• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90888
+
-

تحریم‌های آمریکا به اروپا رسید

دونالد ترامپ پروژه خط لوله گاز از روسیه به آلمان را تحت تحریم قرار داد

گزارش
تحریم‌های آمریکا به اروپا رسید


تحریم‌های آمریکا بالاخره دامن اروپایی‌ها را هم گرفت و دونالد ترامپ دیروز قانون مصوب کنگره در زمینه تحریم خط لوله گاز روسیه به آلمان را برای اجرا ابلاغ کرد.
طبق این قانون، هر شرکت یا فردی که با روس‌ها در تکمیل پروژه گازرسانی «نورداستریم-2» همکاری کند، مشمول تحریم‌ها خواهد شد. مخالفت با این پروژه 11میلیارد دلاری، یکی از معدود مواردی است که نمایندگان دمکرات و جمهوری‌خواه‌ کنگره را در یک جبهه قرار داده است. اعضای کنگره اعلام کرده‌‌اند این خط لوله را ابزاری برای اعمال فشار روسیه به اروپا می‌دانند و با تکمیل آن مخالف هستند. دونالد ترامپ نیز گفته است که تکمیل این پروژه می‌تواند آلمان را به «گروگان» روسیه تبدیل کند.
تحریم‌ آمریکا بلافاصله باعث توقف پروژه شده است. شرکت «آل‌‌سیز» که یک شرکت سوئیسی- هلندی است و عملیات لوله‌گذاری در بخش ناتمام پروژه را به‌عهده دارد، اعلام کرده است که فعالیت خود را از ترس تحریم آمریکا متوقف می‌کند. با این تصمیم، فعلا باید پروژه را متوقف شده دانست. دولت ترامپ اکنون 60روز فرصت دارد افراد و شرکت‌هایی را که همچنان در پروژه باقی مانده‌اند شناسایی و اموال آنها را در خاک آمریکا توقیف کند.
تحریم‌ خط لوله نورد استریم-2اما صدای اعتراض اروپایی‌ها را بالا برده است. طبق گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل طی سخنانی در مجلس آلمان با اجرای این تحریم‌ مخالفت کرد و گفت: «ما اساسا با تحریم‌های یکجانبه مخالفیم. قبلا در مورد ایران نیز شاهد همین مسئله بوده‌ایم. اجازه نمی‌دهیم تحریم‌های آمریکا علیه ما اجرا شود.» هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، موضعی تندتر اتخاذ کرد و گفت که آلمان اقدام دولت آمریکا را دخالت در تصمیم‌های اروپا و امور داخلی آلمان تلقی می‌کند. سخنگوی اتحادیه اروپا نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که این سازمان اصولا با تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های اروپایی که فعالیت قانونی دارند مخالف است. روسیه اما وعده داده تحریم‌های آمریکا را تلافی می‌کند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور، دیروز در واکنش به اقدام ترامپ گفت که به‌زودی متقابلا آمریکا را تحریم خواهد کرد. شرکت دولتی گازپروم روسیه که پروژه نورداستریم-2متعلق به آن است اما اعلام کرده با وجود تحریم آمریکا، طی ماه‌های آینده این خط لوله هزار و 222کیلومتری را که در بستر دریای بالتیک کشیده شده است، تکمیل و افتتاح خواهد کرد.

دلیل مخالفت آمریکا چیست؟
هم نمایندگان کنگره و هم دونالد ترامپ دلیل مخالفت خود با ساخت نورداستریم-2را ترس از سیطره روسیه بر آلمان و اروپا اعلام کرده‌اند اما این تمام ماجرا نیست. مخالفت آمریکایی‌ها با ساخت این خط لوله، ماجرایی قدیمی است که در دولت دونالد ترامپ شدت گرفته است. آمریکایی‌ها سال‌هاست که به‌دنبال صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا هستند و خط لوله روسیه مانع این طرح است. روسیه حدود 40درصد گاز مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بین 50تا 75درصد گاز آلمان را تامین می‌کند. روس‌ها از سال 2011 با بهره‌برداری از یک خط لوله دیگر به‌نام «نورداستریم»، سالانه 55 میلیارد مترمکعب گاز به آلمان صادر می‌کنند. پروژه نورداستریم-2قرار است پس از اجرا، حجم صادرات گاز روسیه به اروپا را دو برابر کند. خط لوله جدید به موازات خط لوله قبلی در حال ساخت است.

اوکراین، برنده تحریم تازه آمریکا
غیر از آمریکا، لهستان و اوکراین نیز جزو مخالفان جدی تکمیل خط لوله نورداستریم-2هستند. با ساخت این خط، اهمیت خط لوله‌ای که از شرق اروپا گاز روسیه را به کشورهای اروپایی می‌رساند کاهش پیدا می‌کند و می‌توان گفت پیروز اصلی در تحریم تازه آمریکا، لهستان و اوکراین هستند؛ 2 کشوری که با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در خط سیاست‌های آمریکا قرار گرفته و به متحدان مهم این کشور در اروپا تبدیل شده‌اند.
 اوکراینی‌ها پنجشنبه گذشته، زمانی که اخبار غیررسمی در مورد تحریم‌ خط لوله نورداستریم-2منتشر می‌شد، نخستین صید خود را از بحران تازه کردند و در مذاکرات با روسیه موفق شدند به توافق برسند. مذاکرات دو طرف بر سر تمدید قرارداد 10ساله انتقال گاز از روسیه به اروپاست که تا پایان سال‌جاری میلادی یعنی یک هفته دیگر به پایان می‌‌رسد. جزئیاتی از این قرارداد منتشر نشده اما به‌نظر می‌‌رسد روسیه تحت فشار از احتمال توقف پروژه نورداستریم-2، با شرایط دولت اوکراین کنار آمده است.

«ترک‌استریم» هم تحریم شد
تحریم آمریکا، خط لوله «ترک‌استریم» را نیز شامل شده است. بنابراین، تحریم‌های تازه آمریکا به ترکیه هم رسیده است. این خط لوله که ساخت آن به پایان رسیده و حدود یک ‌ماه دیگر افتتاح می‌شود، گاز روسیه را به ترکیه می‌رساند. ترک‌استریم به طول 917کیلومتر در بستر دریای سیاه کشیده شده است. 2خط موازی دیگر در کنار خط لوله ترک‌استریم، گاز روسیه را به ترکیه منتقل می‌‌کنند. این خط لوله، علاوه بر گاز ترکیه، قرار است بخشی از گاز اروپا را نیز تامین کند. صربستان و مجارستان هم به‌طور جداگانه در حال ساخت یک خط لوله دیگر هستند که گاز ترک‌استریم را به اروپا می‌رساند.


این خبر را به اشتراک بگذارید