• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91471
+
-

زمانی برای اقدام و عمل

زمانی برای اقدام و عمل

مازیار حسینی _ معاون اسبق حمل‌ونقل عمومی شهرداری تهران

زمانی که مسئولیت معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران را بر عهده داشتم، مطالعاتی را در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام دادیم که نتایج آن مشخص کرد که براساس یک جامعه آماری قابل اعتماد از داده‌های ثبت‌شده پیشین، عمده بحث آلودگی هوای تهران که منجر‌به تعطیلی مدارس می‌شود، به 3هفته پایانی آذرماه و هفته اول دی‌ماه بازمی‌گردد. بر این اساس و به جهت امکان برنامه‌ریزی از سطح ملی تا سطح خانواده، پیشنهاد تعطیلات زمستانی مدارس را به کارگروه مربوطه در دولت دادیم و در جلسات متعددی با حضور وزرای ذیربط و معاونین رئیس‌جمهور ابعاد کارشناسی موضوع تبیین و آثار مثبت و منفی آن بررسی شد. اما نتیجه نهایی که می‌بایست علی‌الاصول تدوین لایحه جهت تقدیم به مجلس شورای اسلامی باشد، به انجام نرسید یا حقیر از آن اطلاعی ندارم. رفع مشکل آلودگی هوا نیاز به برنامه ندارد، چراکه برنامه تدوین‌شده‌ دارد و تنها نیاز به اقدام و عمل دارد.
به‌خاطر دارم که در زمانی که در ژاپن مشغول تحصیل در حوزه مدیریت بحران و زلزله بودم، جمله‌ای طلایی را از استادی آموختم که می‌گفت، در زمان وقوع حوادث و بحران‌ها کمبود منابع و امکانات مشکل اساسی نیست، بلکه خدماتی که از قبل به آن فکر نشده و برنامه‌ای برایش تدوین نشده، باعث تشدید بحران و سخت‌شدن کار می‌شود. اما در کشور ما متأسفانه به این موضوع باید ضعف در قدرت تصمیم‌گیری و اقدام را نیز اضافه کرد. بحران آلودگی هوا زمانی مشکل شهرهایی چون توکیو، لندن، مکزیکوسیتی و... نیز بوده‌است، اما امروز نیست!
چون قدم به قدم و نه یک‌شبه سیر درستی را براساس یک برنامه منطقی پیموده‌اند.
راه‌حل اساسی بحران آلودگی هوا، وزش باد یا تعطیلی بی‌برنامه نیست؛ بلکه اولویت‌بخشی به موضوع و عمل به برنامه‌ای است که اگر از زمان تدوین آن عمل به آن آغاز شده بود، امروز تعداد روزهای خاکستری شهرهایمان قطعا بسیار کمتر بود. پس لطفا عمل کنیم‌ که از قدیم گفته‌اند: به عمل کار برآید به سخندانی نیست....

این خبر را به اشتراک بگذارید