• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 1 دی 1398
کد مطلب : 90887
+
-

چرخش چینی اروپا

اتحادیه اروپا با نادیده‌گرفتن فشارهای آمریکا، درحال تعمیق روابط خود با چین است

اروپا
چرخش چینی اروپا


فشارهای دونالد ترامپ به اروپا برای دیکته‌کردن خواسته‌های آمریکا به متحدان غربی این کشور، نتیجه عکس داده و تیم مدیریت جدید اروپا تصمیم گرفته روابط اقتصادی خود را با پکن تعمیق بخشد.
شارل میشل، رئیس شورای اروپا در به وال استریت ژورنال گفته است که می‌خواهد در هفته‌های پیش‌رو با رهبران اتحادیه اروپا درخصوص رویکرد متحدی درباره چین گفت‌وگو کند. او گفته است که رویکرد پیشین اروپا به چین تمرکز کافی را نداشته است. میشل همچنین به این مسئله اشاره کرده که اتحادیه اروپا همچنان رابطه خود با واشنگتن را حفظ خواهد کرد اما اجازه نخواهد داد تا روابط با آمریکا، که پیش‌تر دوستانه بوده اما در سال‌های اخیر محتاطانه شده، روی همکاری اروپا و چین تأثیر بگذارد.
اتحادیه اروپا و چین برنامه‌های همکاری مفصلی را هم برای سال آینده ترتیب داده‌اند و قرار است 2نشست مشترک بین دو طرف برگزار شود. یکی از اینها، نشست کم‌نظیر رهبران چین و اتحادیه اروپاست. میشل، که پیش از این نخست‌وزیر بلژیک بوده، گفته است که می‌خواهد با مذاکرات سریع درباره تجارت و سرمایه‌گذاری، اروپا را کاملا برای این نشست‌ها آماده کند. او همچنین گفته است که دو طرف باید بر سر یک رویکرد مشترک درباره مقابله با تغییرات اقلیمی هم به توافق برسند. مسئله مهمی که میشل به‌دنبال آن است، تضمین چینی‌ها برای باز‌کردن درهای کشورخود به روی شرکت‌های اروپایی است؛ «باید ساده‌لوحی را کنار بگذاریم. اگر قرار است ما بازار خود را باز کنیم، باید این تضمین به ما داده شود که شریک ما هم درهای خودش را باز کند.»
اروپا و چین برای سرمایه‌گذاری مشترک در سال2013 با هم مذاکره کردند اما به‌خاطر اختلاف‌نظر درباره دسترسی به بازارهای یکدیگر، پیشرفت چندانی در این زمینه نداشته‌اند.
میشل که به‌عنوان رئیس شورای اروپا مسئول ارائه نظارت تمام رهبران ملی اتحادیه اروپاست، گفته که امیدوار است یکدست‌کردن نظرات رهبران کشورهای عضو اتحادیه، توافق با چین را تسریع بخشد.
او گفته که سال جدید میلادی، سال سرنوشت‌سازی در روابط دو طرف است؛ «این هدف و نیت شخصی من نیست که یک نشست با 50هدف متفاوت با چین داشته باشیم. سال آینده، لحظه حقیقت در روابط چین و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.»

آغوش باز چین برای اروپا 
علاقه‌مندی برای تعمیق روابط بین اروپا و چین دو‌طرفه است و اخیرا مقامات ارشد چین به اهمیت روابط با اتحادیه اروپا اشاره کرده‌اند. وانگ‌ای، وزیر خارجه چین‌ با همین هدف اخیرا به اروپا سفر کرد و در بروکسل گفت که پکن نه یک رقیب، که یک همکار برای اروپاست.
بخشی از علاقه‌مندی جدی چینی‌ها برای تعمیق روابط با اروپا، به فشار شدیدی که دولت ترامپ به این کشور وارد کرده، بازمی‌گردد. دونالد ترامپ، با راه‌انداختن جنگ تجاری بسیار سنگین با پکن، چین را وادار کرد تا به‌دنبال شرکای مطمئن‌تری برود.
به گزارش ساوث‌چاینا مرنینگ پست، وانگ‌ای هفته گذشته در سخنرانی خود در اندیشکده سیاستگذاری اروپا در بروکسل گفت که توافق جامع تجاری با اروپا، «اولویت اصلی اقتصاد» چین است.
او در این سفر، صحبت‌های یک هفته قبل شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور کشورش را تکرار کرد که گفته بود اروپا باید به چین، به‌عنوان یک شریک بنگرد نه یک رقیب. شی جین‌پینگ در گفت‌وگوی تلفنی با میشل گفته بود: «چین روابط خود با اروپا را بلندمدت، سطح بالا و استراتژیک می‌داند. چین و اتحادیه اروپا شرکایی هستند که به هم نفع می‌رسانند، نه رقبایی که هیچ سودی برای هم ندارند. توسعه چین برای اتحادیه اروپا یک فرصت است نه تهدید.»
چنین رویکرد بازی به اروپا، بعد از آن در پکن شکل گرفته است که اتحادیه اروپا در ارزیابی خود در بهار امسال، چین را یک رقیب سیستماتیک خوانده و درباره سرمایه‌گذاری‌های این کشور در برخی نقاط اروپا ابراز نگرانی کرده بود. علاوه بر این، اتحادیه اروپا اخیرا قانونی را تصویب کرده است که براساس آن، سرمایه‌گذاری‌های خارجی را با دقت بیشتری زیرنظر می‌گیرد.
این تغییرات، در شرایطی که چین درگیر یک جنگ فرساینده و جدی با آمریکاست، می‌تواند یک بازار بزرگ را از این کشور بگیرد.

حفظ استقلال اروپا 
برای اروپایی‌ها، گسترش همکاری‌ها با پکن، علاوه بر منافع تجاری، نشانه‌ای از استقلال این کشور از آمریکا به شمار می‌رود.
میشل به وال‌استریت ژورنال گفته است که مدیریت جدید اتحادیه اروپا، با دقت تنش‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک بین واشنگتن و پکن را زیرنظر دارد اما اجازه نخواهد داد که آمریکا نوع رابطه اروپا با چین را دیکته کند؛ «ما شریک جوانی برای آمریکا نیستیم، این یعنی ما روابط قدرتمندانه‌ای با آمریکا خواهیم داشتم اما در عین حال، دستور کار و منافع خودمان را داریم.»
اروپا از مدت‌ها پیش به‌دنبال این است که در کنار پکن، مسکو و واشنگتن، به‌عنوان یک قدرت پیشرو دنیا ظاهر شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید