• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 14 دی 1398
کد مطلب : 91938
+
-

سردار سلیمانی؛ ترند اول شبکه‌های اجتماعی جهان

هشتگ‌های مرتبط با شهادت سردار سلیمانی از ساعات اولیه بامداد دیروز، مهم‌ترین موضوع کاربران شبکه‌های اجتماعی در گوشه و کنار جهان بود

فناوری
سردار سلیمانی؛ ترند اول شبکه‌های اجتماعی جهان


محمد کرباسی ـ دبیر سرویس دانش و فناوری

روز گذشته خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیار سریع‌تر از آن چیزی که تصورش می‌شد به ترند اول شبکه‌های اجتماعی جهان تبدیل شد.
بررسی شبکه‌های اجتماعی پر مخاطب جهان نشان می‌دهد که از اوایل بامداد روز گذشته که خبرهایی درباره حمله موشکی در نزدیکی فرودگاه بغداد منتشر شد هشتگ‌های مرتبط با این موضوع شروع به رشد کرد. تأیید شدن خبر شهادت سردار سلیمانی از سوی منابع رسمی اما به‌صورت ناگهانی هشتگ‌های مرتبط با این موضوع را در گوشه و کنار جهان گسترش داد. شهرت و محبوبیت سردار قاسم سلیمانی میان مردم منطقه، تأثیر مهمی در این رشد جهانی داشت. به‌طوری که در ساعت‌های اولیه پس از تأیید خبر هشتگ‌های #قاسم_سلیمانی و Soleimani # به‌صورت ناگهانی تبدیل به ترند اول جهان شدند. محوریت مسئله ایران باعث شده تا iran #  به‌صورت جهانی رکورد ترندهای دیگر را بشکند و ۲.۶ میلیون توییت با کلمه iran به ترند اول جهان برای ساعت‌های متمادی تبدیل شود. نگرانی جهانی از عواقب اقدام آمریکا پس از ساعت‌های اولیه باعث شد که هشتگ‌های درباره جنگ و درگیری احتمالی رشد خود را ادامه دهند. پس از گذشت چند ساعت بسیاری از کاربران جهانی از هشتگ‌هایی مانند جنگ جهانی سوم برای این مسئله استفاده کردند. WWIII # و  worldwar3 # و #الحرب_العالمیه_الثالثه به همین‌خاطر با گذشت چند ساعت از واکنش جهانی رشد ناگهانی را در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر داشتند.

حذف پست‌های کاربران توسط اینستاگرام 
با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی و انبوه صفحه‌ها و پست‌هایی که به‌نام قاسم سلیمانی وجود دارد می‌توان دریافت که او برای مردم ایران و منطقه، یک قهرمان بوده است.
شبکه اجتماعی اینستاگرام که تنها شبکه اجتماعی جهانی باقیمانده از فیلترینگ در ایران به‌حساب می‌آید اما روز گذشته شرایط عجیبی را برخلاف توییتر و فیسبوک فیلتر شده تجربه کرد. براساس گزارش‌های مختلف، این شبکه‌ اجتماعی در اقدامی عجیب اقدام به حذف پست‌های کاربران درباره سردار قاسم سلیمانی کرد. براساس گزارش‌های منتشر‌شده، الگوریتم هوش مصنوعی اینستاگرام احتمالا به‌صورت خودکار هر پستی که حاوی تصویری از سردار سلیمانی بوده را حذف کرده است. برخی کاربران پس از پاک شدن پست‌هایشان با پیغامی از سوی اینستاگرام مواجه شدند که بهانه این اقدام را نقض موازین اینستاگرام یا گسترش خشونت خوانده است.
از جمله سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری روز گذشته در اینستاگرام با انتشار فیلمی از پدر شهید خود اعلام کرد: « هر پستی از شهید آسمانی امروز گذاشتم از سوی اینستاگرام حذف شد، لذا پناه بردم به حرف پدر.»
حتی تعدادی از کاربران گزارش داده‌اند که استوری‌های آنها با عکس‌های سردار سلیمانی بدون هیچ پیامی از سوی اینستاگرام حذف شده است.
اینستاگرام پیش از این و حتی قبل از شهادت سردار قاسم سلیمانی چندین‌بار صفحه‌های مرتبط به ایشان را حذف کرده بود. شبکه سعودی العربیه هم روز گذشته در خبری با ابراز خوشحالی از این اقدام اینستاگرام درباره صفحه‌ای منتسب به سردار قاسم سلیمانی نوشت: اینستاگرام در پیامی، پست‌های صفحه قاسم سلیمانی را «خارج از چارچوب‌های قانونی» این شبکه اجتماعی دانست و آنها را حذف کرد.
 براساس گزارش‌های منتشر شده روز گذشته همچنین پست‌های هنرمندانی مانند فقیهه سلطانی، رضا صادقی، لیلا اوتادی، رامبد جوان، علیرام نورایی و کارن همایونفر از سوی اینستاگرام حذف شد. علیرضا جهانبخش، بازیکن تیم ملی ایران که هم‌اکنون در تیم برایتون انگلیس بازی می‌کند هم با انتشار پیامی در اینستاگرم، از اقدام این شبکه اجتماعی در قبال پاک‌کردن پست‌های مربوط به شهید سردار قاسم سلیمانی انتقاد کرد.
این بازیکن نوشت: «چرا اینستاگرام باید پست‌های مربوط به کسی که از مرزها و ناموس ما دفاع می‌کنه رو پاک کنه. قابل درک نیست.»



نبرد با دستان بسته

کاربران ایرانی روز گذشته بار دیگر یکی از نبردهای مهم خود را در فضای مجازی تجربه کردند. در مقابل کاربرانی که از اقدام تروریستی آمریکا ابراز رضایت و حتی خوشحالی می‌کردند کاربران ایرانی در میان بحث‌های توییتری شاید مهم‌ترین دلخوری‌شان این بود که چرا مجبورند برای دفاع از کشورشان در چنین فضایی مجبور به استفاده از فیلترشکن‌ها و تحمل سرعت کُند و قطعی‌ها شوند. در حالی که سوی دیگر میدان نبرد، رسانه‌ای با بالاترین سرعت اینترنت و بدون مشکل و مانعی مشغول به‌کار است.



تحلیل آماری  توییت‌های با کلیدواژه قاسم سلیمانی
براساس تحلیلی که با استفاده از سرویس پردازش هوشمند متن «واکاویک» صورت گرفته است؛ در بازه زمانی ۷صبح روز گذشته تا ۴عصر حدود ۷۰۰هزار توییت با کلیدواژه سردار قاسم سلیمانی منتشر شده است که رقم بسیار بالایی به‌حساب می‌آید. همچنین براساس تحلیل محتوای این توییت‌ها ۱۴۵هشتگ از سوی کاربران برای این مسئله مورد استفاده قرار گرفته است.






بررسی هشتگ‌های استفاده شده 
در توییت‌های با کلید واژه قاسم سلیمانی که توسط سرویس واکاویک مورد بررسی قرار گرفته، کاربران از هشتگ‌های مختلفی استفاده کرده‌اند. این ابر میزان استفاده از این هشتگ‌ها را در میان توییت‌های رصد شده تا ساعت 16 عصر دیروز نشان می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید