• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91942
+
-

واکنش تعدادی از شهروندان تهرانی به شهادت سردار قاسم سلیمانی

فرزند ایران

گزارش
فرزند ایران


جمعه با شوک غریبی آغاز شد و بعد با اندوه و درد قرین شد. بامداد دیروز سردار سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه و چند تن از همراهانش ازجمله فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی در حمله نیروهای آمریکا، به شهادت رسیدند. سردار سلیمانی در سیاست نقش کمرنگی داشت؛ او مرد میادین جنگ بود و سالیان متمادی در جبهه‌های حق علیه باطل در خارج از خاک وطن جنگید و در آخر آنطور که همسرش بعد از شهادت وی نوشت:« آخر شهادت او را در آغوش گرفت.» محبوبیت این سردار وطن در دل مردم بر کسی پوشیده نیست. بعد از ترور ناجوانمردانه سردار سلیمانی، مردم صبح آدینه را با خشم و نفرت و میل به انتقام آغاز کردند. عده‌ای از مردم در گفت‌وگو با همشهری احساسات و مطالبه‌شان را درخصوص این اقدام بزدلانه دشمن بیان می‌کنند.
جوان است؛ جویای شغل و ده‌ها مطالبه دیگر. تحصیل‌کرده‌ای با مدرک مهندسی برق که مسافرکشی می‌کند. صبح با چشمان سرخ و ‌تر از خانه بیرون زده. می‌گوید تا خبر ترور سردار سلیمانی را شنیده نه‌تنها او که کل اعضای خانواده‌اش سر سفره صبحانه اشک ریخته‌اند. برای او سردار، نماد مردی غیور است. می‌گوید:«سردارغرور ایران بود، ما جوان‌ها به او می‌بالیدیم.» سیاه به تن نکرده اما مداحی گوش می‌کند و مدام از همان پشت فرمان سرش در گوشی موبایلش است. می‌پرسم دنبال چه می‌گردی، با بغض جواب می‌دهد:« خبرها را چک می‌کنم. می‌خواهم ببینم چطور می‌خواهند انتقام خون سردار را بگیرند. دلمان سوخته است تشنه انتقامیم.»
جوان‌ها آتش‌شان تند‌تر است. یکی از آنها که به‌شدت عصبانی است در نزدیکی‌های میدان آزادی می‌گوید: « 2ماهی می‌شود که خدمت سربازی‌ام تمام شده. امروز صبح تا در پادگانی که خدمت می‌کردم رفتم تا اسلحه‌ام را دوباره بگیرم! احساس می‌کنم به من و هموطنانم توهین شده، باید کسانی که پشت پرده هستند و این جنایت را رقم زده‌اند هر چه زودتر تاوان پس دهند.»
علاوه بر خشم و نفرت و میل به انتقام‌جویی عده‌ای نیز در فضای مجازی به جنگ فکر می‌کنند و مرتب در گوش‌ها نجوا می‌کنند که رسما جنگ آغاز شده. مادر میانسالی می‌گوید: «برخی از جوان‌ها هیجانی به این موضوع نگاه می‌کنند و حتی خیلی از پا به سن گذاشته‌ها هم خواستار تصمیمات تند هستند اما به‌نظرم ایران باید خیلی منطقی ولی محکم و کوبنده پاسخ دشمن را بدهد. سردار سلیمانی شخصیت بزرگی بود. امروز در اخبار می‌خواندم که یکی از سناتورهای آمریکایی گفته بود سردار سلیمانی، قدرتمندترین فرمانده نظامی ایران و از اصلی‌ترین شخصیت‌های ایران بوده است. می‌خواهم بگویم وجهه سردار نه‌تنها در ایران که در جهان مثال‌زدنی است. حالا امیدوارم بهترین تصمیم در این شرایط گرفته شود. واقعا شرایط سختی است.»
همچنین مرد میانسالی درباره شهادت سردار قاسم سلیمانی می‌گوید:« با تمام مشکلات و سختی‌های موجود در زندگی شما ایمان داشته باشید که باز به هنگام حمله دشمن مردم وارد میدان می‌شوند، مردم ایران عاشق سربازان کشور و فرماندهانی همچون قاسم سلیمانی هستند. قاسم سلیمانی فرمانده مقتدری بود که داعش را در عراق و سوریه زمین گیر کرد و اجازه نداد جنگ به مرزهای ایران برسد.»
یکی از شهروندان تهران هم با اشاره به اینکه از صبح با شنیدن خبر شهادت سردار سلیمانی شوک زده شده است، می‌گوید: «شکی نیست که حماقت‌های آمریکا ادامه خواهد داشت. ترامپ دست بردار نیست و در حال بازی با آتش است. به جرأت می‌توان گفت؛ این فرد بزرگ‌ترین خطر برای جهان محسوب می‌شود. نمی‌دانم او به‌عنوان یک رئیس‌جمهور حتی برای یک لحظه به تبعات ترور و شهادت سردار سلیمانی و برخی از نیروهای حشد الشعبی فکر کرده است؟ او دیوانه است و ما باید در مقابل چنین فرد مجنونی بایستیم و پاسخی در خور شهادت سردار سلیمانی به او بدهیم.»
تعداد زیادی از شهروندان در پاسخ به این سؤال که ایران چگونه باید پاسخ ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی و فرماندهان همراه او را بدهد، می‌گویند: پاسخ مسئولان باید به‌گونه‌ای باشد که آمریکا و اسرائیل را میخکوب کند. البته آنها نظرات متفاوتی نسبت به جنس و نوع این واکنش دارند. مرد جوانی در این‌باره می‌گوید: سردار با رفتنت جگرمان را نه، کل وجودمان را آتش زدی. واکنش به این مسئله فرا جناحی و سیاسی باید باشد، سردار فرزند ایران بود و غرور کشورمان محسوب می‌شد و حالا باید انتقام بگیریم. ترور سردار سلیمانی اعلان جنگ علیه حاکمیت، ملت و کشور ایران است. آمریکا با این اقدامش رسما به ایران اعلان جنگ کرده و باید پاشنه آشیل آمریکا یعنی اسرائیل مورد هدف قرار گیرد.
خانم میانسالی هم می‌گوید: «این اتفاق که توسط تروریست‌های دولت آمریکا انجام شده نباید بی‌جواب بماند. ضربه‌ای که به‌عنوان انتقام به آمریکایی‌ها زده می‌شود باید هم طراز با شهادت سردار سلیمانی و جایگاه او باشد، ترور سردار سلیمانی شلیک به قلب ایران بود.»
چند جوان هم از اسرائیل می‌گویند و معتقدند بهترین هدف برای انتقام «حمله به تل آویو» است. یکی از جوان‌ها می‌گوید: «خاورمیانه در چنگ روباه پیری است به‌نام نتانیاهو. باید این خبیث از صحنه روزگار پاک شود. اگر اسرائیل نباشد آمریکا نمی‌تواند در خاورمیانه عرض اندام کند و اینجا بماند. بهترین زمان انتقام گرفتن از اسرائیل و همه دشمنی هایش با ایران و کشورهای اسلامی الان است.»
دانشجوی سال آخر علوم سیاسی هم در این‌باره می‌گوید: «باید همه در کشور دست اتحاد بدهیم و انتقام سختی از آمریکایی‌ها بگیریم، سردار سلیمانی نه‌تنها در کنار مردم ایران بود و در بحران‌هایی مانند سیل اخیر در مناطق سیل‌زده حاضر شد بلکه اصلی‌ترین حامی مردم مظلوم منطقه و کشورهای مسلمان همسایه بود و همیشه انتشار تصاویرش در سوریه و جنگ با داعش در عراق حس بزرگی و غرور به من می‌داد. سردار سلیمانی از نظر سیاسی هم همیشه فردی ملی بود. مثلا زمان تحریم آقای ظریف سردار با قدرت از او حمایت کرد. به‌نظرم مسئولان باید کاری کنند که نیروهای آمریکایی حتی یک لحظه در منطقه ما آرامش نداشته باشند و در نهایت مجبور شوند از خاورمیانه و خلیج‌فارس بیرون بروند.»
دیروز میلیون‌ها نفر در تهران و دیگر شهرهای ایران با شنیدن خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی عزادار شدند، رخت سیاه بر تن کردند و اشک ریختند. راننده یکی از تاکسی‌های اینترنتی که لباس مشکی بر تن داشت و صدای رادیواش را بلند کرده بود تا به اخبار گوش دهد با شنیدن صدای گوینده رادیو که گفت انا لله و انا الیه راجعون، بغض گلویش ترکید و گوله‌های اشک از صورتش جاری شد... .


این خبر را به اشتراک بگذارید