• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 16 دی 1398
کد مطلب : 92122
+
-

پیام عراق به آمریکا: «اخراج»

170نماینده مجلس عراق قانون الزام دولت به خروج نیروهای آمریکا و لغو توافق امنیتی با این کشور را تصویب کردند

عراق
پیام عراق به آمریکا: «اخراج»


 پس‌لرزه‌های ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به افکار عمومی و رسانه‌ها امان نمی‌دهد. روز گذشته درحالی‌که تلویزیون‌ها سخنرانی آتشین سیدحسن نصرالله در بیروت را پوشش می‌دادند ناگهان خبرگزاری‌ها از تصمیم تاریخی پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از خاک کشورشان و پایان توافق امنیتی با این کشور خبر دادند. این تصمیم به‌رغم تمام کارشکنی‌های سفارت آمریکا و در غیاب احزاب کردی و اهل سنت در پارلمان عراق گرفته شد. در سوی مقابل اما نام 2چهره از حامیان مقاومت برای اتخاذ این تصمیم تاریخی می‌درخشید؛ عادل عبدالمهدی و مقتدی صدر. درحالی‌که فشارها علیه رای‌گیری بر سر پایان همکاری امنیتی عراق با آمریکا در ساعات میانی روز گذشته به موفقیت اولیه دست یافته و جلسه پارلمان به روز بعد موکول شده بود ناگهان خبری فوری از حضور غیرمنتظره نخست‌وزیر موقت عراق، عادل عبدالمهدی در محل پارلمان منتشر شد؛ خبری که نشان می‌داد عزم دولت برای رای‌گیری بر سر این طرح جدی است. درپی این خبر مجددا جلسه پارلمان با سخنرانی عبدالمهدی از سر گرفته شد. او در این سخنرانی ضمن بیان انتقادات گسترده از عملکرد آمریکایی‌ها نسبت به امنیت و ثبات عراق طی سال‌های اخیر گفت: قویا به پارلمان توصیه می‌کنم به خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق رأی دهند چراکه هم‌اکنون ماموریت این نیروها به حمایت از خودشان تبدیل شده است و ادامه حضور آنها تبعات امنیتی برای عراق خواهد داشت. همزمان با این سخنرانی، پیامی کم‌سابقه از سوی مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون در پارلمان عراق منتشر شد که در آن از پارلمان عراق خواست سفارت آمریکا در بغداد را تعطیل کند. وی همچنین در این پیام با بیان حملات تندی علیه سیاست‌های آمریکا، از مردم عراق خواست کالاهای این کشور را تحریم کنند. مجموعه این تحولات منجر به رأی تمام نمایندگان حاضر در پارلمان (170نماینده) برای تصویب طرحی شد که براساس آن دولت ملزم است تدابیر لازم برای خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق و لغو توافق امنیتی با این کشور را مهیا کند. این در حالی است که اکثریت نمایندگان ائتلاف‌ها و احزاب کردی و اهل سنت جلسه روز گذشته را با هدف جلوگیری از تکمیل حد نصاب ترک کرده بودند. تعداد این نمایندگان در گزارش‌ها 159نفر اعلام شده است. اگرچه این تلاش‌ها در نهایت موفق به مهار حرکت مخالفان آمریکا در پارلمان نشد؛ مخالفانی که بعد از تصویب این قانون شعارهای آمریکا بره‌بره (آمریکا بیرون بیرون) را سردادند.
هم‌اکنون بیش از 5هزار نیروی ارتش آمریکا به‌طور ثابت براساس توافق امنیتی این کشور با دولت حیدر العبادی در سال2009 در بیش از 10پایگاه نظامی عراق حضور دارند. اگرچه مشخص نیست آمریکا تا چه اندازه نسبت به مطالبات قانونی پارلمان و دولت عراق از خود نرمش نشان دهد اما نفس مخالفت قانونی دولت و پارلمان عراق با حضور نیروهای این کشور، تحولی مهم در تاریخ عراق بعد از صدام به‌شمار می‌روند.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران جهان تبعات ترور سردار سلیمانی و همراهان وی در نزدیکی فرودگاه بغداد را برای موقعیت آمریکا فاجعه‌بار خوانده‌اند. ازجمله عبدالله الشایجی، تحلیلگر عربی و استاد علوم سیاسی دانشگاه کویت که همواره انتقادات تندی را علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران مطرح کرده است. او در صفحه توئیتر خود نوشت: حادثه ترور سردار قاسم سلیمانی از اشتباهات استراتژیک ترامپ براساس محاسبات غلط وی بود که در آینده میزان تبعات خطرناک آن برای آمریکا، متحدان این کشور و به‌طور کلی دینامیک منطقه خاورمیانه روشن خواهد شد. به باور این تحلیلگر عربی، اکنون ایران به آنچه طی دهه‌ها نرسیده بود دست یافته است، از یگانه‌سازی جریانات مختلف میان ایرانی‌ها در داخل کشور تا کاهش نفوذ آمریکا در عراق، سوریه و سرتاسر منطقه. از سوی دیگر تقویت پایگاه مردمی و نفوذ ایران آن هم درحالی‌که این کشور در شرایط ضعیفی قرار گرفته بود از دیگر نتایج این ترور است. عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای‌الیوم نیز در تحلیل خود از تحولات اخیر نوشت: مشکلات امنیتی برای کشورهای عربی و متحدان آمریکا، مخصوصا در حوزه خلیج‌فارس بیشتر می‌شود، مشکلاتی که محصول سیاست‌های حساب نشده ترامپ است و در نهایت بی‌اعتمادی به آمریکا به‌عنوان متحد اصلی عرب‌ها را کاهش خواهد داد. تشدید احساسات ضد‌آمریکایی در میان ایرانی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان نیز از دیگر نتایج اشتباه ترامپ است.


وندی شرمن
معاون سابق وزیر خارجه آمریکا


رای پارلمان عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی پیروزی بزرگی برای ایران است. ضربه‌ای دیگر برای منافع ملی‌مان به خاطر تصمیم‌های دونالد ترامپ. 

بن رودز
از مقامات امنیت ملی آمریکا در دوران اوباما



شتاب در برنامه‌های هسته‌ای ایران و تلاش عراقی‌ها برای بیرون راندن آمریکا‌یی‌ها فقط پیامدهای اولیه کاری است که ترامپ انجام داده است. این پیامدها در سال‌های پیش‌رو بیشتر خواهد شد و از زمانی شروع شد که ترامپ از برجام خارج شد. چطور فکر کردید که ترامپ آماده این شغل است؟

کالین کال
از دستیاران باراک اوباما



سلیمانی، با مرگ خود، به یکی از اهداف غایی‌اش رسید: بیرون انداختن آمریکا از عراق.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید