• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90901
+
-

روایت روحانی از مذاکرات توکیو

پیشنهاد‌های مشخص برای شکستن تحریم‌ها

پیشنهاد‌های مشخص برای شکستن تحریم‌ها

با پایان سفر حسن روحانی به توکیو، موافقان و مخالفان دولت روایت‌های ضد‌ونقیضی از نتایج سفر منتشر می‌کنند. روحانی در این سفر چراغ سبزی برای بازشدن گره بین ایران و آمریکا داده اما مخالفان اعلام اعزام نیروی نظامی ژاپن به خلیج‌فارس همزمان با سفر روحانی را نشانه شکست این سفر توصیف می‌کنند.

همزمان با سفر حسن روحانی به توکیو رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند که نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با روحانی او را در جریان برنامه دولت این کشور برای اعزام نیروی نظامی جنگی به خلیج‌فارس قرار داده و به نوشته این رسانه‌ها پس از این اعلام، دولت دستور اعزام نیروها را صادر کرده است. رسانه‌های ژاپنی پیش از این هم درباره سفر سید عباس روحانی شیطنت کرده بودند؛ وقتی که پس از سفرسید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران به توکیو نوشتند عراقچی از دولت توکیو خواسته که رئیس‌جمهور ایران سفری به ژاپن داشته باشد!‌ 
این در حالی است که نخست‌وزیر ژاپن خرداد‌ماه وقتی که به تهران آمده بود، از روحانی برای سفر به ژاپن دعوت کرد، با این حال اقدام ژاپنی‌ها باعث شد سیدعباس عراقچی در یکی دو ملاقات در توکیو و تهران مراتب اعتراض تهران را به نحوه اعلام سفر روحانی به توکیو ابراز کند.
با این حال، همراهان رئیس‌جمهور روایت دیگری از نتایج سفر روحانی نقل می‌کنند. علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور در توییتی در صفحه شخصی خود درباره مذاکرات روحانی رئیس‌جمهور و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن نوشت: مذاکرات روحانی و آبه با حضور هیأت‌های 2کشور طولانی و مبسوط بود. تقریبا درباره‌ همه‌ موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و بحث شد اما آنچه این دیدار را اهمیتی افزون می‌بخشد، مذاکرات خصوصی این دو بود که بیش از یک‌ ساعت پشت درهای بسته انجام شد.

سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه ژاپن از دوستان قدیم و شرکای تجاری مهم ایران است و ما همیشه مشورت‌های سیاسی نزدیک با ژاپن داشتیم، اظهار داشت: امسال هم به‌دلیل نودمین سالگرد و هم به‌دلیل تحولاتی که در جریان است، فشارهای آمریکا و تحریم‌هایی که ناعادلانه با خروج آمریکا از برجام تحمیل شده، ضرورت داشت مشورت‌های نزدیک‌تر و فشرده‌تری صورت بگیرد.
وی عنوان کرد: در دیدار روحانی و آبه مذاکرات سنگین و فشرده‌ای صورت گرفت و هم مسائل دوجانبه و هم مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بحث‌های مربوط به برجام و تحریم‌های آمریکا بحث شد.
به گفته معاون وزیر خارجه، قرار شده مشورت‌های 2کشور به‌صورت نزدیک ادامه یابد.
‌پیش از این هم محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار سران ایران و ژاپن را پرمحتوا، دوستانه و صریح توصیف و محور آن را همکاری دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی عنوان کرده بود.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جریان سفر به توکیو با نخست‌وزیر آبه دیدار کرده بود و در این دیدار از هر طرحی که بتواند موجب افزایش تبادلات اقتصادی به‌ویژه در حوزه انرژی و افزایش صادرات و فروش نفت بشود، استقبال کرد و افزود: در راستای منافع ملی خود از هیچ‌گونه مذاکره و توافقی، روی‌گردان نیستیم.
ناظران این سخنان روحانی را واکنشی به طرح‌ها و ایده‌های احتمالی در رابطه با فروش نفت ایران با موافقت آمریکا ارزیابی کرده‌اند.
او همچنین در دیداری با حضور تعدادی از مدیران ارشد و نخبگان شرکت کرد و گفت: ما مطمئن هستیم این تحریم غیرقانونی نمی‌تواند بلندمدت ادامه پیدا کند و آمریکایی‌ها ناچارند روزی این راه بدون خاصیت و پر از ضرر را رها کنند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در زمینه اینکه با آمریکا بتوانیم راجع به مسائل‌مان بحث کنیم مشکلی نداریم جز اینکه آنها باید از مسیر خطایی که در این یک سال و نیم رفتند، برگردند.
روحانی یادآور شد: ما نباید خطاکار و کسی که قانون را زیر پا گذاشته، تشویق کنیم و به او جایزه بدهیم اما در عین حال نیز نباید راه را ببندیم که اگر خطاکار به اشتباه خود پی‌ببرد و بخواهد اشتباه خود را جبران کند، راه به رویش بسته باشد. روحانی در بازگشت به تهران هم به خبرنگاران گفت: ژاپنی‌ها و ما برای شکستن تحریم‌ها پیشنهاد مشخصی داشتیم که قرار شد بررسی شود.
او با بیان اینکه ژاپن سابقه تحریم شکنی برای ایران را دارد گفت: ژاپنی‌ها مصمم به سرمایه‌گذاری در ایران هستند.
رئیس‌جمهور درباره سفر به مالزی نیز با بیان اینکه تصمیمات بسیار خوبی برای همکاری مشترک ایران، مالزی، ترکیه و قطر اتخاذ شده است از سفر نخست‌وزیر مالزی به ایران در آینده نزدیک خبر داد.

رایزنی آبه با ترامپ و جانسون  درباره برجام
نخست وزیر ژاپن با رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر انگلیس گفت و گو کرد. 
به گزارش ایرنا، این گفت وگو‌ها  درست یک روز پس از سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به توکیو و دیدار او با نخست وزیر این کشور صورت گرفت. در متن بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس به گفت وگوی دو طرف درباره سفر روحانی به توکیو اشاره نشده، اما این تماس در حالی انجام گرفت که اعضای باقی‌مانده در برجام نگران آینده این توافق هستند و ژاپن برای حل این مسائل و تحریم‌های آمریکا تلاش‌هایی را صورت داده است. جزئیات بیشتری از محتوای مکالمات نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهور آمریکا منتشر نشده است.
ایران از اردیبهشت امسال هر دوماه، یک گام در کاهش تعهدات هسته ای خود برداشته است و موعد برداشتن گام پنجم 10 روز دیگر فرا می رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید