• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92125
+
-

ترامپ بدون نقاب آمده است

یادداشت
ترامپ بدون نقاب آمده است

سیدمحمد بهشتی‌ _ کارشناس فرهنگی

میثاق‌های جهانی، دولت‌ها را ملزم به رعایت قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی کرده است. کشورهای جهان چه عضو میثاق‌ها و کنوانسیون‌های جهانی و چه خارج از آن ملزم به رعایت آنها و پایبندی هستند و درصورت عدول از آنها با محکومیت جهانی مواجه می‌شوند. دولت‌های خارج از میثاق‌های جهانی یا حتی آنها که به کنوانسیون‌های بین‌المللی پیوسته‌اند، حتی اگر این میثاق‌ها و کنوانسیون‌ها را رعایت نکنند، سعی در پنهان کردن بدعهدی خود داشته و دارند. یک مورد از این میثاق‌های جهانی موضوع ترور است و هیچ دولتی نمی‌پذیرد که در جهان با عنوان تروریست از آن نام برده شود. حتی اگر همچون اسرائیل نیز مرتکب ترور شوند، سعی در پنهان کردن آن دارند.

در موضوع تخریب آثار تاریخی در جهان نیز دولت‌ها حتی اگر به تخریب یک اثر اقدام کنند، سعی در پنهان کردن آن اقدام دارند و علاقه‌ای ندارند که به‌عنوان تخریب‌کننده آثار تاریخی در جهان معرفی شوند. امروز اما دولتی همچون دولت آمریکا و دیوانه‌ای چون ترامپ به‌صورت رسمی پذیرفته‌اند که تروریست معرفی شوند و حتی رسما تهدید به تخریب آثار تاریخی و فرهنگی یک کشور می‌کنند. در تاریخ معاصر تنها از 2 گروه چنین رفتاری مشاهده شد. طالبان در تخریب بوداهای بامیان و داعش در تخریب آثار تاریخی عراق و سوریه. ممکن بود تاکنون برخی تردید داشته باشند که داعش و طالبان دست ساخته آمریکا ست. اکنون مشخص است که بین داعش و طالبان با آمریکا تجانسی وجود دارد. خوبی ترامپ نیز آن بود که بی‌نقاب در صحنه حاضر شد و نقاب را از چهره برگرفت و جنس خود با داعش و طالبان را عیان کرد.
ایران در موقعیتی مظلومانه قرار دارد. از یکسو با تحریم‌های شدید و ظلم بزرگ مواجه است که نمونه آن در قرن21 مشاهده نشده و عجیب است که تمام دنیا تنها مشاهده‌گر است و اقدامی نمی‌کند. از آن‌سوی، سردار مورد احترام و محبوب ملت ایران این‌گونه توسط آمریکا ترور می‌شود و باز هم بسیاری از دولت‌ها که اتفاقا بسیاری‌شان سعی دارند پرچم حقوق بشر و حقوق بین‌الملل را به اهتزاز درآورند یا سکوت کرده‌اند یا رفتاری در جهت تأیید حرکت آمریکا در مواجهه با ایران نشان می‌دهند.
اتفاق آخر هم که تهدید ترامپ علیه محوطه‌های تاریخی ایران است و جای تعجب دارد که چرا سازمان جهانی یونسکو و کمیته میراث جهانی آن سازمان سکوت کرده‌اند و هیچ‌یک حاضر به سخن گفتن و محکوم کردن این تهدید نیستند.
دونالد ترامپ باید بداند که اگر برخلاف کنوانسیون‌های بین‌الملل عمل کند و در جهت تهدید آثار تاریخی ایران گام بردارد، حتی اگر عضویت در کنوانسیون‌ها را نیز کنار گذاشته باشد، مرتکب جنایت جنگی می‌شود که یک جرم آشکار بین‌المللی است. تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ علیه میراث فرهنگی ایران و سکوت مجامع جهانی در برابر او، این سؤال را مطرح می‌کند که درصورت ارتکاب جنایت جنگی علیه میراث ‌فرهنگی ایران، نهادهای بین‌المللی، یونسکو و کشورهای عضو میثاق‌های جهانی چه واکنشی خواهند داشت؟ 

رفتار ترامپ در مواجهه با ایران و مظلومیت جهانی ایران در سکوت نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان، میثاق‌های بین‌المللی را نیز زیر سؤال می‌برد و گویی قوانین و مقررات جهانی تبدیل به یک شوخی جهانی شده است و تنها درصورتی که حقوق زورمندان رعایت شود، محترم شمرده خواهد شد وگرنه میثاق‌ها و کنوانسیون‌های جهان ارزش دیگری ندارند.
برای نخستین‌بار در تاریخ جهان است که یک دولت دست به ترور می‌زند و رئیس آن دولت می‌گوید «من دستور ترور دادم.» حتی نخستین بار در تاریخ است که مشاهده می‌شود رئیس‌جمهور یک کشور به‌طور رسمی اعلام می‌کند که محوطه‌های تاریخی کشور دیگری را هدف قرار می‌دهم. پیش‌تر اگر کشوری چنین رفتاری مرتکب می‌شد زیربار مسئولیت آن نمی‌رفت. حالا اما آمریکای بی‌نقاب ظهور کرده است و ترامپ اعلام می‌کند هم دستور ترور داده‌ام و هم میراث‌فرهنگی ایران را هدف قرار می‌دهم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید