• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92158
+
-

گام نهایی ایران در برجام برداشته شد

همه‌‌چیز به همه‌‌چیز ربط دارد. این تعبیری است که سخنگوی وزارت خارجه درباره ارتباط بین تصمیم برجامی ایران با ترور سردار سلیمانی به‌کار برده، ایران مسیر خود برای ادامه برنامه‌های هسته‌ای را مشخص کرده است.
سیدعباس موسوی در نشست خبری خود با اشاره به جلسه مهم یکشنبه شب در رابطه با برجام بیان کرد: برای برداشتن گام پنجم تصمیماتی اتخاذ شده بود و تا آن جایی که من می‌دانم اقداماتی را آماده کرده بودند اما تحولات جدیدی اتفاق افتاد.
همزمان خبرگزاری فرانسه با انتشار خبر فوری در صفحه رسمی خود در توییتر از دعوت اتحادیه اروپا از محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران برای سفر به بروکسل، مقر اتحادیه اروپا خبر داد. این دعوت درپی آن انجام شده است که آمریکا بامداد جمعه در اقدامی جنایتکارانه با حمله هوایی به سردار قاسم سلیمانی و همراهانش در فرودگاه بغداد آنها را به شهادت رساند. این اقدام موجب افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا شده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز در پاسخ به این سؤال که آیا وزیر امور خارجه سفری به بروکسل خواهد داشت یا نه گفت: حرف‌هایی در این زمینه مطرح شده است که ایشان سفری داشته باشند ولی تصمیم‌گیری قطعی در این زمینه نشده است.
ظریف و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب در یک گفت‌وگوی تلفنی با یکدیگر درباره تنش‌های اخیر در منطقه، تروریسم دولتی آمریکا و آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام رایزنی کردند.
ایران به‌شدت از مواضع اخیر کشورهای اروپایی عصبانی است. در این رابطه موسوی گفته است: اروپایی‌ها درباره حضور و نفوذ منطقه‌ای ما موضع همسویی با ما نداشتند و موضع آنها همسو با آمریکا بوده و مواضع اخیری که فرانسه، انگلیس و آلمان اخیرا بیان کردند، سازنده نبوده است.

 توقف آخرین محدودیت های عملیاتی ایران در برجام

 دولت  طی بیانیه ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.
در بیانیه دولت  ایران آمده است:ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته ای ایران صرفا بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کمافی السابق ادامه خواهد یافت. در صورت رفع تحریم ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید