• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90990
+
-

«نخری» حرف نخست بازار دل و جگر

«نخری» حرف نخست بازار دل و جگر



با رشد عرضه و کاهش قیمت گوشت، مشتریان در انتظار کاهش قیمت آلایش دام هستند. با غلامحسن شیرازی- رئیس اتحادیه فروشندگان دل و جگر و قلوه- گفت‌وگو کرده‌ایم.

رشد عرضه و کاهش قیمت گوشت، چه تأثیری بر بازار جگرکی‌ها داشته است؟
علت اصلی کاهش قیمت گوشت، واردات این محصول از دیگر کشورها برای تامین نیاز بازار بوده اما در زمینه آلایش دام هیچ وارداتی نداشته‌ایم و این امر باعث کمبود این اقلام و بالا ماندن قیمت‌ها در بازار شده است. به‌نحوی که اکنون قیمت دل و جگر و سایر آلایش دامی، ‌نه‌تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش نیز مواجه بوده است. شرایط به‌گونه‌ای شده که قصاب‌ها با توجه به کمبود این اقلام در بازار، انواع آلایش دام را به هر قیمتی که بخواهند می‌فروشند. با این شرایط واحدهای مرتبط با صنف دل و جگر و قلوه‌فروشان برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، مجبور هستند این اقلام را به هر قیمتی از قصاب‌ها خریداری کنند. کاهش عرضه موجب شده تا همه اقلام آلایش احشام، چه گوسفندی و چه گاوی، حتی کله‌پاچه و سیرابی هم افزایش داشته باشد، ضمن اینکه بسیاری از قصابی‌ها آلایش دام را خودشان فروخته و به واحدهای صنفی تابعه این اتحادیه نمی‌فروشند.

آیا قیمت دل و جگر تغییری داشته است؟ 
قیمت‌ها تا حدی کاهش داشته اما این کاهش به‌دلیل رکود بازار و نه رشد عرضه و کاهش قیمت خرید اقلام آلایش دام بوده است. اکنون قیمت هر کیلوگرم دل و جگر و قلوه از کیلویی 10هزار تومان پایین‌تر آمده و هر سیخ جگر گوسفندی به نرخ 5هزار و گوساله 4هزار تومان فروخته می‌شود اما حتی با این قیمت‌ها نیز هزینه شام یک خانواده سه‌نفره کمتر از 60هزار تومان نخواهد بود و این نرخ برای بیشتر مردم، گران است؛ چرا که قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده و ناچارند هزینه‌های خود را مدیریت کنند و در چنین شرایطی برای خرید اقلامی مثل دل و جگر هزینه نمی‌کنند. این شرایط موجب پیشی گرفتن عرضه از تقاضا شده و اکنون «نخری» حرف نخست بازار دل و جگر است.

وضعیت واحدهای صنفی چگونه است؟ 
شرایط بازار به‌گونه‌ای است که دخل و خرج واحدهای صنفی با هم جور نیست. مغازه‌ای که تا پارسال روزی یک میلیون تومان فروش داشت الان به زحمت روزی 300هزار تومان درآمد دارد. 500واحد صنفی تحت پوشش اتحادیه دارای جواز کسب هستند و 200تا 300واحد صنفی هم برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند که پرونده آنها در دست اقدام است. اما حدود 300واحد هم بدون مجوز در حال فعالیت هستند. با وجود این بسیاری از واحدهای تحت پوشش اتحادیه حتی برای پرداخت حق عضویت مشکل دارند. افت قدرت خرید مردم باعث رکود شدید بازار شده تا حدی که تعدادی از مغازه‌‌داران تحت پوشش اتحادیه تصمیم به تغییر شغل گرفته‌ و برای ابطال جواز کسب به اتحادیه مراجعه کرده‌اند.

پیش‌بینی شما از چشم‌انداز بازار چیست؟
اگر جلوی خروج دام زنده از کشور گرفته شود و برای تامین نیاز بازار گوشت از همان دامی که الان به راحتی از کشور خارج می‌شود به جای واردات گوشت استفاده کنند، قیمت آلایش‌دام کاهش می‌یابد و شرایط بازار قابل مدیریت خواهد بود. اکنون مشخص نیست چه‌کسی، چطور و تحت چه شرایطی گوشت را وارد می‌کند، چرا که نه دولت و نه هیچ کدام از اتحادیه‌های فروشندگان گوشت گوسفندی و گاوی، وارد‌کننده گوشت نیستند. واردات گوشت در دست چند واردکننده خصوصی است که هیچ‌کس آنها را نمی‌شناسد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید