• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 8 دی 1398
کد مطلب : 91441
+
-

سهم بالای چینی‌ها از تجهیزات حفاظتی

سهم بالای چینی‌ها از تجهیزات حفاظتی



تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی ازجمله محصولات صنعتی‌ای است که به‌دلیل وابستگی بالا به واردات از شرایط اقتصادی و نرخ ارز متاثر شده است. با صادق فیض‌آبادی -رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکنندگان تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تهران- گفت‌وگو کرد‌ه‌ایم.

سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی چند درصد است؟
در زمینه سیستم‌های حفاظتی، دوربین‌های مداربسته، دستگاه‌های DVR (دستگاه ضبط تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ) و کلیه بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تولیدکنندگان داخلی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند و این توان در آنها وجود دارد که در صورت حمایت، حجم زیادی از نیاز بازار را تامین کنند تا هم کمکی به اقتصاد کشور باشند و هم اشتغال ایجاد کنند اما هم‌اکنون بخش عمده‌ای از بازار در اختیار کالاهای خارجی است که از چین وارد می‌شود. بخش تولید و مونتاژ در داخل کشور فعال است ولی نمی‌تواند نیاز بازار را به‌طور کامل رفع کند. هم‌اکنون حدود 15درصد نیاز بازار را تولیدات داخلی تامین می‌کنند و بقیه وارداتی است.

میزان قاچاق در این حوزه چقدر است؟
اعداد و ارقامی که در این زمینه ارائه می‌شود خیلی دقیق نیست؛ چون ممیزی‌ای وجود ندارد. برای اینکه حجم دقیق کالای قاچاق به کشور مشخص شود باید از گمرک چین استعلام شود که چه میزان کالا به سفارش‌دهندگان ایرانی تحویل شده و این آمار با آمار واردات قانونی گمرک ایران و میزان ثبت سفارشات رسمی مقایسه ‌شود. اما آنچه باید گفته شود این است که واحدهای تولیدی و اعضای اتحادیه علاقه دارند تا سفارشات واردات خود را به‌طور قانونی ثبت کنند اما متأسفانه به‌قدری دیوانسالاری اداری و مشکلات در زمینه ترخیص کالا از گمرک وجود دارد که شرایط برای واردات قانونی سخت می‌شود. 

وضعیت تامین قطعات این صنف چگونه است؟
اتحادیه برای 15رسته مرتبط با الکترونیک پروانه کسب صادر می‌کند که 2رسته در زمینه تامین قطعات وسایل الکترونیکی و صوتی‌تصویری فعالیت دارند. در شرایطی که قیمت وسایل الکترونیکی و صوتی‌تصویری بسیار گران شده، اگر تکنیسین بتواند با تامین یک قطعه وسیله‌ای را تعمیر کند و با رقم ناچیزی به چرخه کاربری برگرداند به اقتصاد کشور کمک می‌شود، اما درصورتی که برای تامین قطعه مشکل داشته باشیم، کالاهای مشتریان با یک عیب کوچک از چرخه مصرف خارج می‌شود و باید دوباره برای خرید آن هزینه کنند. تامین قطعه بخش بسیار مهمی از کار اصناف است و دولت باید با تسهیل در قوانین واردات در زمینه ثبت سفارش و تامین قطعات پرمصرف به اتحادیه‌های صنفی کمک کند. یکی از مؤلفه‌هایی که سطح بهره‌وری واحدهای تولیدی را افزایش می‌دهد به‌روز‌رسانی تجهیزات خطوط تولید است که باید در این زمینه به تولیدکنندگان کمک شود. اما اکنون نه‌تنها کمکی در این زمینه نمی‌شود بلکه قوانین سختگیرانه‌ای در زمینه واردات و ترخیص قطعات مصرفی و کاربردی هم وجود دارد که دست و پای تولیدکننده را می‌بندد.

تعرفه واردات قطعات الکترونیکی چقدر است؟
کالاهای این صنف به دو صورت اجزا، قطعات و محصول نهایی وارد می‌شود تا به حال قوانین به این شکل بوده که برای واردات محصول کامل تعرفه واردات کمتری نسبت به واردات اجزا و قطعات وضع شده است و این تعرفه با ترغیب واردکننده به واردات محصول کامل، شرایط را برای تولید یا مونتاژ این محصولات مشکل می‌کند و باید چنین قوانینی بازنگری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید