• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91250
+
-

گاندی چه می‌گوید

ویترین
گاندی چه می‌گوید


«گاندی چه می‌گوید»‌ با زیر عنوان در باب خشونت‌پرهیزی، مقاومت و شجاعت نوشته نورمن فینکلشتاین است که محمد واعظی‌نژاد آن‌را به فارسی برگردانده است.
اغلب مردم، گاندی را زاهدی آرام و بی‌آزار می‌دانند که با بنیانگذاری نظریه خشونت‌پرهیزی، مردم هند را متحد و بریتانیایی‌ها را متقاعد کرد که تداوم استعمار دیگر به‌سودشان نیست. اما این تصور از گاندی حقیقی دور است. آرای او نیز تناقضاتی دارد که با بررسی مجموعه آثار او می‌توان نمونه‌هایی از آنها را پیدا کرد. با این‌همه، گاندی در باب مقاومت بی‌خشونت آرای مهمی دارد که حتی برای سرسخت‌ترین سکولارها هم بسیار سودمند است. باید گفت که به‌رغم تمام تناقض‌گویی‌های گاندی، همچنان می‌توان نظریات او را با ذهنی خردباور آموخت.
نویسنده کتاب حاضر می‌کوشد اندیشه‌های گاندی را در چارچوب یک نظام فکری تبیین کند و نقش کلیدی مفهوم «شجاعت» را در درک جهان‌بینی او شرح دهد.
در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «گاندی می‌خواست نظام سیاسی‌ای بنا کند که در آن نه‌تنها در ظاهر، بلکه در عمل نیز قدرت به توده‌های هندی واگذار شود؛ نظامی که در آن ثروت به‌تساوی توزیع شود و ثروت‌اندوزی هدف زندگی نباشد. او باور داشت که می‌توان دنیای کهن را بدون توسل به زور برانداخت و بر ویرانه‌هایش جهانی نو بنا نهاد. افزون بر این می‌گفت که اگر این جهان نوبنیاد با توسل به خشونت بنا شود، با جهان پیشین تفاوتی نخواهد داشت. اکنون نسلی جدید به جهان آمده؛ نسلی که با شیوه‌هایی نوین زندگی می‌کند و می‌اندیشد که چگونه می‌توان قدرت را بازتوزیع و مزیت‌های ویژه را حذف کرد.
تجربه زندگی و اندیشه‌های گاندی برای هدایت و یاری این جوانان گنجینه‌ای گرانبهاست؛ جوانانی آرمانگرا اما منضبط، شجاع و محتاط که دلیرانه می‌کوشند آینده‌ای روشن‌تر بیافرینند.»
گاندی چه می‌گوید را نشر ماهی در 112صفحه با شمارگان هزار نسخه به بهای 18هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید