• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 اسفند 1396
کد مطلب : 9092
+
-

شهرِ آسان

مناسب‌سازی معابر و گذرگاه‌های شهری برای معلولان، افراد سالمند و ناتوان، یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های شهرداری‌ها در شهرهای مختلف است. معلولان، بزرگ‌ترین اقلیت جامعه را تشکیل می‌دهند؛ به این ترتیب شهرداری‌ها تلاش می‌کنند امکانات ویژه‌ای برای این گروه در نظر بگیرند. این گزارش به ذکر نمونه‌هایی از همین دست اختصاص دارد.

مسیر آسان برای سوارشدن به اتوبوس

در بسیاری از شهرهای دنیا ازجمله میامی فلوریدا تمهیدات بسیار جالبی برای تسهیل عبور و مرور معلولان در نظر گرفته شده است؛ به گونه‌ای که وقتی اتوبوس در ایستگاه می‌ایستد، یک رمپ، فاصله میان اتوبوس و ایستگاه را پرمی‌کند تا معلولانی که از صندلی چرخدار استفاده می‌کنند بتوانند به‌راحتی وارد اتوبوس شوند. در برخی موارد نیز از رمپ‌های یا بالابرهای طبقاتی استفاده می‌شود تا معلولان نگران اختلاف ارتفاع اتوبوس با سطح ایستگاه نباشند.

وسایل تفریح برای کودکان 

در زندگی مدرن هیچ کودکی را نمی‌توان از تفریح‌کردن منع کرد. کودکان معلول و ناتوان نیز به اندازه سایر افراد حق دارند تفریح کنند؛ به همین منظور در بسیاری از کشورهای دنیا در پارک‌ها و سایر مراکز تفریحی، مبلمان شهری متناسب با وضعیت جسمی آنها در نظر گرفته شده تا بتوانند مانند سایر هم‌سن‌وسالان خود تفریح کنند.

نرده‌ها و دستگیره‌ها 

افراد معلول لزوما نباید از صندلی چرخدار استفاده کنند؛ ممکن است برخی از افراد به دلیل کهولت سن از عصا استفاده کنند یا به هر حال نتوانند به‌خوبی راه بروند؛ برای آسان‌ترشدن رفت‌وآمد این افراد برخی از معماران در راه‌پله‌ها، نرده‌هایی متناسب با زاویه پله در نظر گرفته‌اند تا افرادی که راه‌رفتن برایشان دشوار است بتوانند به این نرده‌ها تکیه کنند و خود را به سمت بالا بکشند. در برخی موارد نیز دستگیره‌های متحرکی در دیوار راه‌پله یا نرده‌ها به ‌کار گرفته می‌شود، به ‌گونه‌ای که دستگیره در ریل نرده حرکت کند و حرکت برای افراد مسن و ناتوان، راحت‌تر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید