• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91833
+
-

رئیس‌جمهور در نشست‌های اخیر خود برخلاف رویه گذشته آثار تحریم را برای مردم شرح می‌دهد

واقعیت‌های تحریم

تحریم 200میلیارد دلار درآمد کشور را کاهش داد

واقعیت‌های تحریم

رئیس‌جمهور و مجموعه دولت که پس از ماجرای گرانی بنزین و اعتراض‌های خیابانی متهم به فرار از گفت‌وگو با مردم شدند، در رویکرد جدید خود واقعیت‌های تحریم آمریکا را برای مردم شرح می‌دهند. این از صحبت‌های متفاوت حسن روحانی در روزهای اخیر پیداست. او صریح‌تر و شفاف‌تر درباره تبعات خروج آمریکا از برجام و فشارهای تحریمی ایالات متحده علیه ایران سخن می‌گوید. علی ربیعی پیشاپیش طی یادداشتی در آذرماه به ضرورت تغییر رویکرد سکوت و تحفظ دولت در بیان شرایط اقتصادی کشور اشاره کرده بود. او نوشته بود «این روزها ضرورت اقناع افکار عمومی را به‌ کرات می‌شنویم. اینکه باید جامعه برای افزایش قیمت بنزین اقناع می‌شد. من هم معتقدم که ما اقناع نکردیم اما موضوع اقناع مورد نظر من اقناع جامعه درباره تحریم است.» این صحبت او طلیعه سخنان متفاوت دولتمردان در روزهای بعد بود. رئیس‌جمهور یک روز پس از این سخن که قول‌های انتخاباتی دولت مربوط به شرایط صلح بوده، ولی امروز در شرایط جنگ قرار داریم، در آیین بهره‌برداری از قطار برقی گلشهر به هشتگرد گفت: اینهایی که می‌گویند تحریم چه‌کار کرده، مدیریت را قوی کنیم، خب قوی کنیم. بازوهایمان را قوی کنیم، عضلات‌مان را قوی کنیم، وقتی آب نیست، غذا نیست، طرف هرچقدر هم قوی باشد در خطر قرار می‌گیرد. نمی‌توانیم بگوییم عضله‌اش قوی است. اگر تحریم نبود چه می‌شد؟ اگر تحریم نبود، پارسال و امسال 100میلیارد دلار درآمد ما افزوده‌تر بود. حسن روحانی درباره درآمدهای نفتی مازاد خارج شده از دست دولت در جنگ اقتصادی تصریح کرد: اگر تحریم نبود اعتبارات خارجی که استفاده می‌کردیم در طول این مدت تا پایان امسال حدود 100میلیارد دلار بود. 100میلیارد دلار مال خودمان بود و 100میلیارد دلار اعتبار خارجی می‌شد 200میلیارد دلار. خب الآن این 200میلیارد را نداریم. کشور بدون 200میلیارد دلاری که در شرایط عادی می‌توانست داشته باشد. امروز زندگی مردم اداره می‌شود، البته با سختی. شرایط مردم راحت نیست، شرایط مشکلی است اما ما در حد توان‌مان داریم تلاش و کار می‌کنیم. به گفته او «اگر ما جنگ اقتصادی نداشتیم، بدانید از سال95تا امروز 200میلیارد دلار منبع اضافی وارد این کشور می‌شد. 100میلیارد دلار پول نفت سال97و سال98بود. اگر تحریم نبود ما نفتی که امروز می‌فروشیم و مقدارش خیلی بالا نیست، 50میلیارد اضافه درآمد پارسال ما بود و 50میلیارد اضافه درآمد امسال ما.»

گلایه از خودی‌ها
رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت، حکومت و قدرت، کوتاه‌مدت و تمام شدنی است اما آنچه ماندگار است خدمت به مردم است، یادآور شد: آنچه مردم باید از دولت توقع داشته باشند این است که دولت بفهمد، برنامه‌ریزی کند و در حد توان برای رفع مشکلات تلاش کند و چنانچه در مسیر رفع مشکلات حرکت کرد به وظیفه خود عمل کرده و اگر کاری انجام نداد، باید مورد انتقاد قرار بگیرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با اشاره به موفقیت‌های بزرگ دولت به‌ویژه کشف منبع بزرگ نفتی تا حدود 53میلیارد بشکه نفت در منطقه خوزستان و ایلام توسط مهندسان و متخصصان داخلی، گفت: در مقابل چنین موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگی متأسفانه برخی به قدری منفی‌بافی می‌کنند که این موفقیت‌ها فراموش می‌شود. از صداوسیما که نمی‌توانیم گله کنیم، از روزنامه‌ها هم که نمی‌توانیم گله کنیم، از خودمان دیگر باید گله کنیم. چرا 53میلیارد بشکه نفتی که به‌عنوان یک دستاورد بزرگ از آن مهندسان ما و شرکت‌های ایران ما کشف شد از یاد رفت؟ چرا فراموش شد؟ چرا کارهای عظیم و بزرگی که در این کشور انجام می‌گیرد کمتر از آن یاد می‌شود؟ روحانی تصریح کرد: باید واقعیت‌ها را به مردم بگوییم و این به نفع نظام است، دولت خادم کوچک مردم است و رئیس‌جمهور نیز اگر جایگاهی دارد، به خاطر رأی مردم است و چنانچه در دنیا مورد احترام قرار می‌گیرد و می‌تواند در برابر آمریکا، قدرتمندانه حرف بزند و در مقابل اروپا با صدای بلند و با شجاعت سخن بگوید، به پشتوانه مردم است. بسیار علاقه‌مند هستم که تمام مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم یک روزی منتشر شود تا معلوم شود که با چه لحنی با طرف‌های خود حرف زدیم و دستاوردهای ما چه بوده است. 

رزمایش مشترک با چین و روسیه
رئیس‌جمهور به مانور مشترک دریایی ایران، روسیه و چین در دریای عمان اشاره کرد و گفت: برگزاری این مانور مسئله ساده‌ای نیست و دنیای تاراجگر را بسیار عصبانی کرده است. آنها از اینکه دو قدرت بزرگ در کنار نیروی دریایی ارتش و سپاه ایران، مانور مشترکی برگزار کرده‌اند، ناراحت و عصبانی هستند و نه‌تنها برای کشورهای کوچک منطقه که در مقابل آمریکا تواضع دارند، بلکه برای آمریکایی‌ها هم قابل تحمل نیست. روحانی گفت: اینکه میلیون‌ها نفر به خیابان‌ها آمده و از نظام خود پشتیبانی می‌کنند معلوم است که دشمنان را عصبانی می‌کند. البته مردم راه درست را انتخاب کرده‌اند و حکومت از آن آراء و رأی مردم است و در این میان آنچه مهم است این است که به آینده امیدوار باشیم و هرکس به این موضوع لطمه بزند، بی‌تردید به مردم بزرگ و انقلاب ایران لطمه زده است. رئیس‌جمهور خطاب به کسانی که یأس و ناامیدی را در جامعه منتشر می‌کنند، گفت: چرا مردم را نگران می‌کنید و چرا مردم باید آینده را سیاه و تاریک ببینند. اگر چه امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم و به‌عنوان کسی که در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب از نزدیک حضور داشتم، هیچ دورانی به مانند این سال‌ها نبود که به همه ما فشار بیاورند، اما در عین حال مسیر و بودجه عمرانی را ادامه دادیم و سال آینده 70هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی اختصاص یافته است و به رغم همه فشارها و سختی‌ها 20درصد به حقوق کارمندان در سال‌جاری اضافه شده و در سال آینده نیز 15درصد اضافه خواهد شد و این همه می‌تواند نشانه‌هایی از کار ، تلاش و امید به آینده باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید