• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91789
+
-

مترو در ایستگاه هشتگرد

قطار برقی گلشهر - هشتگرد، دیروز با حضور رئیس‌جمهوری آغاز به‌کار کرد

مترو در ایستگاه هشتگرد

عاقبت وعده 8ساله اتصال شهر جدید هشتگرد به شبکه ریلی محقق شد ؛ با افتتاح قطار برقی گلشهر به هشتگرد، ساکنان منطقه ساوجبلاغ برای رفت‌وآمد به تهران می‌توانند ریل را جایگزین جاده کنند.
به‌گزارش همشهری، دیروز با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری، قطار برقی گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد در استان البرز آغاز به‌کار کرد. این پروژه ریلی به طول ۲۵.۸کیلومتر و در ادامه خط5 مترو صادقیه تهران احداث شده که جابه‌جایی روزانه ۲۵۰هزار نفر مسافر بین کلانشهر تهران، کرج، شهر جدید هشتگرد و مناطق پیرامونی در افق آن پیش‌بینی شده است. روحانی می‌گوید: ۶۰درصد عملیات مربوط به احداث این خط مترو توسط دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده و از نظر اعتباری نیز ۸۵درصد هزینه هزار میلیارد تومانی این پروژه توسط این دولت‌ها تأمین شده است.

تحقق رؤیای 8ساله
پروژه قطار برقی گلشهر - هشتگرد، از سال1390 و در حاشیه بهره‌برداری از واحدهای مسکن مهر هشتگرد آغاز شده و حالا با صرف هزار میلیارد تومان به اعتبار بهره‌برداری رسیده است. شهر جدید هشتگرد از توابع شهرستان ۲۵۰هزار نفری ساوجبلاغ است که تاکنون ۴۲هزار واحد مسکن مهر در آن احداث و واگذار شده؛ اما در طول دوره ساخت مسکن مهر این شهر، به‌واسطه محرومیت آن از دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و مترو، بخشی از واحدهای ساخته شده کلا فاقد تقاضا بود و حتی در دوره‌ای تلاش شد متقاضیان چند پروژه از مسکن مهر پردیس که هنوز احداث نشده بود به هشتگرد منتقل شوند. حالا اما، با رسیدن مترو به این شهر جدید معادلات تغییر کرده و علاوه بر واگذاری کل مسکن مهر این شهر، برای ساخت 30هزار واحد مسکن ملی نیز برنامه‌ریزی شده است. البته همه این اقدامات در مقایسه با ظرفیتی که برای جمعیت‌پذیری هشتگرد پیش‌بینی شده، رقم محدودی است. براساس آمارهای شرکت عمران شهرهای جدید، اکنون تعداد سکنه شهر جدید هشتگرد 55هزار نفر است؛ درحالی‌که ظرفیت جمعیت‌پذیری این شهر تا 600هزار نفر تخمین زده می‌شود و با افتتاح مترو، مسیر تحقق این هدف‌گذاری نیز هموارتر خواهد شد.

جزئیات متروی هشتگرد
خط متروی هشتگرد به طول ۲۵.۸کیلومتر احداث شده که ۴.۸کیلومتر آن زیرسطحی و ۲۱کیلومتر روسطحی است. فعلا بهره‌برداری آزمایشی از خط آغاز شده و فاصله حرکت قطارها در این مسیر 30دقیقه است؛ اما محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تا تیرماه99 که عملیات سیگنالینگ مسیر به اتمام برسد، فواصل حرکت قطارها به 7 دقیقه کاهش می‌یابد. اسلامی، افتتاح متروی هشتگرد را گام بزرگی برای حرکت از خودرو محوری به ریل‌پایگی می‌داند و معتقد است: با افتتاح این قطار حومه‌ای، معضل بزرگ ترافیک اتوبان کرج به‌ویژه منطقه کردان تا اندازه زیادی حل می‌شود. خبرنگار همشهری می‌گوید: براساس محاسبات کارشناسی، با افتتاح این مسیر، طول زمان سفر پیش‌بینی شده از شهر جدید هشتگرد تا ایستگاه متروی صادقیه تهران به ۴۰دقیقه می‌رسد و هزینه سفر یک‌طرفه آن نیز هزار و 200تومان خواهد بود؛ درحالی‌که پیش ‌از این هزینه سفر جاده‌ای میان این 2نقطه به 15هزار تومان می‌رسید و در زمان اوج بار ترافیکی، زمان سفر میان این 2نقطه از 2ساعت نیز فراتر می‌رفت.

تعادل‌بخشی مسکن تهران با متروی هشتگرد
با بالا رفتن پیشرفت فیزیکی عملیات اجرای متروی هشتگرد، واگذاری واحدهای مسکن مهر فاقد تقاضای این شهر جدید نیز سرعت گرفت. البته جهش قیمت مسکن در 2سال گذشته نیز در این اتفاق بی‌تأثیر نبود، اما به‌هرحال با مهیا شدن زیرساخت‌های مدرن حمل‌ونقل برای این شهر، عملا صرفه اقتصادی و زمانی سکونت تهرانی‌ها در این شهر نیز افزایش یافته است. حبیب‌الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، معتقد است: افتتاح مترو گلشهر به هشتگرد به تعادل‌بخشی بازار مسکن تهران کمک می‌کند؛ زیرا حالا این منطقه3 ویژگی موردنیاز برای این کار را داراست. به‌گفته او، ظرفیت خالی جمعیت‌پذیری هشتگرد، دسترسی به زیرساخت حمل‌ونقل مدرن و تناسب قیمت‌های این منطقه با درآمد اقشار کم‌درآمد و متوسط تهرانی از خصوصیت‌هایی است که هشتگرد را برای جذب جمعیت از تهران مستعد کرده است. او همچنین کاهش آلودگی هوا در تهران و کرج و صرفه‌جویی در میزان مصرف سوخت را نیز از نتایج قطعی افتتاح این پروژه می‌داند.

ماجرای ایمنی ترافیکی در متروی گلشهر- هشتگرد
هنوز عملیات سیگنالینگ قطار برقی گلشهر- هشتگرد تکمیل نشده و امکان تردد متوالی چندین رام قطار در آن وجود ندارد؛ به همین واسطه، فعلا فعالیت متروی هشتگرد به مدد فعالیت 2 رام قطاری که وزارت راه و شهرسازی به‌طور موقت به این خط اختصاص داده آغاز شده که خللی در ایمنی سیر قطارها ایجاد نشود. سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که پیمانکار اجرای این خط ریلی بوده می‌گوید: عملیات سیگنالینگ این خط تا اواسط سال آینده تکمیل می‌شود و تعداد قطارهای آن نیز به 8رام افزایش می‌یابد که در این صورت سرفاصله حرکت قطارها به ۷دقیقه کاهش خواهد یافت.

این پروژه ریلی به طول ۲۵.۸کیلومتر و در ادامه خط5 مترو صادقیه تهران احداث شده که جابه جایی روزانه ۲۵۰هزار نفر مسافر بین کلانشهر تهران، کرج، شهر جدید هشتگرد و مناطق پیرامونی در افق آن پیش‌بینی شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید