• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90915
+
-

شهردار تهران در بهره‌برداری از 40 پروژه‌ منطقه20 اعلام کرد

کارخانه سیمان ری، یک ظرفیت بزرگ فرهنگی است

کارخانه سیمان ری، یک ظرفیت بزرگ فرهنگی است

محمد سرابی _ خبر‌نگار

شهردار و رئیس شورای شهر تهران در بازدید از پروژه‌های منطقه 20 بر پیوند میان تهران و ری تأکید کردند. در هوای آلوده پایتخت، چندین بوستان محلی و فرا محلی در محدوده شهر ری به بهره‌برداری رسید اما گفته‌های مدیران شهری بیشتر درباره مشکلات کلان استان مانند تمرکز جمعیت، پسماند و بهشت زهرا بود که عوارض آنها در شهر ری بیشتر احساس می‌شود. چنان‌که رئیس شورای شهر از سرریز شدن مشکلات تهران به ری گفت.

به گزارش همشهری، «پیروز حناچی» که پس از بازدید از برخی پروژه‌های منطقه 20به پارک بانوان محله بهشتی رفت ضمن تقدیر از مسئولان شهری برای افتتاح این پروژه‌ها درباره شهر ری گفت: جای تقدیر دارد که این تلاش‌ها برای تاریخی‌ترین منطقه تهران یعنی شهرری صورت گرفت و مهم‌تر اینکه بخشی از این پروژه‌ها مربوط به بانوان بود؛ افرادی که کمتر در شهر به سلامت آنها توجه می‌کنیم.
او با بیان اینکه در فرهنگ ما «ری» را به عیاری و جوانمردی می‌شناسند، گفت: تلاشمان در شهرداری برای منطقه ری این است که کارهای ویژه‌ای انجام دهیم؛ تراکم جمعیت در این منطقه خیلی بالاست و بسیاری از محرومیت‌ها هم وجود دارد که اینها باعث شده نسبت به سرانه هزینه‌های بیشتری در این منطقه داشته باشیم. بخش‌های مغفول در طرح تفصیلی نیز باید درباره این منطقه اجرا شود.
شهردار تصریح کرد: وقتی کشتارگاه تهران تغییر عملکرد داد و تبدیل به یک مکان فرهنگی شد، تأثیر فرهنگی عمیقی بر محیط اطراف خود گذاشت. ما در شهرری کارخانه سیمان ری را داریم که با آن ایران را ساختیم. قرار است این کارخانه با حل مشکلات حقوقی تبدیل به یک ظرفیت فرهنگی و موتور محرک شود.
حناچی با اشاره به تمرکز کشور در تهران تصریح کرد: بخشی از مشکلات ما ناشی از تمرکز است. 25درصد تولید ناخالص ملی و 20درصد جمعیت در کمتر از 2 درصد مساحت سکونت دارند که در شهرسازی و مدیریت شهری به این موضوع «تمرکز» می‌گویند. ما از قزوین تا فیروزکوه تحت‌تأثیر این تمرکز هستیم. حسن این تمرکز وجود اشتغال در کشور و عیب آن غیرقابل مدیریت بودن مشکلات است.
وی با بیان اینکه باید سیاست‌های عدم‌تمرکز را در تهران اعمال کنیم، گفت: با این نگاه دیگر نباید بهشت زهرا توسعه بیابد و باید دنبال گورستان‌های دیگری در تهران باشیم. در انتهای سال وقتی همه برای پاسداشت عزیزانشان به بهشت‌زهرا می‌آیند همه شریان‌های منتهی به بهشت زهرا قفل می‌شود.
او درباره فعالیت مترو در شهرری نیز عنوان کرد: ری تا آغاز دوره ما با یک خط مترو به شبکه وصل بود. با راه‌اندازی خط       6 این دسترسی به 2 خط ارتقا یافته است که بار خطوط را کم می‌کند. امیدواریم با افزایش واگن‌ها که پیگیر آن هستیم ازدحام در ایستگاه‌ها به حداقل برسد.
حناچی درباره افتتاح بوستان‌های مخصوص بانوان و توجه به سلامت شهروندان نیز گفت: آمارها نشان می‌دهد وضعیت سلامت بانوان در شهر تهران نسبت به سایر گروه‌ها بحرانی‌تر است؛ شیوع دیابت، چاقی و اضافه وزن ازجمله مشکلاتی است که سلامت زنان را تهدید می‌کند. تمام تلاش ما این است که کیفیت زندگی و استانداردهای لازم را در منطقه 20که در دو دهه اخیر روی آن سرمایه‌گذاری شده است، ارتقا دهیم.
شهردار در ادامه درباره معضل حاشیه‌نشینی گفت: حاشیه‌نشینی از عارضه‌های کلانشهرهاست و نباید به آن دامن زد؛ سیاست‌هایی که بین فقر و غنا شکاف ایجاد می‌کند باعث توسعه حاشیه‌نشینی می‌شود.
حناچی درباره جدایی شهر ری از تهران، بیان کرد: در حوزه کلانشهرها مدیریت یکپارچه یک اصل است و همه کلانشهرها به این سو حرکت می‌کنند. هر نوع افتراق در این زمینه مثل سم است و باید تلاش کنیم این یکپارچگی را در حوزه نفوذ کلانشهرها دنبال کنیم.

سرازیرشدن مشکلات شهر
رئیس شورای شهر تهران نیز در این مراسم از سرازیرشدن مشکلات شهر تهران به شهرری انتقاد کرد. «محسن هاشمی» در مراسم افتتاح همزمان 40پروژه در منطقه 20با اشاره به وضعیت آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: معمولا میزان آلایندگی شهرری در اوج است و این مسئله درکنار مسائل دیگر مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. شاید به همین دلیل است که اهالی شهرری تلاش می‌کنند که مسئله‌ جدایی ری از تهران را پیگیری کنند.
هاشمی گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که مردم شهرری را ناراحت می‌کند مسئله بهشت زهرا است که البته این روزها بحث توسعه بهشت زهرا نیز مطرح است و به‌نظر می‌رسد می‌بایست در طرح جامع تهران نقاط دیگری را به‌عنوان گورستان درنظر بگیریم تا همه اموات تنها در یک پهنه دفن نشوند و مشکلات برای اهالی ایجاد نشود. رئیس شورای شهر تهران با اشاره به لزوم تصویب طرح جامع پسماند به تهران که در مراحل پایانی قرار دارد، ادامه داد: اهالی شهرری از فعالیت آرادکوه ناراحت هستند که البته براساس طرح جامع پسماندی که در مراحل پایانی قرار دارد می‌بایست پسماند هر منطقه در همانجا ساماندهی شود و زباله‌گردی از سطل‌های زباله و مافیای زباله از بین برود.
او با بیان اینکه اگر نگاه ویژه‌ای به شهرری داشته باشیم،    اهالی شهرری حتی  فکر جدایی از تهران را نمی‌کنند، گفت: باید فکری به حال مشکلات تهران که به سمت شهر ری می‌آید کنیم تا موجب آرامش در شهرری شویم.
در جریان بازدید شهردار و رئیس شورای شهر تهران از 40پروژه در منطقه 20 بوستان‌های توسکا، خانواده، مینیاتور و زنبق و نخستین بوستان بانوان در شهر ری به بهره‌برداری رسید.

مسئله پسماند را نمی‌توان یک شبه حل کرد

شهردار تهران در بازدید از پروژه‌های منطقه شهرری درباره انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: معلوم نیست که منشاء بو آرادکوه باشد، اما به‌هرحال این کانون آلوده است. تصفیه‌خانه شیرابه را فعال کرده‌ایم و 40درصد تصفیه انجام می‌شود. به هرحال مشکلی که 50سال وجود داشته را نمی‌توان یک شبه حل کرد. نظر ایده‌آل ما 30درصد بازیافت، 30درصد تبدیل به انرژی و 30درصد دفن است. هدف ما نیز رسیدن به حداقل دفن است که از اهداف اجرای طرح کاپ محسوب می‌شود. در ابتدای این دوره از مدیریت شهری روزانه حدود 7هزار تن به آرادکوه زباله منتقل می‌شد که این رقم را توانستیم به 6300تن برسانیم. ایده‌آل ما این است که زباله‌ای به آرادکوه منتقل نشود. در واقع، ما ناچار به بازیافت زباله از منازل هستیم و پسماندهایی مانند شیشه، چوب و فلز باید از خانه بازیافت شود.

   فاز جدید شیرخوارگاه شبیر در منطقه١۵ افتتاح شد

فاز جدید شیرخوارگاه شبیر صبح روز جمعه با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی، محسنی بندپی، استاندار تهران، جمعی از خیرین کشور، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تهران و شهرداران مناطق 15، 12 و 6 افتتاح شد. پیروز حناچی، شهردار تهران در آیین افتتاح فاز جدید شیرخوارگاه شبیر با بیان اینکه آلودگی هوا، ترافیک، حاشیه‌نشینی و... اجتناب‌ناپذیر و گریزناپذیر است، گفت: یکی از ریشه‌های این آسیب‌ها گسترش فقر است و هرچیزی که به توسعه فقر بینجامد مذموم خواهد بود. او افزود: وقتی جمعیت ۱۳میلیون نفر در محدوده کوچکی در مقیاسی بزرگ از کشور جمع می‌شوند مشکلات هم آنجا متمرکز می‌شود؛ به‌عبارتی، یکی از عارضه‌های کلانشهرها و شهرهای بزرگ این است که مشکلات‌شان به‌اندازه جمعیت و وسعت‌شان بزرگ می‌شود و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه یک کار بزرگ دیگر در جامعه خیران، توجه به ایتام است، عنوان کرد: ۲۶هزار کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست داریم که کمتر از نیمی از آنها در مراکز و ۳۴شیرخوارگاه نگهداری می‌شوند. شیرخوارگاه شبیر می‌تواند گام‌هایی را در تهران درباره نگهداری کودکان بر دارد. برای تشکیل جلسه با جامعه خیرین و سپردن کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست تهران به شیرخوارگاه شبیر آماده‌ایم. البته تعداد خانواده‌های متقاضی نیز کم نیست و باید شرایط را برای رفتن کودکان به خانواده‌ها بر حسب شرایط فراهم کنیم. وحید قبادی‌دانا، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: نخستین شیرخوارگاه در کشور در سال1332 توسط شخصی به‌نام حاج آقا شبیر در جنوب تهران و در محلی که قرار دارید ساخته شد و در ادامه نیز شیرخوارگاه آمنه در سال1347، شیرخوارگاه ترکمانی در سال 1352و شیرخوارگاه حضرت رقیه در سال1355 بنا شدند و در واقع شیرخوارگاه شبیر یکی از قدیمی‌ترین شیرخوارگاه‌ها محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در سال1394 و با توجه به فرسودگی ساختمان قدیمی شبیر، خیرین تصمیم به احداث بنای جدید گرفتند گفت: در آن سال کلنگ‌زنی برای اجرای پروژه در دستور کار خیرین قرار گرفت که شاهد یک کار ویژه و با مشارکت خیرین و سایر دستگاه‌ها بودیم. امروز این مجموعه نمونه موفقی از کار جمعی خیران است و بیش از ۳۵۰شخص و شرکت کمک کردند تا این مرکز راه‌اندازی شود. انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران با بیان اینکه نخستین اقدام در بهزیستی نوین پیشگیری از بروز و شیوع آسیب‌ها و معلولیت‌هاست، افزود: در برنامه ششم توسعه غربالگری ژنتیک گنجانده شد؛ دومین اقدام جامعیت‌بخشیدن به خدمات توانمندسازانه و توانبخشی بود که «توانبخشی مبتنی بر جامعه» روستایی را تماما پوشش دادیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید