• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91453
+
-

اینترنت آیفون‌ها از فضا می‌رسد؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اپل در یک برنامه محرمانه مشغول کار روی پروژه‌ای است که دارندگان گوشی‌های این شرکت بتوانند در آینده به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی داشته باشند

اینترنت آیفون‌ها از فضا می‌رسد؟

    اپل به‌خاطر گجت‌های مختلفش از جمله گوشی‌های آیفون در جهان مشهور است اما اکنون گزارش‌ها از برنامه دیگری خبر می‌دهد که این بار دیگر درباره گجت و سخت‌افزار جدیدی نیست. بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت اپل یک تیم مخفی برای راه‌اندازی تکنولوژی ماهواره ارتباطاتی تشکیل داده است تا سازنده آیفون بتواند از سرویس اینترنتی مستقیما روی گجت‌های ساخت خود استفاده کند و شبکه‌های زمینی را دور بزند.  بر اساس این گزارش چندین مهندس هوافضا، ماهواره و صنعت طراحی در حال کار روی این پروژه با هدف گسترش نتایج آن در 5سال آینده هستند. تیم کوک، مدیرعامل اپل، راه‌اندازی این فناوری را یک «اولویت» برای شرکت خوانده است.

کار اپل روی ماهواره ارتباطی و نسل بعدی تکنولوژی فناوری به این معناست که هدف احتمالا ارسال اطلاعات روی گوشی کاربر است تا به‌طور بالقوه وابستگی به شبکه‌های سنتی، یعنی اپراتورهای موبایل یا خدمات دهنده‌های اینترنت ثابت پایان یابد. 
همچنین با این فناوری اپل می‌تواند ردیابی دقیق‌تر مکانی از گجت‌های ساخت خود داشته باشد و امکان تهیه نقشه‌های پیشرفته و ویژگی‌های جدید را فراهم کند.
هنوز مشخص نیست اپل تصمیم دارد تجهیزات پرهزینه‌ ماهواره‌ای خود را توسعه دهد یا صرفا با توسعه تجهیزات روی زمین خود به ماهواره‌های فعلی متکی خواهد ماند؟ این در حالی است که رقبای این شرکت، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زمینه توسعه شبکه ماهواره‌ای خود کرده‌اند. در بیانیه‌ای که از سوی سخنگوی اپل منتشر شده، آمده است: شرکت‌های Northrop Grumman Corp، Lockheed Martin Corp و Boeing Co به‌عنوان برخی از بزرگ‌ترین ماهواره‌سازان برای این پروژه معرفی شده‌اند.

پیگیری اینترنت ماهواره‌ای 
شرکت‌های مختلفی اکنون در جهان به‌دنبال عملی کردن پروژه اینترنت ماهواره‌ای هستند. چندی پیش شرکت آمازون به‌صورت رسمی درخواست مجوز پرتاب 3236ماهواره را از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا کرد تا گام مهمی در راستای پروژه تامین اینترنت ماهواره‌ای خود بردارد.
تلاش‌های دیگری هم برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای از سوی فیسبوک، اسپیس ایکس و آمازون آغاز شده است. هر چند به‌نظر می‌رسد همه این پروژه‌ها راهی طولانی را برای درآمدزایی در پیش دارند. 
برخی عقیده دارند اپل بدون راه روشنی برای کسب درآمد وارد این فضای جدید شده است. تیم فارار کارشناس ماهواره و یکی از مدیران مؤسسه TMF می‌گوید: درس‌هایی که از شکست شرکت‌هایی مانند Iridium LLC، گلوبال استار و Teledesic گرفتیم نشان می‌دهد یافتن یک برنامه تجاری بادوام برای پروژه ماهواره ارتباطی چندین‌میلیارد دلاری کار بسیار مشکلی است. 
در ماه های اخیر، اپل شروع به استخدام کارشناسان سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید کرده است تا تیمی قوی برای این امر تشکیل دهد. مهندسان باتجربه‌ای نیز برای طراحی اجزای تجهیزات ارتباطی به‌کار گرفته شده‌اند. این شرکت همچنین نیروهای اجرایی جدید در زمینه‌های هوافضا و تحویل داده‌های بی‌سیم استخدام کرده است.
این تیم با رهبری مایکل ترلا و جان فن‌ویک، مهندسان سابق هوافضا که در سال 2014 در راه‌اندازی شرکت ماهواره‌ای تصویر‌برداری اسکای‌باکس پیش از فروش آن به گوگل در سال  2014 فعالیت داشتند و هدایت ماهواره گوگل را در کارنامه دارند مشغول به‌کار است.
طی یک سال‌و‌نیم ابتدایی حضورشان در اپل، ترلا و فن‌ویک امکانات گسترش تکنولوژی ماهواره‌ای را سنجیدند و متوجه شدند که چه مشکلاتی را باید حل کنند. در ماه‌های اخیر نیز مجددا کار روی پروژه ماهواره اپل را از‌سر‌گرفته‌اند. البته کار روی این پروژه اوایل امسال با جدایی، گرگ دافی، مدیر سابق از اپل، به تعویق افتاد. دافی یکی از بنیانگذاران دوربین دراپ‌کم است که گوگل در سال 2014مالک آن شد.
طبق آنچه دافی در پروفایل لینکدین خود نوشته است او مشغول کار روی ماهواره ارتباطی، بی‌سیم و فناوری‌های خانگی است. او از اظهارنظر ویژه‌تر درباره کار خود در اپل خودداری کرده است.
ترلا و فن‌ویک هنوز در میانه راه مهندسی در سخت‌افزار اپل هستند. افرادی که با این تیم آشنا هستند می‌گویند این تیم اخیرا افرادی را از بخش صنعت بی‌سیم اضافه کرده است که یکی از آنها مهندس «مت اتوس» نام دارد. اتوس یکی از اسامی درجه یک در تکنولوژی بی‌سیم است که موتور جست‌وجوی اتوس را راه‌اندازی کرده است.
اپل همچنین اشلی مور ویلیامز یکی از مدیران اجرایی هوافضا که روی ماهواره ارتباطی متمرکز است و دانیل الیس مدیراجرایی سابق نتفلیکس را به خدمت گرفته است. الیس در ساخت شبکه تجربیاتی دارد که می‌تواند محتوا و اطلاعات را در مقیاس جهانی تراز کند.

پروژ‌ه‌ای آینده نگر 
شرکت اپل در زمان مدیریت تیم کوک بیشتر از گذشته در واحد تحقیق و توسعه خود سرمایه‌گذاری کرده است. بنابر اطلاعات منتشر شده، بودجه مرتبط با این واحد در سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۶ میلیارد دلار بوده است که ۱۴ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته نشان می‌دهد.
هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای جهان این خدمات‌دهنده‌های اینترنت از جمله آی‌اس‌پی‌ها و اپراتورهای موبایل هستند که تامین‌کننده دسترسی به اینترنت 
هستند. 
پیش‌بینی‌ها اما این است که تا چند سال دیگر شرایط تغییر می‌کند و کاربران برای دسترسی به اینترنت، محدود به شرکت‌های واقع در محدوده جغرافیایی خود نخواهند بود.
این مسئله رقابت‌ها را بیشتر کرده است. اسپیس‌اکس اعلام کرده که بین سال‌های 2019الی 2024، 12هزار ماهواره به فضا خواهد فرستاد که 4425عدد از آنها در ارتفاع 1130کیلومتری و 7518ماهواره دیگر نیز در ارتفاع 321کیلومتری از سطح زمین قرار‌می‌گیرند تا محدوده‌های فرکانسی مختلف را پوشش دهند.
فیسبوک هم یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه است. چندی پیش نشریه وایرد اسنادی از کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا(FCC) به‌دست آورده بود که تأیید می‌کرد فیسبوک حداقل از ۲ سال قبل به‌دنبال مجوزهای لازم برای یک ماهواره تازه بوده است. 
براساس این اسناد این ماهواره قرار است ارتباطات اینترنتی پهن باند را در اختیار «نواحی محروم و نیمه‌محروم» دنیا قرار دهد. فیسبوک در این رابطه اعلام کرده است: با اینکه اکنون هیچ جزئیاتی درباره این پروژه را نمی‌توانیم به اشتراک بگذاریم، اما باور داریم که تکنولوژی اینترنت ماهواره‌ای یکی از پایه‌های اصلی زیرساخت پهن‌باند در آینده خواهد بود. این تکنولوژی باعث می‌شود تا بتوانیم ارتباط پهن‌باند را به مناطق روستایی بیاوریم؛ مناطقی که در آنها سرعت اینترنت پایین است یا اینترنت ندارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید