• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 10 دی 1398
کد مطلب : 91744
+
-

چراغ سبز هشتگرد به پایتخت‌نشین‌ها

افتتاح مترو گلشهر به شهر جدید هشتگرد با حضور رئیس‌جمهوری، این شهر را به گزینه مطلوب برای مهاجرت تبدیل می‌کند

چراغ سبز هشتگرد به پایتخت‌نشین‌ها

فتانه احدی  _  کرج – خبرنگار 

طرح ملی قطار برقی گلشهر کرج به شهر جدید هشتگرد که قرار است امروز با حضور رئیس‌ جمهوری افتتاح شود، تب و تاب تازه‌ای در میان ساکنان البرز و ساکنان غرب‌تهران ایجاد کرده است. گشایش پروژه مترو صادقیه تهران - گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد در حالی به روان‌سازی ترافیک آزادراه تهران - کرج - قزوین کمک قابل توجهی می‌کند که این محور از پرترددترین آزادراه‌های کشور به‌شمار می‌رود و روزانه حجم قابل توجهی از مردم استان‌ها را به مقصد و مبدأ می‌رساند. آن هم در حالی که در ساخت مسکن مهر این منطقه افتتاح این خط مترو، از وعده‌های اصلی مسئولان به‌ شمار می‌رفت، اما محقق نمی‌شد تا مردم شهر جدید هشتگرد با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کنند.  با بهره‌برداری از این طرح عمرانی استان علاوه بر ساکنان شهر جدید هشتگرد، مردم ساکن هشتگرد و نظرآباد هم می‌توانند به راحتی با هزینه کمتر و امنیت بیشتر به کرج و تهران رفت و آمد کنند.

یک خبر خوب بعد از گرانی بنزین
یکی از ساکنان شهر جدید هشتگرد درباره افتتاح قطار برقی این شهر می‌گوید: محل کارم در کرج است و هر روز باید در این مسیر تردد کنم. با توجه به افزایش قیمت بنزین، هزینه ایاب و ذهاب هم طی 2 ماه اخیر افزایش بسیاری داشته و فشار اقتصادی زیادی را به کارگران و کارمندان این منطقه وارد کرده است.  مهدیه مهربان می‌افزاید: وجود مترو در این منطقه در زندگی مردم حتما تاثیر بسزایی دارد. بسیاری از ساکنان این منطقه برای کار به تهران می‌روند و باید از اتوبان استفاده کنند، در حالی ‌که اگر مترو باشد، تردد و ترافیک در بزرگراه هم کاهش خواهد داشت و آلودگی هوا نیز کمتر می‌شود. روزهای چهارشنبه به‌ویژه آخر هفته استفاده از بزرگراه کابوس مردم این منطقه است، اما ناچار به تردد هستند و باید ساعت‌ها در ترافیک بمانند. در روزهای برفی و بارانی هم خطر تصادف وجود دارد و باید نگران فرزندان‌مان باشیم. بی‌شک با اجرای این طرح، ترافیک کاهش و امنیت جانی افزایش می‌یابد.

مهاجرت با خیال راحت
یکی از بنگاه‌داران این منطقه هم تاثیر افتتاح این خط مترو را در رونق اقتصادی منطقه اساسی ارزیابی می‌کند و می‌گوید: با افتتاح قطار برقی گلشهر – هشتگرد، بسیاری از ساکنان تهرانی که از گرانی خانه‌ها به فغان آمده‌اند تصمیم راحت‌تری برای سکونت در این منطقه می‌گیرند. ضمن این‌که به دلیل دسترسی آسان‌تر خرید زمین و سرمایه‌گذاری هم افزایش خواهد یافت. 
محمد ایوبی می‌افزاید: شهر جدید هشتگرد یک موقعیت خوابگاهی برای ساکنان آن دارد و بیشتر مردم در شهرهای اطراف مشغول به کار هستند. ساکنان این منطقه بسیاری از روزهای هفته برای خریدهای عمده به هشتگرد می‌روند. وجود قطار شهری باعث افزایش کسب و کارهای دیگر، ایجاد مراکز تجاری، رونق منطقه و سرمایه‌گذاری‌های خدماتی بسیار خواهد شد.

مسئولان به فکر تقویت زیرساخت‌ها باشند
یکی دیگر از اهالی شهر جدید هشتگرد می‌گوید: در شرایط کنونی استفاده از خودروی شخصی برای رفت‌وآمد دیگر به‌صرفه نیست و بهترین جایگزین، حمل و نقل عمومی است. با گران شدن بنزین زندگی مردم تحت‌الشعاع قرار گرفته است و این مترو می‌تواند مسائل اقتصادی را با وجود کاهش هزینه‌ها کم کند. 
محراب حیدری با اشاره به افزایش جمعیت این شهر در آینده، که البته ممکن است به عنوان مشکلی هم مطرح شود، می‌افزاید: این احتمال صددرصد است که مردمی که در تهران در خانه‌های کوچک زندگی می‌کنند با وجود رسیدن مترو به این منطقه زندگی در پایتخت را رها کنند و به شهر جدید هشتگرد بیایند. افزایش جمعیت تبعات زیادی از جمله تامین آب، برق و گاز خواهد داشت و از حالا مسئولان استان باید به این موضوع‌ها بیندیشند تا در آینده دچار بحران نشویم. 

طرحی که می‌تواند محور توسعه باشد
دیگر ساکن شهر جدید هشتگرد با توجه به طولانی شدن اجرای طرح یادشده می‌گوید: این طرح بسیار قدیمی است و سال‌ها مردم در انتظار آن بوده‌اند، بنابراین نمی‌توان گفت اجرای آن مصادف با افزایش بنزین و آلودگی هواست، هرچند افتتاح آن باعث تغییری مهم در زندگی مردم می‌شود. محمد رسولی ادامه می‌دهد: ‌کاش پروژه‌های عمرانی در مدت طولانی به بهره‌برداری نرسند. این طولانی شدن زمان باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود و امیدواریم اجرای طرح مترو به توسعه استان کمک کند. اگر از این طرح به‌درستی استفاده نشود، فقط وسیله‌ای برای حمل ‌ون قل مردم از استانی به استان دیگر خواهد بود و مزایای دیگر آن مورد غفلت قرار خواهد گرفت. با راه‌اندازی این مترو باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاهش آلودگی هوا و اجرای طرح‌های توسعه و شکوفایی اقتصادی منطقه مد نظر قرار بگیرد که ثمراتی جز جابه‌جایی مردم منطقه هم به دنبال داشته باشد. 

درانتطار جذب امکانات 
یکی دیگر از اهالی شهر جدید هشتگرد بیان می‌کند: مترو ایمن‌ترین وسیله حمل و نقل در دنیای امروز و حتی در استان البرز به‌شمار می‌رود، بنابراین دولت باید نهایت توان و تلاش خود را برای توسعه حمل و نقل ایمن و سبز از نظر زیست‌محیطی صرف کند. مریم عباسی می‌افزاید: طرح مسکن مهر در شهر جدید باعث شد بسیاری از مردم راهی این منطقه شوند، اما امکانات کافی مهیا نشد. شاید راه‌اندازی مترو بتواند امکانات را جذب این منطقه کند.

احیای یک طرح از نفس افتاده
استاندار البرز با بیان این‌که همه مسئولان مربوط در استان و کشور برای به سرانجام رسیدن این طرح ملی، به‌ویژه در یک سال اخیر، با جدیت وارد عمل شدند، اظهار می‌کند:‌ این طرح طی سال‌های اخیر از نفس افتاده بود، اما با توجه خاص وزیر راه و شهرسازی و پیگیری‌های صورت‌گرفته از سوی استان و همچنین تلاش‌های قرارگاه خاتم‌الأنبیا (ص) جان دوباره گرفت.
عزیزالله شهبازی سال ۹۸ را بهار راهسازی در البرز توصیف می‌کند و می‌افزاید: بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی قطار برقی گلشهر کرج - شهر جدید هشتگرد صرف شده است و تا پایان سال هم شاهد بهره‌برداری از دیگر ابرپروژه‌های عمرانی ملی در استان خواهیم بود.

افتتاح مترو ، افزایش  خدمات
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  البرز هم با تاکید بر این که مترو به عنوان یکی از سیستم‌های پویا در زمینه رسیدن به توسعه پایدار در کلانشهرها مطرح است، اظهار می‌کند: ‌بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد روند مهاجرت تشدید شده و شهرهای جدید هم به‌ تدریج با آماده شدن خدمات و زیرساخت‌ها با افزایش جمعیت روبه‌رو خواهند شد. علی درویش‌پور می‌افزاید:‌ در این بین شهر جدید هشتگرد از خدمات و زیرساخت‌های مناسبی برخوردار است و راه‌اندازی متروی هم مزید بر علت خواهد بود. همین موضوع بر استقبال مردم از این شهر تاثیر بسیاری دارد و موجب می‌شود ارزش هزار مسکن مهر منطقه نیز بیشتر شود، زیرا ارتباطات همواره موجب توسعه خواهد بود.  
درویشی ‌یکی از دلایل اصلی ساخت شهرهای جدید را تمرکززدایی از کلان‌شهر‌هاعنوان می‌کند و می‌گوید: اکنون می‌توان با افزایش امکانات و زیرساخت‌های این شهر‌ها مردم را بیشتر جذب آنها کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی شهرهای جدید صورت گرفته به ایجاد ارزش افزوده منجر می‌شود. به همین دلیل شهرهای جدید از یک‌سو مناطق جاذب سکونت برای اقشار متوسط و کم‌درآمد هستند و از سوی دیگر قیمت مسکن در این شهرها نسبت به دیگر مناطق شهری معقول‌تر است.
وی تاکید می‌کند:  قطار برقی شهر جدید هشتگرد می‌تواند روزانه ۶۰ هزار نفر رو جا به جا کند و بار ترافیک محور تهران – کرج - قزوین را کاهش می‌دهد. 
این مسئول با اشاره به این که تردد ساکنان شهرجدید هشتگرد با بهره‌برداری این مترو آسان‌تر خواهد شد، بیان می‌کند:‌شاغلان شهرک های صنعتی هم می‌توانند با استفاده از مترو به راحتی تردد کنند.

   بزرگ‌ترین ایستگاه مترو کشور در شهر جدید هشتگرد

پروژه مترو شهر جدید هشتگرد سال ۸۷ با هدف حمل‌ و نقل آسان، ایمن و سریع مردم از تهران به هشتگرد کُلنگ‌زنی شد که از گلشهر شروع و تا جنوب شهر جدید هشتگرد به طول 25/82 کیلومتر به صورت دوخطه ادامه دارد. این پروژه در ضلع شمال آزادراه کرج - قزوین به صورت همسطح تعریف شده است و خطوط مترو به طول ۲۵ کیلومتر است و از کیلومتر ۴۰ به خط 5 تهران متصل می‌شود. این خط یکی از پروژه‌های ملی تاثیرگذار در استان البرز است که با راه‌اندازی آن افزون بر روان‌سازی ترافیک در آزادراه تهران - کرج - قزوین، بستر‌ساز ترغیب مردم برای سکونت در شهر جدید هشتگرد خواهد شد. ایستگاه مترو شهر جدید هشتگرد هم بزرگ‌ترین ایستگاه مترو کشور با ۲۲ هزار متر مربع مساحت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید