• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 4 دی 1398
کد مطلب : 91160
+
-

نگهداری گیاهان آپارتمانی

گسترش زندگی شهرنشینی و کاهش سهم فضای سبز از محیط زندگی مردم موجب اقبال بیشتر آنها به نگهداری انواع و گل و گیاه در آپارتمان شده است اما نگهداری این اقلام در محیط سربسته منزل، نیازمند مراقبت‌های خاصی است که صرف‌نظر از نوع گل و گیاه برای داشتن گلدانی شاداب باید به آن توجه کرد.
  پس از خاک مرغوب، آبیاری به‌موقع و مناسب نخستین نیاز گل و گیاه است. اما به‌دلیل وجود کلر در آب لوله‌کشی شهری، بهتر است برای آبیاری گل و گیاه و آپارتمانی 2تا 3ساعت آب را در محیط خانه قرار داده و پس از ته‌نشین‌شدن کلر موجود در آن، برای آبیاری گل و گیاه استفاده کنید.
  برای آبیاری بهتر گل و گیاه آپارتمانی و صرفه‌جویی در مصرف آب، می‌توانید از برخی پساب‌های آشپزی منزل مانند آب‌برنج چلوکش شده، آب تخم‌مرغ آب‌پز، آب آکواریوم ماهی‌ها و آب شست‌وشوی سبزی(بدون مواد شوینده) که دارای املاح معدنی است، برای آبیاری این گیاهان استفاده کنید.
  توجه داشته باشید که گیاه علاوه بر آب، به مواد مغذی موجود در خاک نیز احتیاج دارد. برای تامین این مواد باید پس از هر 5تا 6بار آبیاری گلدان، یک‌بار به گلدان غذا (مواد تقویت‌کننده) بدهید. این فاصله در فصول مختلف سال متغیر است.
  اگر نگران آبیاری گل و گیاه منزلتان به هنگام مسافرت هستید نیز با 2 روش می‌توانید آب مورد نیاز گلدان‌ها را تامین کنید. می‌توانید قبل از مسافرت در یک تشت بزرگ پلاستیکی حدود 3سانتی‌متر آب ریخته و حوله‌ای داخل تشت پهن کنید. سپس تمام گلدان‌ها را روی حوله قرار دهید. روش دیگر آن است که یک بطری نوشابه را پر از آب کرده و به‌نحوی وارونه قرار دهید که سر شیشه داخل خاک شود. 
  توجه داشته باشید که در زمستان که هوا خشک است گلدان‌ها غیر از آبدهی به رطوبت هوا هم احتیاج دارند. برای تامین این رطوبت می‌توانید با استفاده از دستگاه بخار یا حتی یک کتری آب، رطوبت کافی را در فضای نگهداری‌گلدان‌ها ایجاد کنید. در تابستان هم باید گیاهان خنک باشند پس گلدان‌ را در جایی قرار دهید که با باد کولر یا سیستم تهویه مرکزی منزلتان خنک شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید