• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 دی 1398
کد مطلب : 91352
+
-

رزمایش شرقی

ایران، روسیه و چین مانور مشترک در آب‌های دریای عمان برگزار کردند

دفاعی
رزمایش شرقی


ایران، چین و روسیه برای نخستین بار یک رزمایش مشترک برگزار کردند؛ رزمایشی که هدف از آن ایجاد یک کمربند امنیتی در حوزه اقیانوس هند و دریای عمان عنوان شده است. آمریکایی‌ها در نخستین واکنش به این رزمایش فقط به اعلام رصد دقیق تحولات بسنده کرده‌اند.
آیین استقبال از شناورهای کشورهای روسیه و چین برای شرکت در رزمایش مرکب سه‌جانبه با جمهوری اسلامی ایران، در اسکله شهید بهشتی بندر چابهار برگزار شد.‌ در این مراسم ناو روسی 
«Yaroslav Mudry» به همراه کشتی سوخت‌رسان«Yel'nya» و یدک‌کش «Yevgeniy Khorov» و همچنین ناوشکن چینی «شینینگ» در دریا مورد استقبال ناو موشک‌انداز «نیزه» قرار گرفتند و با پهلوگیری در اسکله بندر شهید بهشتی چابهار مراسم استقبال و تشریفات رسمی انجام شد.
رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین از دیروز آغاز شده و تا نهم دی‌ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان ادامه دارد که در این رزمایش تمرینات تاکتیکی متنوعی ازجمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های 3 کشور انجام خواهد شد.
امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش 3‌ماه قبل درباره این رزمایش به خبرنگار همشهری گفته بود: ما یک کمربندی در دریای آزاد برای حمایت از آزادی دریانوردی و حرکت آزادانه کشتی تجاری ایجاد می‌کنیم. این رزمایش به نوعی برای جلوگیری از ایجاد کانون ناامنی هدایت شده توسط استکبار جهانی است. این رزمایش در منطقه اقیانوس هند است.
پیش از این اخباری مبنی بر برگزاری این رزمایش در خلیج‌فارس منتشر شده بود اما امیر خانزادی این ادعا را رد و تأکید کرد: خلیج‌فارس یک منطقه امن است که از نظر ما، نقاط و کانون‌های ناامنی در آن شکل نمی‌گیرد. تنها کانون ناامنی در اینجا آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هستند.
از ایران ناو موشک‌انداز نیزه، ناو کنارک، ناو آب خاکی تنب، ناوشکن سهند و ناوشکن البرز در رزمایش مشارکت دارند و علاوه بر این، یک فروند بالگرد  AB-212 و 2 فروند بالگرد SH-3 از نیروی دریایی ارتش و یک فروند بالگرد نیز از نیروی دریایی سپاه به‌عنوان یگان‌های پروازی حضور دارند. علاوه بر این از نیروی دریایی سپاه نیز شناور بیمارستانی شهید ناظری که توسط متخصصان نیروی دریایی سپاه طراحی و در صنایع شهید محلاتی ندسا(نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) تولید شده است به‌همراه یک شناور موشک‌انداز کلاس تندر و یک یدک‌کش در رزمایش شرکت کرده‌اند.
فریگت Yaroslav Mudry که از سوی روسیه برای شرکت در رزمایش سه‌جانبه مشترک شرکت کرده سابقه یک برخورد با ناوگان نیروی دریایی آمریکا را نیز در دریای مدیترانه دارد.
به نوشته فارس، میان این کشتی جنگی در ژوئن ۲۰۱۶ درحالی‌که در مدیترانه در حال دریانوردی بود و یک فروند ناوشکن آمریکایی با نام Gravely جدالی به‌وجود آمد که در نهایت منجر به آن شد که دو شناور به فاصله ۲۸۰ متری یکدیگر برسند. پس از این اتفاق دو طرف یکدیگر را مقصر این نزدیک شدن خطرناک معرفی کردند.

مشخصات فریگت Yaroslav Mudry با شماره بدنه 727
مشخصات عمومی این فریگت شامل بیشترین وزن ۴۴۰۰ تن، طول ۱۲۹ متر، عرض ۱۵.۶ متر، آبخور ۵.۶ متر و سرعت ۳۰ گره دریایی است و همچنین به‌دلیل آنکه از آشیانه بالگرد برخوردار است، قابلیت حمل بالگرد (کاموف۲۷) برای مدت طولانی را نیز دارد.
فریگت Yaroslav Mudry در بُعد تسلیحاتی مجهز به ۸ پرتابگر موشک کروز ضدکشتی Kh-35 است که به‌صورت دو سری چهارتایی در قسمت میانی بدنه نصب شده است. این کشتی جنگی برای دفاع هوایی نیز مجهز به ۴ مجموعه ۸تایی (مجموعا ۳۲ تیر) پرتابگر موشک‌های پدافندی سامانه دفاعی هوایی تور است که می‌تواند در فاصله ۱۵ کیلومتری و ارتفاع ۶ تا ۱۰ کیلومتری با اهداف درگیر شود.

مشخصات ناوشکن چینی با کد 117
Xining دارای وزن ۷۵۰۰ تن، طول ۱۶۱ متر، عرض ۱۷ متر و آبخور ۶ متر. این ناوشکن همچنین به‌دلیل برخورداری از آشیانه، قابلیت حمل بالگرد را به‌صورت بلندمدت دارد. ازجمله بالگردهایی که این ناوشکن قابلیت حمل آنها را دارد می‌توان به بالگرد هاربین Z-9، بالگرد ضدزیردریایی کاموف-۲۸ و بالگرد کاموف-۳۱ اشاره کرد. در بُعد تسلیحات نیز، ناوشکن Xining دارای ۶۴ سلول پرتاب عمودی موشک است که از این تعداد ۳۲ سلول در مقابل پل فرماندهی و ۳۲ سلول دیگر در قسمت میانی ناوشکن قرار دارد. از این ۶۴ سلول برای پرتاب موشک‌های پدافندی HHQ-9، موشک‌های کروز ضدکشتی YJ-18 و موشک‌های ضدزیردریایی CY-5 استفاده می‌شود. 






واکنش پنتاگون به رزمایش ایران، روسیه و چین

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در واکنش به برگزاری رزمایش‌ نظامی سه‌جانبه میان ایران، روسیه و چین که از دیروز به‌مدت 4روز در دریای عمان و شمال اقیانوس هند برگزار می‌شود، گفت: «ایالات متحده از رزمایش دریایی‌که قرار است میان روسیه، ایران و چین در دریای عمان برگزار شود مطلع است و آن را زیرنظر خواهد داشت. ما به همکاری با شرکا و متحدان ادامه خواهیم داد تا از آزادی دریانوردی و جریان آزاد تجارت در آبراهه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل شود.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید