• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 9 دی 1398
کد مطلب : 91634
+
-

هاشمی: دولت حتی یک‌ریال به حمل و نقل عمومی نداده است

رئیس شورای شهر از بی‌توجهی دولت به حمل‌و‌نقل عمومی در بودجه سال آینده گلایه کرد

هاشمی: دولت حتی یک‌ریال به حمل و نقل عمومی نداده است

محمود مولایی _ خبر‌نگار

مانیتور صحن شورای شهر تهران تخته‌سیاهی به مناسبت سالروز نهضت سوادآموزی را نشان می‌داد که با گچ شعار «ایران را مدرسه کنیم» روی آن نمایان بود؛ درحالی‌که مدارس استان تهران به‌دلیل آلودگی هوا هفته گذشته تعطیل بود. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در یکصدو هشتادو پنجمین جلسه شورا که صبح دیروز برگزار شد، در صحبت‌های ابتدایی خود به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و با صراحت گفت: «سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه هستند که با این بی‌مهری صورت گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل‌ونقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد؛ دست‌کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتبار برای حمل‌ونقل عمومی تهران و بالطبع محیط‌زیست آن منظور کنند.» 
او تأکید کرد: «لازم دیدم نسبت به تضییع حق شهروندان تهرانی در این لایحه تذکر دهم. سهم حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است. این بودجه قریب به 2هزار میلیارد تومانی که بیش از یک‌چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود 80 هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی درنظر گرفته است اما از این مبلغ یک ریال نیز به حمل‌ونقل عمومی تخصیص داده نشده است. مجموعا سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط 2 هزار تومان است که به‌معنای این است که دولت وظیفه‌ای برای خود در این حوزه قائل نیست.» هاشمی گفت: «انتظار ما از شهردار محترم تهران، جناب آقای دکتر حناچی، که در مورد قانون‌گرایی و اجتناب از قانون‌گریزی به ایشان حق می‌دهم، آن است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل‌ونقل عمومی و محیط‌زیست پایتخت، به‌کار برند و قطعا شهروندان سایر کلانشهرها نیز که سیستم حمل‌ونقل عمومی آنها نیاز به تقویت و تجهیز دارد، از وضعیت موجود بودجه ناراضی هستند.» 
در ادامه محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل طی نطقی از شهردار تهران خواست به‌منظور جبران آسیب‌ها، خسارت‌ها و نارضایتی‌های به‌وجود آمده ناشی از عملکرد معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، بدون توجه به جوسازی‌ها با انتخاب مدیری توانمند و آشنا با شهر و شهرداری تکلیف معاونت حمل‌ونقل و ترافیک را روشن و امید را به این سیستم بازگرداند.» او با بیان اینکه متأسفانه رسم بدی در میان نهادها و سازمان‌های مختلف رایج شده است، تأکید کرد: «وقتی چالشی جدی متوجه زندگی روزمره هموطنان‌مان می‌شود، به جای چاره‌اندیشی و ‌اتخاذ روشی که منجر به همدلی و‌ رفع مشکل شود، کوته‌بینانه تلاش می‌شود تا از موج خشم عمومی و عصبانیت مردم برای فرافکنی یا متهم کردن دیگران استفاده شود. موضوع آلودگی هوا مثال خوبی برای شرح این ‌موضوع است. پیش از هرچیز باید تأکید کنم که شورای شهر درواقع پارلمان شهری و نهادی سیاستگذار است و نه‌مجری؛ آن هم با اختیارات محدود. این سیاستگذاری به نیابت از مردم و ‌در قالب مصوبات و نظارت بر شهرداری تجلی می‌یابد. طبق قانون هوای پاک در موضوع مبارزه با آلودگی هوا حدود 16دستگاه به شکل مستقیم و غیرمستقیم مسئول هستند. نام شهرداری ذیل نام وزارت کشور آمده است.» 

بررسی حذف و اضافه رشته‌‌های علمی‌کاربردی
رشته‌های تخصصی مراکز آموزشی علمی‌کاربردی شهرداری تهران در این جلسه هم مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا ناهید خداکرمی پیشنهاد داد که 2 رشته کاردانی امداد و نجات شهری با یکدیگر ادغام شوند که این پیشنهاد با رأی حداکثری به تصویب رسید. رئیس کمیته سلامت شورای شهر پیشنهاد داد که رشته کارشناسی مدیریت بحران اماکن با مدیریت امداد و سوانح با یکدیگر ادغام شوند که این پیشنهاد نیز با رأی اکثریت آرا به تصویب رسید. در ادامه خداکرمی پیشنهاد حذف رشته TOD را مطرح و عنوان کرد: «نمی‌توان TOD را به‌عنوان یک موضوع تئوریک و نظری معادل یک رشته کاردانی فنی تعریف کرد اما علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل عنوان کرد که TOD یکی از الزامات شهر تهران است و باید این رشته حفظ شود. در نهایت، حذف این رشته رأی نیاورد و رشته کاردانی TOD باقی ماند. خداکرمی همچنین پیشنهاد حذف رشته اطفای حریق در فضای سبز شهری را مطرح کرد که زهرا نژادبهرام در مخالفت با این پیشنهاد، گفت:‌ «درست است که آتش‌نشانان در دوره‌های آموزشی تمام مبانی لازم برای مواجهه با آتش در هر موقعیتی را آموزش می‌بینند اما این دوره مشخصا درخصوص مهار آتش در فضای سبز است.» در نهایت، حذف این رشته نیز با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید.
همچنین اعضای شورای شهر تهران با درخواست ایجاد چند رشته جدید تحت عنوان کاردانی فناوری اطلاعات شهری، کاردانی تعمیر و نگهداری ساختمان (مبحث 22) و کاردانی فنی تجهیزات و سیستم‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری را به تصویب رساندند. در پایان بررسی این موضوع، افشین حبیب‌زاده، گفت: «رئیس دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران پس از بررسی رشته‌های مورد نیاز آن را به شورای گسترش آموزش عالی پیشنهاد می‌دهد که مرجع تخصصی برای ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی، آن شوراست.» 
در ادامه جلسه شورای شهر، 2فوریت اصلاح تبصره یک مصوبه ساماندهی مشارکت‌های اجتماعی در محلات مورد بررسی قرار گرفت. احمد مسجدجامعی گفت: «تلاش کرده‌ایم شورایاری‌ها قاعده‌مند شوند.  آرای 500هزار شهروند تهرانی اکنون روی زمین مانده و باید قاعده‌مند شود. اعضای شورا مساعدت کنند تا ساختار موردنظر شورا نهایی شود.» الهام فخاری با بیان اینکه کل ساماندهی مشارکت اجتماعی در محلات منوط به ستاد هماهنگی محلات شده است، گفت: «این ستاد یک انجمن مدنی شهری است که شورا پشتیبان آن بوده؛ لذا قرار نیست کل امور محله را به ستاد هماهنگی واگذار کنیم.» حجت نظری نیز به دو فوریت بودن اصلاح این تبصره اعتراض کرد و گفت: «آلودگی هوا در حال خفه کردن مردم تهران بود ولی طرح دوفوریتی برای آن نداشتیم و حالا جالب است برای این موضوعات مسئله دوفوریتی مطرح شده است. .» محمدجواد حق‌شناس هم با بیان اینکه تهران 350سرای محله دارد، گفت: «هر سرا به لحاظ ثروت متوسط 10تا 20میلیارد تومان ارزش دارد. چرا از خودمان سلب تصمیم کرده و  آن را به مجموعه دیگری واگذار کنیم. فردا تصمیمات ما می‌تواند بحران اجتماعی ایجاد کند.» در نهایت، دو فوریت این تبصره با 11رای موافق به تصویب نرسید.

۸۹ درصد درآمد شهرداری در ۸ماهه اول امسال محقق شد
خزانه‌دار شورای شهر تهران در جریان جلسه صبح دیروز درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران توضیحاتی ارائه کرد. سیدحسن رسولی گفت: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب موظف بوده در برش عملکردی 8 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 125هزار و 521میلیارد ریال اقدام کند. طی این دوره 8 ماهه مبلغ 111هزار و 796میلیارد ریال معادل 89درصد درآمد کسب شده است. بنابراین طی 8 ماهه مذکور کسری عملکرد 13هزار و 725میلیارد ریال معادل 11درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود. از کل درآمد 8 ماهه (111هزار و 796) مبلغ 87هزار و 716میلیارد ریال آن معادل 78درصد نقد و 22درصد آن (24هزار و 80میلیارد ریال) غیرنقد است. از کل درآمد نقدی وصولی 36درصد آن درآمد پایدار و 64درصد آن درآمد ناپایدار است.» او در تحلیل و ارزیابی حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ۸ماهه امسال، عنوان کرد: «کسب درآمد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به میزان 13درصد افزایش پیدا کرده و ۷۶درصد سال گذشته به 89درصد ارتقا یافته است. همچنین ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی سال گذشته طی همین بازه زمانی 22درصد بوده که طی 8ماهه اخیر این شاخص به 79درصد افزایش یافته است.» 

غفلت از حقوق عمومی در گذشته ما را به اینجا رسانده است
محمد سالاری در نطق پیش از دستور خود، گفت: «فراموش کردن حقوق عمومی مهم‌ترین علت مشکلات شهر است. باید امکان شکایت از مدیرانی که حقوق عمومی را زیرپا می‌گذارند، فراهم شود. غفلت از حقوق عمومی در دهه‌های گذشته ما را به وضعیت فعلی رسانده و برون‌رفت از وضع موجود هم جز از طریق اراده سیاسی قوی برای رجوع به حقوق عامه در چارچوب قانون اساسی ممکن نیست.» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی عنوان کرد: «رویه‌های قضایی موجود نیازمند بازبینی است. می‌توان تا تصویب قانون جدید با اصلاح رویه‌ها و رویکردها و با استفاده از قوانین موجود راه را برای فعالیت‌های مدنی جمعی هموارتر کرد. پیشنهاد و خواست مشخص ما در گام اول از قوه قضاییه این است که امکان شکایت و پیگیری تخلفات شهری و نقض حقوق عمومی شهر را برای تک‌تک شهروندان فراهم کند؛ به‌ویژه امکان شکایت از تصمیم‌گیران و مدیرانی که با اقدامات خود حقوق عمومی را زیرپا می‌گذارند، باید برای همه شهروندان فراهم شود.» او نیز در مورد آلودگی هوا صحبت کرد و اینکه کلانشهرها با مجموعه‌ای از حقوق عمومی نقض شده مواجه هستند؛ ازجمله سوخت بی‌کیفیت، خودروی بی‌کیفیت، کمبود حمل‌ونقل عمومی، از بین بردن باغ‌های شهر که حکم ریه‌های شهر را داشتند، هزینه کردن منابع درآمدی بالقوه و بالفعل شهر اعم از منابع مالی و فضاهای شهری صرفا برای بزرگراه‌سازی و خودرومحوری و مواردی از این قبیل.

تذکر-مجید فراهانی
شکاف بین شمال و جنوب شهر عمیق‌تر شده؛ به نوعی که مناطق 17و 15حائز رتبه و مناطق 21و 22حائز رتبه توسعه‌یافتگی در میان مناطق شدند و این نشان می‌دهد که یکی از مطالبات بحق مردم یعنی رعایت عدالت در توزیع منابع انجام نشده است. براساس تکلیف ماده 140برنامه پنج‌ساله دوم قرار بود سرانه بودجه تخصصی به هر شهروند در پهنه جنوب در مقایسه با میانگین سرانه بودجه افزایش یابد اما محقق نشد. قرار بود در راستای کم شدن فاصله مناطق سالانه 10درصد به سطح متوسط مناطق نزدیک شویم و بر همین اساس مبلغ 2000میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی کردیم که تاکنون محقق نشده و هیچ پروژه‌ای هم تامین اعتبار نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید