• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 15 دی 1398
کد مطلب : 92096
+
-

شناخت ابزار و یراق کابینت

 اگر قصد تعویض کابینت منزل یا محل کار خود را داشته، یا تصمیم به تعویض ابزار و یراق آن به‌دلیل فرسودگی یا کیفیت نامناسب دارید، باید علاوه بر قیمت‌ها اطلاعاتی از کم و کیف و کارکرد انواع یراق کابینت داشته باشید. یراق کابینت به دستگیره، قفل درب آرام‌بند، لولا و مجموعه‌ای از اقلام مورد استفاده در چهارچوب در کابینت اطلاق می‌شود.

  دستگیره کابینت ازجمله ادوات مهم یراق در است که با توجه به نوع و جنس در و حتی سلیقه‌ مصرف‌کننده به انواع مختلف ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می‌شود و نوع مصرفی دستگیره متحرک، 2 نوع کلی، دستگیره پلاک و دستگیره رزت را دربرمی‌گیرد.
  دستگیره پلاک کابینت دارای پلاک‌های یک‌تکه است و اهرم آن و جای کلید و سیلندر روی پلاک قرار دارد اما دستگیره رزت دارای دو پلاک دایره یا مربع کوچک است که اهرم روی آن قرار می‌گیرد و پلاک کوچک دیگری که جای سیلندر، توپی، کلید و در دستگیره‌های سرویس، جای اهرم کوچک قفل‌کن سرویس است را شامل می‌شود.

  دستگیره‌های کابینت بنا برنوع قفل و کاربری‌‌ طبقه‌بندی شده و انواع دستگیره‌ سوییچی، کلیدی، آپارتمانی و سرویس بنابر نوع استفاده را در بر می‌گیرد. همچنین دستگیره‌های کابینت از نظر اندازه و فاصله دوپیچ در اندازه‌ها و ابعاد استاندارد مختلفی دسته‌بندی می‌شود. توجه داشته باشید که فاصله‌ دوپیچ دستگیره کابینت معمولاً مضربی از عدد ۸ است، البته بعضی از ابعاد دستگیره کابینت نیز وجود دارد که بسیار کم‌مصرف است. در برخی دستگیره‌های کابینت تنها از یک پیچ استفاده می‌شود که به آن دستگیره کابینت تک‌پیچ می‌گویند.
  آرام‌بند از دیگر انواع یراق است که در شاخه کلی لولاهای درب کابینت قرار گرفته و برای بسته شدن خودکار در از آن استفاده می‌شود، برخی آن را جک می‌نامند. توجه داشته باشید که آرام‌بند در کابینت باید براساس وزن و عرض آن انتخاب شود. برای آرام‌بندها، فنرهای نمره ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ کاربرد بیشتری دارند.
  معمولا آرام‌بند نمره۱ برای درهای تا وزن ۴۵ کیلوگرم، نمره۲ برای ۴۵ تا ۶۰، نمره۳ برای درهای تا ۸۰ کیلوگرم و آرام‌بندهای نمره۴ برای درهای تا ۱۲۰کیلوگرم استفاده می‌شود و مانند همه اقلام ابزار و یراق، آرام‌بندها نیز ساخت کشورهای مختلف و دارای کیفیت و قیمت متفاوت هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :