• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91189
+
-

میلاد مسیح در رنگین‌کمان ایران

هموطنان مسیحی در استان‌های مختلف کشورمان از امروز اعیاد سال نو میلادی را جشن می‌گیرند


هموطنان مسیحی کشورمان امروز (25 دسامبر) در مراسم مذهبی کلیسا‌ها سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) را جشن خواهند گرفت. به گزارش گروه ایرانشهر، ایام 12‌روزه کریسمس یا نوئل با سالروز میلاد حضرت مسیح (ع) در ۲۵ دسامبر آغاز می‌شود و تا جشن خاج‌شویان (آیین غسل تعمید) در روز ۶ ژانویه در برخی از استان‌های کشور ادامه خواهد داشت، هرچند برگزاری کریسمس بنا به سنت و رسم و رسوم آنان، تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارد. آمارها تعداد مسیحیان ساکن در ایران را بیش از 150 هزار نفر اعلام می‌کند که به 2 شاخه ارمنی و آشوری تقسیم می‌شوند و هر سال جشن میلاد مسیح (ع) از سوی آشوریان، جشن غسل تعمید از سوی ارامنه و جشن سال نو میلادی هم به صورت مشترک برگزار می‌شود. 

کریسمس و همسایه‌های مرکزی ایران 
در آخرین روز‌های ماه دسامبر، ساکنان منطقه ارمنی‌نشین جلفای اصفهان برای رسیدن سال ۲۰۲۰ میلادی آماده می‌شوند؛ خیابانی که با مغازه‌های رنگارنگ و چراغ‌های روشن و تزئینات ویژه خودنمایی می‌کند و شور و حال عکس گرفتن با بابانوئل و درخت کریسمس در میان دیگر مردم شهر هم دیده می‌شود. کلیسای تاریخی وانک اصفهان اصلی‌ترین مرکز برگزاری جشن سال نو میلادی هم مهیای برگزاری جشن مسیحیان اصفهانی است. در یزد هم مجموعه‌های اقامتی مهیای میزبانی از گردشگرانی هستند که قرار است سال نو میلادی را در این شهر جهانی سپری کنند. با ثبت جهانی شهر یزد و معرفی آن به عنوان یکی از شهرهای نمایانگر سنت فرهنگی و تمدن ارزشمند، حضور گردشگران خارجی به این منطقه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است. 

ردپای کریسمس در منطقه آذربایجان 
ردپای کریسمس و جشن‌های آن در شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و غربی نیز دیده می‌شود؛ استان‌هایی که کلیساهای ثبت‌جهانی‌شده از جمله قره کلیسای ماکو، مریم مقدس تبریز و سن استپانوس جلفا را در دل خود جا داده‌اند. آذربایجان غربی به عنوان سرزمین کلیساهای تاریخی، این روزها حال و هوای عجیبی دارد، درخت‌های کاج تزیین‌شده با گوی‌های رنگی، بابانوئل‌های قرمزپوش، فروشگاه‌های شلوغ فروش تزیینات کریسمس و ریسه‌های درخشان رنگی در محله‌های ارمنی‌نشین حس‌وحال خوبی را منتقل می‌کنند.  
کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه در گفت‌وگو با همشهری، به آداب روزه‌داری مسیحیان از چند روز قبل از برپایی جشن میلاد مسیح اشاره می‌کند و می‌گوید: 25روز پیش از عید میلاد روزه‌ای در نظرگرفته می‌شود که البته اجباری نیست و اعضا برای آمادگی‌های جسمی و روحی عرفانی و دینی پذیرای این میلاد می‌شوند. این روزها حالت پرهیزی دارد که استفاده از غذاهای گیاهی مجاز است و مواد غذایی از جمله گوشت و لبنیات مصرف نمی‌شود. داریاش عزیزیان ادامه می‌دهد: صبح امروز هم مردم در مراسم دینی کلیسای مریم مقدس حاضر خواهند شد و پس از پایان مراسم، حضور در خانه بزرگان اقوام و خانواده یا دیدار با خانواده‌هایی که عزیزی را از دست داده‌اند از مهم‌ترین آدابی است که انجام می‌شود. بعدازظهر امروز هم اتفاق جالبی که در ارومیه رخ می‌دهد این است که تمام اعضای کلیساها از فرق مختلف کاتولیک، شرق آشور و پروتستان همه در سالن اجتماعات حاضر خواهند شد و دید و بازدیدی با حضور مسئولان استانی و دیگر مردم ارومیه ضمن تبریک این روز خواهند داشت.   عزیزیان می‌گوید: کریسمس با آیین‌های ویژه‌ای به‌طور مثال آراستن یک درخت کاج، برگزاری سرودها، تئاترها و پذیرایی بابانوئل در شب میلاد مسیح آغاز می‌شود. همچنین با حضور مسئولان استانی در خانه فقرا و خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد هم حاضر می‌شویم تا با بررسی کم و کاستی‌های موجود اقداماتی از سوی استانداری و کمیته امداد برای رفع مشکلات آنها انجام شود.  وی درباره قرابت و همدلی خوب ارامنه و آشوریان ارومیه هم بیان می‌کند: درست است که جشن عید میلاد از سوی آشوریان و جشن غسل تعمید از سوی ارامنه برگزار می‌شود، اما مسیحیان این شهرستان در یک بافت نزدیک به هم زندگی می‌کنند و بسیاری از آنها هم به دلیل ازدواج‌های فامیلی در هر 2 مراسم حضور دارند.  در آذربایجان شرقی هم برای دیدن و حس کردن حا‌ل‌وهوای کریسمس نیازی نیست راه دوری رفت. جشن مولود حضرت مسیح (ع) امروز با حضور ارامنه تبریز در کلیساهای مریم مقدس، گریگوری و سرکیس مقدس برگزار می‌شود.

شمیم عود و کندر در کلیساهای شمال 
در گیلان، مازندران و گلستان هم هموطنان مسیحی مهیای برپایی اعیاد سال نو میلادی هستند. این روزها کاج‌های کوچک و بزرگ در برخی گل‌فروشی‌ها نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کنند و مغازه‌های کسبه ارمنی درخشش خاصی از تزئینات جشن سال نو میلادی دارند. در گیلان، رشت و انزلی 2 شهر مهم استان هستند که بخشی از جمعیت آنها را ارامنه تشکیل می‌دهند و به همین دلیل مردم این مناطق بیشتر از سایر شهرهای گیلان آغاز سال نو مسیحی را شاهد هستند. در کلیسای حضرت مریم انزلی این روزها صدای ناقوس بیشتر از هر زمان دیگر سال شنیده می‌شود. شمع‌ها برابر تمثال مریم مقدس و فرزندش عیسی مسیح روشن می‌شود و شمیم عود و کندر و آوای گوش نواز سرود و نیایش، به گوش می‌رسد. در مازندران هم مسیحیان ده‌ها سال است ساکن این منطقه از کشورمان هستند و برخی قبرستان‌های متعلق به آنها قدمتی برابر با 150 سال دارند. وجود شهرک‌های گاشن در شهرستان نور و برگزاری مراسم ویژه سال نو در کلیسای آنتوان مقدس این شهرک سبب شده که عده‌ای از مسیحیان ساکن تهران و البته ساکن شهرهای مختلف مازندران، در آنجا گردهم بیایند و سال نو میلادی و تولد حضرت عیسی (ع) را جشن بگیرند. در گلستان هم کلیسای بخش قرق هر سال میزبان و محل برپایی اعیاد سال نو میلادی است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید