• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90934
+
-

استمرار آلودگی در شهرهای صنعتی

همان‌‌طور که پیش‌بینی‌ها نشان می‌داد، با پایداری جوی هوا در بیشتر مناطق کشور، شهرهای صنعتی و پرجمعیت با افزایش تدریجی غلظت آلاینده‌های جوی روبه‌رو شده‌اند.
به گزارش گروه ایرانشهر، علاوه بر پایتخت، همدان، اراک، بجنورد، تبریز‏، کرج، قزوین، گرمسار و ایوانکی در سمنان شهرهایی هستند که این روزها آلودگی را تجربه می‌کنند.
صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان این‌که این شرایط تا اواخر هفته جاری ادامه خواهد داشت، می‌گوید: از اواخر روز سه‌شنبه و طی روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به کشور در مناطقی از شمال غرب و غرب بارش برف و باران رخ می‌دهد.
در میان همه کلانشهرها، روز گذشته اراک وضع حادتری داشت و کیفیت هوای آن در مرز هشدار قرار گرفت. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این باره می‌گوید: کیفیت هوای اراک از ساعت ۱۵ روز گذشته (جمعه) تا یک بامداد دیروز (شنبه) در وضعیت ناسالم قرار داشت، اما از این ساعت تا ۱۰ صبح دیروز در وضعیت پاک قرار گرفت که این وضعیت نیز پایدار نبود و هوا دوباره آلوده شد.
رضا میرزایی با بیان این‌که از ساعت ۱۰ صبح امروز آلاینده‌های هوا در اراک افزایش یافت، می‌افزاید: افزایش دی اکسید گوگرد در هوای اراک به دلیل تردد زیاد خودروها و فعالیت صنایع نفتی است و توصیه می‌شود گروه‌های سنی حساس از جمله کودکان، زنان باردار، سالمندان، بیماران قلبی، ریوی و سخت‌درمان از تردد در فضاهای باز خودداری کنند.
تبریز، همدان، البرز،‌ سمنان، بجنورد و تبریز هم این روزها هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه می‌کنند که موجب تعطیلی مدارس در بسیاری از شهرها شد. مدارس استان تهران در روزهای شنبه و یکشنبه، مدارس البرز، اراک، اصفهان، برخی شهرهای آذربایجان ‌شرقی در روز شنبه تعطیل شد تا شاید کمکی به درمان آلودگی هوا باشد. با وجود این، در قزوین کار به هشدار استاندار قزوین رسید. 
استاندار قزوین با صراحت به واحدهای صنعتی آلاینده هوا در استان درباره بهسازی و اصلاح این واحدهای صنفی هشدار جدی داد. هدایت‌الله جمالی‌پور به معاونت عمرانی استانداری و اداره‌کل حفاظت محیط زیست دستور تشکیل کمیته‌ای را داد برای شناسایی و برخورد با صنایعی که آلایندگی بیش از حد مجاز تولید می‌کنند. 
کارخانه سیمان آبیک و نیروگاه برق شهید رجایی ۲ واحدی بودند که استاندار بخش زیادی از آلودگی هوای قزوین را نتیجه فعالیت آن‌ها دانست و تاکید کرد باید به بهسازی فعالیت‌های خود بپردازند. 
 هرچند در هفته جدید فقط صحبت‌های استاندار قزوین درباره فعالیت صنایع رسانه‌ای شده است، اما هربار با بروز آلودگی‌ها کارشناسان محیط زیست در این باره هشدار می‌دهند‎؛ هشداری که کمتر از سوی مسئولان جدی گرفته می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید