• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9100
+
-

موج حرکت پول‌ به سمت بازارهای پرریسک

تعداد سرمایه‌گذاران متقاضی ورود به بازارهای پرریسک افزایش یافته است

زنگ خطر در بازار‌ها به صدا درآمد.مطابق آمار ها حجم سرمایه‌گذاری‌های پرریسک در مقابل کم‌ریسک‌ها در حال افزایش است.


به گزارش همشهری، گویانرخ سود قاعده بازی را تغییر داده است. به‌نظر می‌رسد مردم و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای این استنتاج را که سال بعد تورم دو رقمی خواهد شد پذیرفته‌اند وبا این فرض به استقبال سال97 می‌روند. آنطور که تحلیلگران و اقتصاددان‌ها تأکید کرده‌اند عواملی چون افزایش نقدینگی، افزایش قیمت دلار، رشد قیمت نفت، بودجه انبساطی و برخی عوامل دیگر به رشد تورم منجر خواهد شد و آنطور که اعداد نشان می‌دهد، همه کوله‌بار سفر بسته‌اند و در حال آماده کردن خود برای رشد قیمت‌ها در سال97 هستند، چرا که مطابق آمار‌ها حجم سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در حال کاهش و حجم سرمایه‌گذاری پرریسک در حال افزایش است.

 

 

 علامت به بازار


به‌نظر می‌رسد بخشی از این رویداد به‌دلیل فروش گواهی سپرده بانکی با نرخ سود 20درصد بوده که سرمایه‌گذاران را به این نتیجه رسانده است که احتمالا تورم سال بعد هم همین مقدار خواهد بود. این استدلال به این دلیل مطرح شده است که عموما دولت‌ها در سال‌های قبل با همین سبک و سیاق برای تعیین نرخ بهره و تورم به بازار‌ها علامت می‌دادند اما این بار علت اصلی اعلام نرخ سود 20درصدی کنترل قیمت دلار بود که البته با نقد‌هایی هم مواجه شد. به‌طور مثال حسین عبده تبریزی در گفت‌وگو با رسانه‌ها در نقد نرخ سود 20درصدی گفت: این سودهای موهوم بوده که حجم نقدینگی را از رقم ۴۸۰ هزار میلیارد به ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسانده است؛ به‌دلیل همین نقدینگی است که حالا تقاضا برای ارز تا این حد افزایش یافته است. شگفتا که حالا می‌خواهیم با توزیع سود بیشتر، قیمت ارز را کنترل کنیم. با این خط استدلال، اگر قیمت ارز کنترل نشد، آیا باید نرخ سود سپرده را به ۲۵ و ۳۰‌درصد برسانیم؟ شاید این نقد‌ها بی‌جا هم نباشد زیرا با وجود اینکه بانک مرکزی می‌گوید در طول 2هفته 240هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب کرده، هنوز هم بازار دلار آرام نگرفته و بعد از چند هفته آرامش تصاویر جدیدی از تشکیل صف‌های ارزی مقابل صرافی‌ها به‌نمایش درمی‌آید.

 

 

نشانه‌هایی برای افزایش ریسک سرمایه‌گذاران


داده‌های آماری نشان می‌دهد درست زمانی که نرخ سود سپرده‌های بانکی تا 20درصد افزایش یافت 15هزار میلیارد تومان از منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کم شد و ارزش خالص دارایی این صندوق‌ها که کم‌ریسک‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری هستند از 158هزار میلیارد تومان به 143هزار میلیارد تومان رسید. همزمان با این رویداد حجم سرمایه‌گذاری در بازار اوراق آتی سکه افزایش یافته است به‌طوری‌که مطابق آمار‌ها ظرف 2‌هفته گذشته حجم سرمایه‌گذاری در این بازار دست‌کم 25درصد افزایش یافته و از مبادله هفته‌ای 1800میلیارد تومان به دادوستد 2هزارو 300میلیارد تومان سکه در هر هفته رسیده است. البته بخشی از این رشد ناشی از افزایش پیش‌بینی‌ها برای رشد قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی است که برآورد می‌شود سال بعد در کانال 1300 تا 1500دلار حرکت کند اما متوسط معاملات هفتگی بازار آتی سکه در بورس کالا نشان می‌دهد هر هفته به‌طور متوسط 1200میلیارد تومان سکه آتی خریداری می‌شده که این رقم در 2هفته گذشته به 2300میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

 

آمارها چه می‌گویند


 آمار‌ها نشان می‌دهد ازاول سال تاکنون نزدیک به 62هزار میلیارد تومان معادل 12میلیارد دلار سکه در معاملات آتی بورس کالا خریداری شده است. در عین حال در همین مدت حجم تقاضا برای خرید اوراق بدهی دولتی موسوم به اسناد خزانه اسلامی هم افزایش یافته و فقط در مبادلات هفته قبل بازار اوراق بدهی فرابورس 270درصد رشد کرده و از 190میلیارد تومان به 530میلیارد تومان در هفته رسیده است. این آمار‌ها نشان می‌دهد بخشی از سرمایه‌گذاران که ممکن است بخشی از آنها حرفه‌ای هم نباشند دست به خطر زده‌اند و وارد بازار‌های پرریسک شده‌اند و ادامه این رویه می‌تواند به‌صورت تصاعدی به افزایش سرمایه‌گذاری‌های پرریسک در ماه‌های بعد دامن بزند.

 

 

  ارزش کل معاملات بازار آتی سکه در بورس‌کالا به 12میلیارد دلار رسید
  15هزار میلیارد تومان نقدینگی در یک ماه گذشته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارج شده است

این خبر را به اشتراک بگذارید