• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91162
+
-

مبلمان گارانتی و نرخ مصوب ندارد

مبلمان گارانتی و نرخ مصوب ندارد

رشد هزینه تمام‌شده تولید موجب افزایش دو برابری قیمت مبلمان اداری و منزل و افت تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید مردم شده است. با علیرضا عباسی-رئیس اتحادیه درودگران و مبلسازان تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت نارضایتی مردم ازفروش مبلمان چیست؟
متأسفانه تا‌کنون برخی فروشگاه‌ها به نام نمایشگاه هر‌ ماه یکی‌دو بار توسط واحدهای صنفی بدون پروانه با فروش 300 تا 400هزار تومانی هر متر فضای این نمایشگاه‌ها به مشارکت‌کنندگان در تهران برپا می‌شد. برگزارکنندگان اینگونه نمایشگاه‌ها فاقد هویت صنفی لازم بودند و محصولات فاقد کیفیت را با قیمت بالا به مشتریان عرضه می‌کردند و در واقع در حق خریداران اینگونه فروشگاه‌ها اجحاف می‌شد. این افراد مجوز برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را از طریق کمیته‌ای زیرنظر اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و بدون هماهنگی با اتحادیه دریافت می‌کردند و هیچ نظارتی بر عرضه محصولات آنها نبود که موجب ارائه حجم انبوهی از شکایت مشتریان به اتحادیه شد.
مشتریان مبلمان باید به چه نکاتی توجه کنند؟ 
 اخیرا با دستور وزیر صنعت و استاندار تهران از برپایی چنین نمایشگاه‌هایی جلوگیری و مقرر شده تا اینگونه نمایشگاه‌ها ساماندهی و سالانه یک یا دوبار زیرنظر تشکل‌های صنفی ذیربط و دستگاه‌های متولی برگزار شود. به مشتریان توصیه می‌کنیم تا مبلمان را از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب خریداری کنند. با فعال شدن کمیسیون بازرسی اتحادیه و در هماهنگی با اتاق اصناف و اداره اماکن تلاش می‌کنیم تا در سطح شهر تهران واحد صنفی فاقد پروانه کسب در زمینه مبلمان نداشته باشیم تا بر قیمت و کیفیت عرضه مبلمان نظارت شود.
اتحادیه چه نظارتی بر فروش مبلمان دارد؟
 مبلمان مشمول قیمت‌گذاری نیست اما درصورتی که مشتری شکایتی نسبت به کیفیت یا مبلمان خریداری شده در واحدهای صنفی مجاز داشته باشد می‌تواند این شکایت را با مراجعه حضوری به کمیسیون شکایات اتحادیه منعکس کند. همچنین به‌زودی با راه‌اندازی سایت اتحادیه امکان رسیدگی غیرحضوری به اینگونه شکایت‌ها فراهم می‌شود و اتحادیه با فرستادن کارشناس به شکایت مشتریان در زمینه کیفیت، قیمت و خدمات مبلمان رسیدگی و پرونده تخلفات احتمالی را به سازمان تعزیرات ارسال می‌کند.
شرایط گارانتی و خدمات مبلمان چگونه است؟
در صنعت مبلمان گارانتی نداریم اما برخی واحدهای صنفی کیفیت مبلمان را 5تا 6سال و در مبلمان کلاسیک و سنگین حتی تا 30سال ضمانت می‌کنند. اینگونه فروشندگان باید ضمانت مذکور را در فاکتور خرید مشتریان درج کنند و مشتریان نیز باید توجه داشته باشند که در این فاکتور که به‌معنای قرارداد فروشنده و خریدار است همه شرایط کالا مانند نوع پارچه و چوب و کیفیت آن، طرح مبلمان و جزئیات پرداخت وجه خرید درج شده باشد. اعتبار اینگونه گارانتی و ضمانت‌نامه‌ها توسط کارشناسان اتحادیه بررسی می‌شود.
سهم تولید زیرپله‌ای از بازار چقدر است؟
تولید و عرضه مبلمان، شغلی تخصصی و هنری است و اکنون اتحادیه در حال شناسایی اینگونه واحدها برای تشکیل پرونده و ترغیب آنها برای دریافت پروانه کسب است که بتوانیم از طریق کارشناسان کمیسیون نظارت اتحادیه، فعالیت اینگونه واحدها را رصد کنیم تا قیمت فروش محصولات آنها متناسب با کیفیت مواد اولیه استفاده شده در تولید مبلمان باشد. باید فعالیت تولید‌کنندگان غیرمجاز مبلمان ساماندهی شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید