• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90988
+
-

خون‌فروشی نداریم

روزنامه همشهری در گزارشی که روز سه‌شنبه 12آذرماه منتشر شد به نقل از برخی پزشکان جراحی زیبایی موضوعاتی درباره هدررفت خون در این مراکز و خرید خون ازسوی این مراکز منتشر کرد که سازمان انتقال خون به آن واکنش نشان داده است.


مدیرمسئول محترم روزنامه وزین همشهری
احتراما، خواهشمند است دستور فرمایید متن زیر در پاسخ به گزارشی با عنوان: «جراحی‌هایی که خون هدر می‌دهند» که در تاریخ سه‌شنبه 12آذرماه جاری در صفحه10 آن روزنامه وزین منتشر شده است، طبق ماده23 قانون مطبوعات، جهت تنویر افکار عمومی در اسرع وقت در همان صفحه منتشر شود:
 ـ عنوان و محتوای گزارش «جراحی‌هایی که خون هدر می‌دهند» مبین تبعیض جنسیتی علیه بانوان است که اصل عدالت در توزیع خون را زیر سؤال می‌برد؛ ضمن اینکه آقایان هم اعمال زیبایی انجام می‌دهند و در این گزارش به این نکته هیچ اشاره‌ای نشده است.
ـ اصولا آمار و اطلاعات دقیقی در اختیار کارمندان سازمان انتقال خون نیست که مطلع باشند چه خونی برای چه بیماری و جهت چه نوع عمل یا بیماری ارسال شده است تا به گزارشگر بگویند بیشتر خون‌های ارسالی برای جراحی بینی بانوان در کلینیک‌ها است و خود بیمارستان و مقامات بالاتر ناظر بر بیمارستان منبع اصلی و موثق اینگونه اطلاعات هستند؛ لذا امکان دارد کلا این اطلاعات جعلی باشد.
ـ منبع اطلاعات مربوط به آمار اعمال جراحی در بیمارستان‌ها قطعا کارشناس انتقال خون نیست و منبع خبر باید در این زمینه شأنیت و اشراف داشته باشد؛ زیرا این مقوله در حیطه مسئولیت‌های سازمان انتقال خون نمی‌باشد.
ـ پزشک با هماهنگی بانک خون بیمارستانی اولویت‌دار بودن ارسال خون برای بیمار را تعیین می‌کند و بیمارستان‌هایی که تحت طرح مدیریت خون بیمار و هموویژلانس هستند در این زمینه به سازمان انتقال خون گزارش می‌دهند.
ـ تعبیر «خون هدردادن» گرچه در برخی از جراحی‌ها (البته نه‌فقط در عمل‌های زیبایی بانوان) وجود دارد اما این تعبیر از لحاظ کرامت انسانی در شأن بیماران نیست و مناسب نیست که در تیتر یک گزارش با جهت‌گیری علیه یک جنسیت استفاده شود؛ زیرا دلیل نیاز به خون هرچه باشد زمانی مصرف می‌شود که جان بیمار به‌خطر افتاده و در صورت عدم دریافت آن خطر مرگ وی را تهدید می‌کند و در چنین شرایطی این تعبیر به‌نوعی توهین به افکار عمومی و مخاطبان به‌شمار می‌آید.
ـ سازمان انتقال خون سال‌ها است برای رواج انتقال خون محافظه‌کارانه با آموزش کادر درمانی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تشویق ایشان به همکاری در طرح هموویژلانس که نحوه مصرف خون و نتایج پس از آن‌را ثبت و گزارش می‌کند، هدف مصرف بهینه خون و فرآورده‌های آن‌را در مراکز درمانی دنبال می‌کند و انتظار می‌رود تمامی بیمارستان‌ها در این طرح به‌زودی همکاری کنند.
 ـاستقرار مشاور انتقال خون در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند بیش از پیش جلوی مصرف بی‌رویه خون و سفارش خون بیش از نیاز را در بیمارستان‌ها بگیرد و این در دستور کار سازمان قرار دارد.
ـ انتظار می‌رود رسانه‌ای با قدمت و تأثیرگذاری و سطح مخاطبان روزنامه وزین همشهری، نسبت به موثق بودن و اعتبار منابع خبری خود حساسیت بیشتری به‌خرج دهد و با مشوش کردن ذهن مردم عزیز و اهداکنندگان ایثارگر کشورمان تصمیم آگاهانه و اقدام مسئولانه ایشان را متزلزل نکند زیرا خصوصا در این برهه زمانی که اهدای خون و فرآورده‌های آن به‌خاطر سرمای هوا کاهش یافته است، این امر سبب به‌خطر افتادن جان بیماران بستری در بیمارستان‌ها که به خون یا یکی از فرآورده‌های آن نظیر گلبول قرمز فشرده، پلاکت یا پلاسما و کرایو نیاز دارند، می‌شود.

دکتر بشیر حاجی‌بیگی
مدیرکل دفتر مدیرعامل و روابط عمومی سازمان انتقال خون
13/9/98

این خبر را به اشتراک بگذارید