• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 3 دی 1398
کد مطلب : 91097
+
-

مترو به ایستگاه 125 رسید

شهردار تهران در مراسم افتتاح ایستگاه مترو مولوی: 14 دستگاه در کیفیت هوای تهران نقش دارند

مترو به ایستگاه 125 رسید

محمد سرابی _ خبر‌نگار

یازدهمین ایستگاه خط7 و صدوبیست‌وپنجمین ایستگاه شبکه متروی تهران در کوچه آتش‌نشانی خیابان مولوی افتتاح شد. این ایستگاه که تنها چند قدم با ترافیک پرسروصدای موتورسیکلت‌ها، وانت‌بار‌ها و خودرو‌های سواری فاصله دارد، در اوج کار خود خواهد توانست روزانه50هزار مسافر بپذیرد. در روزی که مدرسه‌ها به‌علت آلودگی هوا تعطیل شده‌اند، یک ایستگاه دیگر هم به شبکه مترو اضافه شد اما کمبود واگن‌ همچنان از مهم‌ترین مشکلات این بخش از حمل‌ونقل عمومی به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر با افزایش قیمت بنزین 11درصد بر مسافران مترو افزوده شده است.

شهردار تهران که روز گذشته از ایستگاه بسیج در شرق تهران با مترو به ایستگاه مولوی رفت، اظهار کرد: 14دستگاه درخصوص کیفیت هوای تهران نقش دارند و نقش شهرداری تهران به‌رغم گستردگی مسئولیت‌ها از همه کمتر است. ما پیگیر هستیم تا ناوگان حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم، چراکه این اقدام تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. موضوع دیگر، آلاینده‌های خارج از حریم تهران است که آلودگی‌شان بر شهر ما سایه می‌اندازد. صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها سوخت بسیار بالایی در روز مصرف می‌کنند و در آلودگی هوا تأثیرگذارند.
«پیروز حناچی» در پاسخ به این سؤال که تعطیلی مدارس تا چه اندازه در کاهش آلایندگی تأثیر دارد، گفت: این امر به‌عنوان راه‌حل کوتاه‌مدت قطعا تأثیرگذار است، اما ما مصرف‌کننده‌های کلان گازوییل و مازوت را باید هدف بگیریم چراکه حجم آلایندگی آنها بیشتر از خودروهای عبوری است.
او افزود: در شرایط اضطرار ورای آنچه قاعده گذاشته‌ایم عمل می‌کنیم، در حالت عادی طرح زوج و فرد نداریم اما در شرایط اضطرار این اتفاق می‌افتد. البته سهمیه تردد هر خودرو 20روز برای هر فصل است و بعد از آن محدودیت‌ها اعمال خواهد شد.
شهردار درباره شروع به‌کار ایستگاه مولوی گفت: این ایستگاه نقش زیادی در سرویس دادن به منطقه جنوبی بازار دارد که تردد در این منطقه با ترافیک بالایی همراه است. مسیر خروج اضطراری این ایستگاه برای شرایط اضطرار تحت عنوان «مسیر سبز» آماده شده که امروز از آن بهره‌برداری شد. از نکات خاص این ایستگاه، نصب هواکش‌های کاملا ایرانی است که در شرایط تحریم ساخته شده‌اند. یادمان باشد تحریم یک تهدید جدی است اما امیدواریم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.
حناچی به افزایش قطارهای خط7 نیز اشاره کرد و افزود: سرفاصله قطارهای خط7 با افزایش 2رام قطار که امروز به ناوگان مترو اضافه شد به 10دقیقه کاهش یافته است و با افزایش واگن‌های بیشتر در آینده این زمان کمتر نیز خواهد شد. از 78رام قطاری که قرار بود به متروی تهران اضافه شوند، 4رام دیگر باقی مانده که به مرور به شبکه‌های مترو اضافه می‌شود.

تعطیلی مدارس آلودگی را کم نمی‌کند
رئیس شورای اسلامی شهر تهران   درباره جلسه مدیران شهری با رئیس قوه قضاییه گفت: موضوع اصلی جلسه اعاده حقوق شهروندی بود. شهروندان در شهر دچار مشکلات بسیاری هستند و قوه قضاییه می‌خواست بداند که در‌مورد اتفاقات مکتسبه و همچنین اتفاقاتی که به شهر و شهروندان ضرر می‌رساند، چگونه باید عمل کند. تعداد بسیاری از روسای شورای شهر کلانشهرها، شهرداران و‌ مسئولان وزارت راه، وزارت کشور و همچنین اساتید دانشگاه‌ها در این جلسه حضور داشتند.
« محسن هاشمی رفسنجانی» افزود: در ابتدای جلسه اساتید مشکلات شهر و شهروندان را بیان‌کردند که عمده بحث‌ها مربوط به شهرسازی بود.جلسه به سمت فروش تراکم و ماده صد پیش رفت. جمع بندی آقای رئیسی نیز در مورد عدم‌انجام تخلف استفاده از کمیسیون ماده صد بود.
او همچنین درباره آلودگی هوا گفت: علت تعطیلی مدارس این است که مسئولان می‌خواهند سلامتی فرزندان‌مان حفظ شود وگرنه تعطیلی مدارس ذرات معلق را کمتر نمی‌کند. کودکان چون جزو قشر آسیب‌پذیر هستند، اولویت حفظ سلامتی با آنهاست. موضوع آلودگی هوا به دو بخش تفکیک می‌شود؛ آلاینده‌ها و ذرات ریز معلق. خودروها ۳۰ درصد آلاینده‌ها را تولید می‌کنند اما در بخش ذرات ریز معلق سهم ۵درصدی دارند. سهم عمده ذرات معلق مربوط به صنایع جنبی حومه تهران، اتوبوس‌ها و خودروهای دیزلی است.
هاشمی تصریح کرد: درسه هفته گذشته نیز شهردار اعلام کرد که به‌زودی 3ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد. افتتاح ایستگاه مولوی در خط ۷، نخستین افتتاح بعد از وعده ایشان است.

هر واگن یک میلیون یورو
مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز که در این مراسم حضور داشت، طی سخنانی در ایستگاه مولوی با اشاره به اینکه این ایستگاه ۲۱ هزار متر زیربنا دارد و در عمق ۲۶ متری زمین قرار گرفته است، تصریح کرد: ۱۵۰میلیارد تومان برای این ایستگاه در دو سال اخیر هزینه شده است همچنین امروز دو رام قطار به شبکه مترو افزوده شده که ۱۴میلیون یورو برای آنها هزینه شده است و به‌عبارتی باید بگویم هر واگن مترو یک میلیون یورو قیمت دارد
«علی امام» در حاشیه افتتاح ایستگاه مترو مولوی در جمع خبرنگاران گفت: خط 7 مترو در   3 مرحله در ماه‌های گذشته و با ۱۰ ایستگاه و ۲۲ کیلومتر طول راه‌اندازی شده است. این ایستگاه دومین ایستگاه بخش شرقی مترو در خط هفت است و در بافت قدیمی و تاریخی منطقه ۱۲ در مجاورت بازار بزرگ، میدان محمدیه و بیمارستان‌های اشرفی اصفهانی و شهید اکبرآبادی قرار دارد. جت فن‌های به‌کاررفته در این ایستگاه کاملا ایرانی هستند و امیدواریم کمتر از 3‌ماه دیگر نیز از آسانسورهای این ایستگاه بهره‌برداری کنیم.
او درباره لرزش برخی واحدهای مسکونی در نزدیکی خطوط مترو اظهار کرد: برای رفع این مشکل باید خط را تعطیل و ریل را جمع‌آوری کرد. میزان شکایات خیلی نیست اما ضد‌ارتعاش کردن خطوط قدیمی کار بسیار سختی است. در خطوط ۶ و ۷ مترو سعی شده است با پیش‌بینی تمهیدات لازم، ارتعاشات کاهش یابد و به حد استاندارد برسد.

سرفاصله قطارهای خط7 با افزایش 2رام قطار که به ناوگان مترو اضافه شد به 10دقیقه کاهش یافته است و با افزایش واگن‌های بیشتر در آینده این زمان کمتر نیز خواهد شد. از 78رام قطاری که قرار بود به متروی تهران اضافه شوند، 4رام دیگر باقی مانده که به مرور به شبکه‌های مترو اضافه می‌شود

مترو 800پله برقی دارد

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در حاشیه افتتاح ایستگاه مولوی با بیان ارقامی درباره کارکرد شبکه مترو تهران، از افزایش 11درصدی مسافران پس از بیشتر شدن قیمت بنزین خبر داد.
- چند درصد از پله‌برقی‌های مترو خراب است؟
مترو 868دستگاه پله برقی دارد که شاید هر روز حدود 3یا 4دستگاه آن خراب باشد. این تعداد صبح‌ها در گزارش کار مترو قید می‌شود تا برای تعمیر آنها اقدام شود.
- سرفاصله حرکت قطار‌های مترو در خط 7چقدر است؟
در ابتدا حدود 20دقیقه بود و زمانی به 45دقیقه هم رسید، اما الان بین 10تا 15دقیقه است. همین‌طور در خط 6شاهد کمتر شدن سرفاصله قطار‌ها بودیم.ظرفیت کامل مترو تهران براساس 2دقیقه است که در ایستگاه‌های فردوسی و تئاتر شهر به 3.5دقیقه هم رسیده‌ایم.
- خودتان هم از مترو برای رفت‌وآمد استفاده می‌کنید؟
بله. معمولا از خط4 مترو استفاده می‌کنم و شاهد شلوغی و ازدحام جمعیت در ایستگاه‌ها و واگن‌ها هم هستم.
- از مسافران مترو چه انتظاری دارید؟
از دستفروشان خرید نکنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید