• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9115
+
-

جلوگیری از خروج اتوبوس‌های دارای نقص از پایانه‌های مسافربری

برو به سلامت، همشهری

خط شهر
برو به سلامت، همشهری

رضا نیکنام

منطقه 16

 هفته‌های پایانی سال، سفرهای نوروزی شهروندان به نقاط مختلف کشور آغاز می‌شود و به تبع آن حجم‌ تردد خودروهای مسافربری در محدوده ترمینال‌های شهر قوت بیشتری می‌گیرد. ترمینال مسافربری جنوب در بزرگراه بعثت یکی از این پایانه‌های پر مسافر تهران است که در منطقه 16 واقع شده و مسئولان اداره راهنمایی و رانندگی برای تسهیل در عبور و مرور، تضمین سلامت و جان مسافران و رانندگان پایانه‌های مسافربری، برنامه‌های ویژه‌ای اجرا می‌کنند. سرهنگ «‌‌علی همه‌خانی» رئیس پلیس راهور منطقه 16 با بیان اینکه امسال، در کنار اجرای طرح ویژه بازدید از خودروهای مسافربری در داخل ترمینال و معاینه‌فنی و فیزیکی خودروها، طرح فرهنگی «هر مسافر، یک مسئول» نیز در دستور کار قرار می‌گیرد. 


در هفته‌های پایانی سال، پایگاه فرهنگی اداره راهنمایی و رانندگی منطقه 16 در پایانه جنوب مستقر شده و کارشناسان راهور ضمن توزیع بسته‌ها و تراکت‌های اطلاع‌رسانی در زمینه قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، چگونگی رانندگی در طول مسیر، ضرورت استراحت در زمان خستگی هنگام رانندگی و... شهروندان را به مشارکت در طرح فرهنگی دعوت می‌کنند. سرهنگ «علی همه‌خانی» رئیس راهور منطقه 16 با اشاره به فعالیت سامانه پیامکی 110120 برای دریافت انتقادها و شکایت‌های مردمی در زمینه فعالیت رانندگان پایانه‌های مسافربری توضیح می‌دهد: «شهروندان هنگام سفرهای برون‌شهری می‌توانند تخلف رانندگان اتوبوس‌های مسافربری از جمله عدم توجه به سرعت مطمئنه، خواب‌آلودگی و سایر موارد را از طریق این سامانه اطلاع‌رسانی کنند تا در نخستین فرصت پلیس راهور با آنها برخورد و اخطار جدی را برای مدیران پایانه‌های مسافربری صادر کند.» 



رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه16 از آماده‌باش نیروها و عوامل راهور از 29 اسفند امسال تا 12 فروردین سال97 خبر می‌دهد و می‌افزاید: «طبق بررسی‌های انجام شده، در این بازه زمانی حجم سفرهای برون‌شهری از ترمینال‌ها افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، بنابراین کارشناسان راهور در ترمینال حضور دارند و ضمن بررسی وضعیت و سلامت خودرو‌ها از جمله سیستم روشنایی، ترمز، آج لاستیک‌ها، تجهیزات امدادی، ایمنی و... از صحت و سلامت خودرو‌ها مطمئن می‌شوند.» 


وی با بیان اینکه در پایانه‌های مسافربری، کارشناس معاینه‌فنی به‌صورت مستمر حضور دارد و موظف است قبل از حرکت اتوبوس‌ها ایمنی و سلامت آنها را ارزیابی کند، می‌افزاید: «فعالیت کارشناسان پلیس راهور جدا از فعالیت کارشناسان فنی داخل پایانه مسافربری است. اگر در زمان بررسی ایمنی خودروها مواردی نظیر نقص سیستم روشنایی، ترمزها و... دیده شود، از حرکت و‌ تردد خودروهای مسافربری به بیرون از ترمینال جلوگیری و با هماهنگی مسئولان پایانه مسافربری، همه مسافران به اتوبوس دیگر منتقل می‌شوند تا سفر ایمن و مطمئنی داشته باشند.»


«‌مجید رضایی‌فرهاد» مسئول آموزش و فرهنگ ترافیک نیز در ادامه یادآوری می‌کند که معاینه‌فنی خودروهای مسافربری داخل ترمینال، 6 ماه یکبار صادر می‌شود؛ بنابراین موضوع‌هایی مثل نقص سیستم روشنایی ترمزها و فرسودگی لاستیک‌ها از عمده‌ مسائلی است که رفع نشدن آنها می‌تواند سلامت و جان مسافران و حتی راننده‌ها را به خطر اندازد. بنابراین پلیس راهور در صورت مشاهده این‌گونه تخلف‌ها با اعمال قانون و تذکر به مدیران پایانه‌های مسافربری، از خروج اتوبوس‌های دارای نقص از ترمینال جلوگیری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید