• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91123
+
-

به تهاتر روی آورده‌ایم

به تهاتر روی آورده‌ایم

جمشید نفر_رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران

 تحریم‌های عادی هم‌اکنون مشکلات بی‌نهایتی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده‌اند؛ به‌طوری که بسیاری از صادرکنندگان قدیمی و دارای اهلیت به‌خاطر مشکلات ناشی از تحریم‌ها و دور زدن تحریم‌ها عطای صادرات را به لقای آن بخشیده‌اند. درصورتی که لایحه FATF تصویب نشود و ما وارد لیست سیاه شویم، فشار بر صادرکنندگان بسیار بیشتر خواهد شد و مشکلات بسیار بزرگ‌تر و کار بسیار سخت‌تر خواهد شد.
 با توجه به اینکه تحریم‌های اولیه روی نفت است و صادرات غیرنفتی می‌تواند کمک بزرگی باشد، برای گذر از این تحریم‌ها، به‌نظر منطقی این است که هرچه سریع‌تر لایحه را قبول کنیم و وارد تحریم‌های مضاعف نشویم. در شرایط کنونی، جابه‌جایی پول بسیار سخت است. بخش بزرگی از این جا‌به‌جایی از طریق سیستمی شبیه به تهاتر انجام می‌شود؛ یعنی صادرکننده‌ کالایی را صادر می‌کند و ارزی را در خارج از کشور ایجاد می‌کند. چنانچه بتواند از طریق صرافی‌های مجاز یا غیرمجاز وارد‌کننده‌ای را بیابد که به این ارز نیاز داشته‌باشد و مشتری او نیز بتواند به نام شخصی سوم این پول را واریز کند، نهایتا می‌تواند پول را وارد کشور کند. اما لازم به تذکر است که با توجه به قوانین پیچیده و سخت کشورهای خارجی، این کشورها واقعا مجاز نیستند که وجه صادر‌کننده را به شخص سومی دهند.  همچنین به‌تازگی متوجه شده‌ام که حتی در کشورهای اوراسیا که قراردادی جدا از کشورهای تحریم‌کننده ایران با آنها داریم نیز قوانینی به اجرا گذاشته شده‌اند که واردکننده‌های کشورهای اوراسیا از ایران را موظف می‌کند به سیستم اقتصادی خود تعهد دهند که صرفا پول را به‌حساب فردی که کالا برایشان ارسال کرده، بفرستند. این وضعیت به آن معنی است که حتی در مناطق اوراسیا نیز ممکن است برای اقتصاد کشور مشکل ایجاد شود. بسیاری از صادرکنندگان با اهلیت به‌خاطر ممانعت از مواجه شدن با این مشکلات، دست از صادرات کشیده‌اند که این خطر بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور است؛ زیرا اگر صادرکنندگان اصیل خود را کنار بکشند و صادرکنندگان تازه‌کار با خوش‌بینی وارد عرصه صادرات شوند و تصور کنند مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد، هم به‌خود و هم به کالای ایرانی ضربه خواهند زد. از این‌رو دوباره تأکید می‌کنم که موضوع تصویب FATF درحال حاضر برای اقتصاد کشور موضوعی حیاتی است و نباید در این مورد تردید داشته باشیم.
درصورت تصویب FATF کارها در حوزه صادرات صددرصد تسهیل خواهد‌ شد. دنیای امروز مبتنی بر یک‌سری دیالوگ‌هاست. از مدتی پیش هجمه‌های بسیاری را متوجه ایران ساختند و ادعا می‌کردند ایران در مسیری نادرست در حرکت است اما با دفاع مستدل وزارت امور خارجه، دبیرکل سازمان ملل اخیرا اعلام کرد ایران در مسیر برجام از وظایف خود عدول نکرده‌است. 
این وضعیت دیپلماسی جایگاه خاصی در رابطه با ایران ایجاد کرد که در نهایت دنیا را متوجه زورگویی‌های آمریکا خواهد کرد. حال تصویب FATF می‌تواند حرکتی مثبت و بزرگ باشد و تمام آن شک و شبهه‌هایی را که در رابطه با پولشویی و حمایت از تروریسم بین‌المللی وجود دارد نیز از دوش ایرانی‌ها بردارد و می‌تواند پیام بسیار مثبتی برای جهان باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید