• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 11 دی 1398
کد مطلب : 91776
+
-

وسیله‌ای برای اصلاح چمن‌ها!

درباره مخترعی که با الهام از دستگاهی در کارخانه تولید پوشاک، چمن‌زن اختراع کرد و باعث شد کارها برای مردم راحت‌تر شود

وسیله‌ای برای اصلاح چمن‌ها!

برخی وسایل خیلی پیش‌پا‌افتاده هستند و کمتر کسی به این موضوع فکر می‌کند که مخترع و مبدع آن که بوده است. یکی از این وسایل دستگاه چمن‌زنی است که البته کاربری عمومی چندانی در شهرها ندارد، اما استفاده از آن آنقدر وسیع است که امکان ندارد، شما نمونه‌ای از آن را ندیده باشید. این وسیله در رشته‌های ورزشی مختلف مانند فوتبال، بیس‌بال، کریکت، تنیس و به‌طور کلی ورزش‌هایی که روی چمن انجام می‌شود هم کاربری بسیاری دارد. «ادوین بِرد بادینگ» در قرن نوزدهم، دستگاه چمن‌زن را اختراع کرد و نام خود را وارد کتاب مخترعان جهان کرد.
ادوین برد بادینگ در روز بیست‌وپنجم آگوست سال1796 در استرود، گلاسته‌شر انگلستان به‌دنیا آمد. از خردسالی علاقه عجیبی به ابزار و کار با آنها داشت.

ایده ساخت چمن‌زن
بادینگ پس از دیدن یک دستگاه خاص با کارایی جالب در کارخانه تولید لباس، ایده ساخت دستگاه چمن‌زن را گرفت. این دستگاه استوانه‌ای شکل وظیفه داشت تا پرزها و نخ‌های اضافه روی لباس‌ها را بگیرد تا سطح پارچه کاملا یک‌دست و مسطح شود. با دیدن این دستگاه، بادینگ فکری به ذهنش خطور کرد و آن ساخت یک دستگاه مخصوص کوتاه کردن چمن بود.

ثبت اختراع
ماشین چمن‌زنی بادینگ در درجه اول برای بریدن چمن در زمین‌های ورزشی و باغ‌های بزرگ، به‌عنوان یک گزینه ایده‌آل مطرح شد. این وسیله جایگزین مناسبی برای روش‌های قبلی کوتاه کردن چمن‌ها بود که در 31آگوست1830در اداره اختراعات بریتانیا به ثبت رسید و گواهی تولید آن صادر شد.

نمونه‌های قبلی
10سال طول کشیده بود که وسیله‌ای در این خصوص ساخته شود که به‌وسیله حیوانات روی سطح کشیده می‌شد. 60سال پس از آن نیز از نیروی بخار استفاده شد. نخستین دستگاه تولید شده  19اینچ عرض داشت و قابش آهنی بود.

طرز کار دستگاه
دستگاه چمن‌زنی بادینگ نمونه‌ای بسیار مدرن محسوب می‌شد که هم کارایی بهتری داشت و هم هزینه‌اش پایین‌تر بود. این ماشین چمن‌زنی با هل دادن به‌وسیله یک انسان، از پشت به جلو رانده می‌شد. با فشار دست‌ها و رانده‌شدن، چرخ‌دنده‌ها نیز به حرکت درآورده می‌شدند تا نیرو به سمت چاقوهای استوانه‌ای برای برش منتقل شود. همچنین یک غلتک دیگر بین سیلندر برش و غلتک زمین قرار داشت که قابل‌تنظیم برای تغییر ارتفاع برش بود. هنگام برش، بریده‌های چمن به یک سینی داخل جعبه کشیده می‌شدند. او در اصل با آزمایش کردن دریافت که اگر مکانیسم در یک قاب چرخ‌دار نصب شده باشد تا بتواند پره‌ها را به سطح زمین نزدیک کند، می‌تواند از دستگاه مشابهی برای برش چمن استفاده کند. بادینگ خیلی زود متوجه شد که یک دسته اضافی در مقابل دستگاه مورد نیاز است. این دسته می‌تواند برای کمک به کشیدن آن مورد استفاده قرار‌بگیرد.

نخستین مشتری‌ها
2دستگاه از نخستین دستگاه‌های چمن‌زنی که بادینگ تولید کرده بود، به باغ‌وحش پارک رگنت در لندن و دانشگاه آکسفورد فروخته شد. این دستگاه‌ها حسابی موردتوجه مصرف‌کنندگان‌شان قرار‌گرفت؛ چراکه کارها بهتر و سریع‌تر انجام می‌شد.

همکاری و سرمایه‌گذاری
به گزارش همشهری، طبق قراردادی که بین بادینگ و جان فرابی، یک سرمایه‌گذار و مهندس محلی در روز هجدهم‌ماه می1830 منعقد شد، فرابی هزینه توسعه دستگاه را تقبل کرد تا در ازایش مجوز ثبت اختراع را به‌دست آورد و از حق تولید و فروش دستگاه برخوردار شود و با مجوز آن حتی محصولات دیگر در این زمینه را نیز به‌فروش برساند. این دو با همکاری یکدیگر موفق به تولید دستگاه‌ چمن‌زنی در کارخانه‌ای نزدیک استرود شدند. نمونه اولیه‌ای از دستگاه چمن‌زنی بادینگ در موزه علوم لندن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار‌گرفته است. ادوین در روز بیست‌وپنجم سپتامبر سال1846 و در 50سالگی دار فانی را وداع گفت.

آچار فرانسه
آنگونه که در تاریخ آمده، ریچارد کلای‌برن در سال1842، آچار فرانسه را که البته در دنیا به آچار انگلیسی یا سوئدی معروف است، اختراع کرد. در برخی نوشته‌ها هم عنوان شده که بادینگ نیز موفق به ساخت چنین آچاری شده است.

فروش امتیاز
طبق قراردادی که بین بادینگ و جان فرابی، یک سرمایه‌گذار و مهندس محلی منعقد شد، فرابی هزینه توسعه دستگاه را تقبل کرد تا در ازایش مجوز ثبت اختراع را به‌دست آورد و از حق تولید و فروش دستگاه برخوردار شود

این خبر را به اشتراک بگذارید