• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91452
+
-

نوشتن مثل نواختن پیانو

روایتی از اختراع ماشین تایپ که انقلاب بزرگی در نوشتن متن‌ها به‌وجود آورد اما مخترعش را ثروتمند نکرد

نوشتن مثل نواختن پیانو


مطالعه کتاب، روزنامه و بسیاری دیگر از نوشته‌ها، ابتدا به‌ساکن نیازمند تحریر آن است. بشر زمانی که توانست بنویسد، پیشرفت‌ها در دنیایش را شتاب بخشید. هرقدر سرعت نوشتن افزایش یافت، توسعه نیز سریع‌تر شد. اختراع ماشین تحریر یا همان ماشین تایپ اقدامی خیره‌کننده برای سرعت دادن به کار نشر بود. چندین مخترع و دانشمند در این خصوص تلاش کردند تا اینکه سرانجام کریستوفر لتم شولز ماشین تایپی مدرن و کارآمد را اختراع کرد. دستگاه تحریر او را اصطلاحا، ماشین تایپ «صفحه کلید QWERTY» می‌نامند.

شولز که بود؟
کریستوفر شولز روز چهاردهم فوریه سال1819میلادی در مورزبرگ پنسیلوانیا متولد شد. او چندین سال بعد به نزدیکی دان‌ویل رفت و آنجا در چاپخانه‌ای مشغول به‌کار شد. شولز مدتی بعد به چاپ روزنامه پرداخت و وارد کارهای سیاسی شد.
 او بین سال‌های 1848تا 1849میلادی به‌عنوان یک دمکرات عضو سنای ایالت ویسکانسیل بود. بین سال‌های 1852تا 1853 نیز به عضویت این سنا درآمد، اما او این بار عضویت حزب خاک آزاد را داشت؛ حزبی که حیاتش در عرصه سیاست ایالات متحده چندان به‌طول نینجامید. کریستوفر شولز بین سال‌های 1856تا 1857به‌عنوان عضوی از حزب جمهوریخواه بار دیگر به سنای ایالت ویسکانسیل راه پیدا کرد. او در این مدت روزنامه‌اش را نیز اداره می‌کرد و مطالب مهمی را در آن به‌چاپ می‌رساند.

داستان اختراع ماشین تایپ
آنگونه که در تاریخ آمده، نخستین بار هنری میل در سال1714میلادی دستگاه تحریری اختراع کرد که نمونه‌ای از آن موجود نیست. نکته جالب‌توجه اینجاست که تمامی طرح‌هایی که او برای این ماشین تایپ ابتدایی کشیده بود نیز مفقود شده‌ است و در دسترس قرار ندارد. در سال1829ویلیام بارت ماشین چاپی را با نام تایپوگراف ارائه کرد که این دستگاه با موفقیتی روبه‌رو نشد. سرانجام کریستوفر لتم شولز به‌همراه کارلوس گلیدن و ساموئل سول که از همکارانش بودند، ماشین تحریری در سال1867 اختراع کردند. آنها پس از ثبت اختراع و دریافت پروانه تولید، شروع به تولید آن کردند. شولز نخستین ماشین تحریر تجاری خود را با نام رمینگتون مدل1 در سال1873به بازار فرستاد.

حرکت به سمت اختراع
اما ماجرای اختراع ماشین تایپ از اینجا شروع شد که شولز به میلواکی رفت و سردبیر یک روزنامه شد. پس از اعتصاب حروفچین‌ها در چاپخانه‌اش، او به فکر ساخت وسیله‌ای برای حروفچینی افتاد. این ایده، خیلی سریع به یکی از موفقیت‌های تاریخی تبدیل شد. البته او از مسیری کاملا متفاوت به اختراع ماشین تحریر رسید. هدف اولیه، ساخت یک ماشین برای شماره‌گذاری صفحات یک کتاب، بلیت و... بود. شولز کار در این زمینه را در فروشگاه دستگاه‌های چاپ در کنار ساموئل دبلیو سول آغاز کرد و آنها در 13نوامبر1866یک دستگاه شماره‌گذاری را به‌ثبت رساندند. در ژوئیه1867، شولز و سول ماشین‌شان را به کارلوس گلیدن که یک وکیل بود، نشان دادند. گلیدن غیراز وکالت، یک مخترع آماتور نیز بود و روی یک گاو‌آهن مکانیکی کار می‌کرد. او پس از دیدن این دستگاه به سول و شولز گفت که این دستگاه که عدد می‌زند، چرا نتواند حروف نیز تولید کند؟ پس از این حرف الهام‌بخش، شولز مطلبی را در یک مجله علمی درباره دستگاه پتروتایپ که به‌وسیله جان پرات اختراع شده بود، خواند و دریافت که این ماشین، بسیار پیچیده است. بنابراین به‌دنبال ساخت ماشین خودش رفت؛ ماشینی که نامش را از روی تیتر مقاله‌ای که خوانده بود، استخراج کرد: ماشین تایپ. مجله علمی آمریکایی‌ها  از عبارت پیانوی ادبی برای این ماشین تایپ استفاده کرد. این نخستین مدلی بود که صفحه کلید داشت و به‌معنای واقعی کلمه به یک پیانو شباهت داشت. سطح اول از عاج ساخته شده بود و سطح دوم از آبنوس. بقیه نیز از جنس چوب بود.

تولید انبوه
به گزارش همشهری، شولز، گلیدن و سول برای توسعه کارشان نیاز به یک حمایت مالی خوب داشتند. آنها به افراد مختلف نامه نوشتند و در نهایت جیمز دنسمور که از تاجران بنام پنسیلوانیا بود با دیدن طرح آنها و بدون آنکه دستگاه را دیده باشد، خواهان سهمی در اختراع شد. آنها این موضوع را پذیرفتند و به اندازه یک‌چهارم او را در این کار شریک کردند. در ادامه تیم آنها موفق به تولید 50دستگاه ماشین تایپ شدند. برای تولید بیشتر نیاز به همکاری شرکای بزرگی وجود داشت و اینجا بود که پای شرکت رمینگتون و پسران به ماجرا باز شد. در اینجا، شولز و دنسمور سهم دیگران را خریده بودند. شولز نیز سهم خود را در ازای 12هزار دلار به رمینگتون فروخت، اما دنسمور با استقامت در کار تولید ماشین‌های تحریر، در نهایت توانست 5/1میلیون دلار به جیب بزند. شولز در روز هفدهم فوریه سال1890میلادی و در 71سالگی از دنیا رفت.

نخستین ماشین تایپ
آنگونه که در تاریخ آمده، نخستین بار هنری میل در سال1714دستگاه تحریری را اختراع کرد که نمونه‌ای از آن وجود ندارد. نکته جالب‌توجه اینجاست که تمامی طرح‌هایی که او برای این ماشین تایپ ابتدایی کشیده بود نیز مفقود شده‌ است و در دسترس قرار ندارد

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :