورد درباره تخم‌مرغ به‌گونه‌ای است که آن را در پایین‌ترین سطح آسیب به بدن قرار می‌دهد. کلسترول وقتی که در شریان‌ها اکسید می‌شود مضرتر است اما این اکسیدشدن برای کلسترول تخم‌مرغ اتفاق نمی‌افتد. از سویی نوعی از کلسترول هست که برای ما مفید است. لیپوپروتئین با چگالی بالا (که با نام HDL شناخته می‌شود) به کبد ما منتقل  و در آنجا شکسته و از بدن خارج می‌شود.HDL در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی نقش محافظ را دارد و از رسوب کلسترول در خون جلوگیری می‌کند.

پایین‌ترین سطح آسیب
بدن انسان هنگام مصرف کلسترول تنظیماتی دارد که باعث کاهش کلسترول می‌شود و این مورد درباره تخم‌مرغ به‌گونه‌ای است که آن را در پایین‌ترین سطح آسیب به بدن قرار می‌دهد

این خبر را به اشتراک بگذارید